FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vem är Bodströms uppdragsgivare om jag säger så. Folket, och därmed betalar den med inkomstskatt, moms, arsskatt, fastigetsskatt mm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
blixtsystems, för att det skall finnas inkomstskatt, moms, fastighetsskatt m.m. så förutsätter det att det finns en privat sektor. Privata sektorn är hjärtat i hela Sveriges ekonomi.
Utan den privata sektorn så skulle den offentliga sektorn inte finnas kvar. Utan den offentliga sektorn skulle dock den privata sektorn finnas kvar. Det är dock en skam och synd att Sveriges offentliga sektor är så pass stor jämfört med den privata. Dessto större privat sektor vi har dessto bättre ekonomi kommer Sverige ha. För offentliga sektorn är inte inkomstbrigande på något sätt. Arvsskatten är borta sen 1a januari 2005. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Haghjoo, så du menar att inga pengar som systembolaget, posten eller liknande STATLIGT ägda företag tar hem i vinst hamnar på hans lön?
En politiker har (enligt dig) lika lite att säga till om vad gäller skivbutiker som en bidragstagande ensam morsa har alltså? Ehh.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Programmer, en politiker bör vara neutral när det gäller näringslivet.
Visst kan politiker uttrycka sig om näringslivet, men i detta säger vår minister en sak som kommer påverka en stor bransch i näringslivet, negativt då. Själv tycker jag också att man bör kunna ladda hem låtar på nätet. Det finns redan idag faktiskt. Men jag är ingen politiker. Jag är bara, J. Haghjoo. Systembolaget m.fl. är precis som du säger statliga. Det är svårt att ge respekt till staten för att de gör stora vinster då de just har monopol. Jag lovar dig, hade systembolaget bedrivits privat hade nog vinsten varit högre och man hade inte haft mutade chefer i den grad som bolaget haft. Ett mirakel att VDn för bolaget inte fick avgå. Men vi vet nog alla varför det inte blev så. Posten visar för första gången vinst på länge. Trots det har de monopol. Nordea är vår största bank i Sverige, varför? Vem fick "köpa" Postgirot av posten? Staten bör enligt mig inte syssla med företagande. Där råder det dock mycket delade meningar. Blixtsystems, sist jag kolla var Sverige ett exportland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då är jag med på vad du menar, även om jag inte tycker att han uttalar sig direkt negativt, snarare vill se en trend för mer tjänster på nätet.
Sedan uttryckte du dig i ditt inlägg att någon som får sin lön från oss privatpersoner inte ska uttala sig, inte p.ga hans politiska ställning. Och i det fallet resornerar jag att ingen bidragstagare heller ska yttra sig :D men men.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om vi är exportland eller inte och privat eller offentlig sektor, jag har svårt att hanga med i vad du pratar om.
Jag säger om igen...skivbolagen är inte Bodströms uppdragsgivare. Ring riksdagen och fråga vem deras uppdragsgivare är. Det heter "marknads ekonomi". Inte "ekonomi marknad" om det skulle vara som du verkar tro att systemet skall fungera. Det är ekonimin som skall anpassa sig till marknaden, det är teorin bakom marknads ekonomi. Passar det inte får du väl propagera för ett nytt system där individer skall inte ha någon talan och blint svälja vad marknaden föder dem. Det är inte företag som röstar fram politiker, politikernas ansvar är mot de som röstar på dem i det system vi har idag som de kallar demokrati. Jag hoppas att du bara försöker vrida och vända på det för att vara knepig. Om du verkligen tror att regeringen främst skall svara mot krav från företagen vet jag inte vad jag skall säga. Jag var inte ens medveten av att folk av en sådan politisk övertygelse fanns, och det är skrämmande om det gör. Vad kallar du den? Marknads fascism. Skulle väl klassificeras som något sådant som jag förstår dina synpunkter. Att sätta systemet före individen, eller som Mussolini sade: "Fascism should more properly be called corporatism, since it is the merger of state and corporate power." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
|
||||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Att du börjar försvara den offentliga sektorn med att det finns konsumenter där som landet behöver är nonsens. Landets ekonomi bygger på exporten samt så räcker de konsumenter inom den privata sektorn. Citat:
Det Thomas bodström sa är deras fall. Jag vill dock återigen påpeka, att det är t.ex. Stefan Persson (H&M), Christina Stenbeck & Carl henric Svanberg som betalar Bodströms lön. De betalar även lönen för Björn som jobbar på Länsstyrelsen eller Peter på landstinget ......Och listan är långt, speciellt då det är Sverige vi snackar om. (Nu tog jag namn på "kändisar" inom näringslivet men det gäller även alla mindre företag) När jag ändå håller på, så kan jag väl säga att jag har enorm respekt för alla som ingår i privata sektorn. Spelar ingen roll om du jobbar på volvo som montör eller om du driver en egen liten firma. Ni är Sverige! Länge leve privata sektorn! Citat:
Citat:
Jag är rätt säker på att IKEA klarar sig utan Göran Persson, men kommer Göran Persson klara sig utan IKEA? (Ingvar Kamprad är icket dum, han har det nog bra i holland.) Mitt inlägg handla ibörjan just om att en bransch inom den privata sektorn fick en ordentlig känga av Bodström. Och vad jag menade var, att Bodström bör komma ihåg vem det är som finansierar hans lön. Det är verkligen inte Lisa på stadshuset i Umeå eller Erik på kammarkollegiet som finansierar hans lön. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du verkar inte förstå.
Det har inte med privat eller offentlig sektor att göra. Folket är fabriksarbetare på volvo, direktörer, tjänstemän. De är de som väljer politiker, och de är gentemot dem politiker är ansvariga. Att börja påstå att "den privata sektorn" betalar politikers lön är att helt missa poängen. Återigen, ring riksdagen och fråga vem deras uppdragsgivare är. Dina ideer om att företagen skulle välja politiska ledare är skrämmande och har endast plats i en totalt odemokratisk facist ideologi. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Administratör
|
Vill inte få en stor diskussion med Haghjoo då våra politiska uppfattningar skiljer sig så extremt åt.
Men att anse att politiker ska ställa sig neutral i förhållande till näringslivet (eller valfritt annat ämne); är inte det i direkt strid med demokratiska principer? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|