Kom ihåg mig?

Försäkring för varor som försvinner på posten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-21, 00:06 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

jag har skickat tusentals 100-2000:- brev.

0/inget/nada har försvunnit. Posten rules :)
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-21, 00:27 #12
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ztrean, kul att höra!

Är väldigt ny inom branschen och jag har ännu inte själv haft ett enda problem med posten. Men blev lite orolig när jag hittade några gamla trådar här på WN där folk hade jätte problem med posten.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-21, 04:48 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare

Vår butik har varit igång sen i januari förra året. Under den tiden har Posten endast förstört ett brev, där innehållet delvis återfanns.

KaKan, i ditt fall... Om du sänder t.ex 1000 brev oförsäkrat och ett försvinner.. Då är det marginellt och säkert något du kan överleva utan.

Problemet ligger i att folk vill ha billig (helst gratis) frakt när de handlar på internet, medans leverantören vill veta att köparen får pålitlig frakt. Intressekonflikt.

Vi har löst det i vår butik så att folk kan välja mellan oförsäkrad och försäkrad frakt. Väljer man oförsäkrad så blir det billigare å ena sidan, men då har kunden allt ansvar på sin sida enligt köpvillkor.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-21, 09:30 #14
Intimas avatar
Intima Intima är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem
Intimas avatar

Jag har jobbat med posten i flera år och jag har blivit av med en hel del paket. Men har också kommit fram till att det inte skulle löna sig att köpa försäkring för alla paket. Det blir billigare i längden att bita i det sura äpplet när något brev försvinner, men dock inte kul när postförskottet på det paketet kostar runt 500 kr.

En liten sak att tänkta på nedan:

Om du skickar ett brev med posten via postförskott, så betal du ett rörligt belopp för själva vikten och frakten sedan ett fast belopp på postförskotten.

De skickar iväg brevet och sedan efter en månad så ser man att brevet försvunnit någonstans hos postens återförsäljarställen.
Då har du ingen möjlighet att få ersättning på själva värdet av varan, men borde man inte lågist då få
tillbaka pengarna för själva portot och framför allt kostnaden för tjänsten Postförskott?
- Försvinner paketet så har jag ju inte enns använt tjänsten Postförskott som jag betalt för och därför anser jag att posten inte skall kunna ta betalt för detta heller ?

Eller är jag helt ute och cyklar i det blå?
Intima är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-21, 10:31 #15
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Citat:
Originally posted by hedberg@Apr 21 2005, 04:48
Vi har löst det i vår butik så att folk kan välja mellan oförsäkrad och försäkrad frakt. Väljer man oförsäkrad så blir det billigare å ena sidan, men då har kunden allt ansvar på sin sida enligt köpvillkor.
Har inte säljaren alltid ansvaret för varan tills den når köparen om det gäller konsumentköplagen?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-22, 05:39 #16
Flitig postare

Flitig postare

Våra köpvillkor säger att all frakt är försäkrad, men att man som kund kan välja oförsäkrad frakt om man önskar få billigare frakt. Men att allt ansvar ligger hos kunden isåfall.

Vi har kunder som beställer varor ibland för ett värde av 13 kronor, inte sjutton vill de betala för rekade brev. Däremot finns det kunder som beställer varor för flera hundra kronor och uppåt, och de väljer ofta rekad frakt.

Man skall också särskilja lite hanteringen av rek, vanliga brev och pf.
Vanliga brev och pf går tillsammans. Rek går separat i värdepost.
Rek skall därför sorteras ut ur den vanliga brevmängden, vilket posten ibland glömmer. Det är väl också därför som Posten inte anser att brevpf inte kan vara värdepost. Det har i och för sig ett inlämningskvitto men hanteras som ett vanligt brev och kan därigenom ha större risk att försvinna.

Sen skall man ha lite i åtanke, har själv arbetat runt 1-1.5 månader på Poståkeriet för mågna år sedan. Körde Företagspaket. De enda paket man egentligen brydde sig om, var de som skulle ut innan vissa klockslag - dvs de klockslag folk betalar extra för. Vanliga företagspaket körde man ut om man hann. I annat fall körde man dem raka vägen till närmsta postkontor och skrev att man hade aviserat men att mottagaren ej var där. Ren lögn.. I vissa fall åkte man runt en hel dag med ett paket utan att få ut det, då fick det ligga kvar till nästa dag...
Hanteringen av paket? Tja, det kom stora "rullcontainers" fullastade med paket. Sen ställde sig ett gäng människor och röjde runt som galningar. Man tittade på postnummer, och slängde paketet runt i lokalen ner i andra rullcontainers (för rätt postnummer). Sen när den sorteringen var klar, så sorterade varje människa sin egna rullcontainer, och slängde in allt i bilen....
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-22, 08:38 #17
Intimas avatar
Medlem

Medlem
Intimas avatar

Citat:
Originally posted by hedberg@Apr 22 2005, 04:39
Hanteringen av paket? Tja, det kom stora "rullcontainers" fullastade med paket. Sen ställde sig ett gäng människor och röjde runt som galningar. Man tittade på postnummer, och slängde paketet runt i lokalen ner i andra rullcontainers (för rätt postnummer). Sen när den sorteringen var klar, så sorterade varje människa sin egna rullcontainer, och slängde in allt i bilen....
Det är ju fasen inte så konstigt att paketen ser ut som de gör när kunden får dem eller när de kommer i retur. Om paketen som är försäkrade hanteras så, hur hanters då breven och brevpostförskotten som posten rent ut sakt skiter i?
Intima är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-23, 10:44 #18
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Citat:
Ursprungligen postat av Erotikboden
Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Det är ju fasen inte så konstigt att paketen ser ut som de gör när kunden får dem eller när de kommer i retur. Om paketen som är försäkrade hanteras så, hur hanters då breven och brevpostförskotten som posten rent ut sakt skiter i?
Har själv varit på posten för c:a ett år sedan.

Om jag ger beskrivningen att dom hanterar postsorteringen som om det var sortering på skroten som gällde så är vi rätt nära.

Folk leker krockbilar med dom.

Skitsamma om du markerar paketet med "ömtåligt" det behandlar inte som det. När dom sorterar datorer som skickas med posten så händer samma sak.

Roligt och se, man funderar 2 ggr extra när man skall skicka något med posten.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017