Kom ihåg mig?

Organisationsnummer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-09, 18:37 #11
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Jag syftade mer på eg0master´s inlägg Tobbe..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 18:39 #12
Davves avatar

Davves avatar

Citat:
Har man AB är det väl självklart man ska visa både "AB" och sitt org.nr för att visa sin seriositet & att man inte bara sitter i nån källare och knackar kod på sin fritid.
Tobbe, tänk att Bill Gates satt i ett garage..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 18:41 #13
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Jag syftade på eg0master inlägg.

Inget ont om honom/inlägget , utan jag ifrågesatta bara inlägget.

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 18:51 #14
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Davve@Dec 9 2004, 19:39
Citat:
Har man AB är det väl självklart man ska visa både "AB" och sitt org.nr för att visa sin seriositet & att man inte bara sitter i nån källare och knackar kod på sin fritid.
Tobbe, tänk att Bill Gates satt i ett garage..
Självklart, allt börjar där. Men om man har AB finns det väl ingen anledning till att INTE skylta med det?
Oläst 2004-12-10, 00:07 #15
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Eftersom alla företag har ett organisationsnummer, så ökar eller minskar det inte mitt omdöme om företaget om det visas eller inte.

Ibland besöker jag företagshemsidor som ser lite konstiga ut och de har nästan utan undantag sitt org.nr och texten "Vi har F-skattsedel". Sådana sidor ropar ut ett varningsens ord till mig.

Flera gånger har jag kontrollerat en domän med först NIC-SE och sedan med Bolagsverket. Det lustiga är att det finns domännamn som är registrade på företag som sedan inte finns i Bolagsverkets register. Hur sjutton har det gått till?

På ett sätt så skulle det kanske gå att påstå att hemsidor som vill "lura" på något sätt, lämnar korrektare information om företaget än "seriösa" företag.

Om ett företag är seriöst eller inte har inte med bolagsformen att göra utan med attityden hos dem som driver bolaget. Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 00:16 #16
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Reg.datum: Aug 2003
Som tidigare sagts, hellre org. nummer än inget org. nummer.

MEN,

det kan säkerligen skrämma iväg några om personen t ex. är väldigt ung, så uppfattar jag det iaf.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 00:29 #17
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Jag har ett förflutet i byggbranschen och där uppfattades det som en nackdel om man drev en liten firma som AB jag tror att det beror på vilken bransch man driver företaget om det är bra eller dåligt.
Jag har aldrig förstått varför det uppfattas som mer seriöst att driva ett företag som AB om man bara har ett aktiekapital på 100k:- för om man smäller företaget så torde skulderna vida överstiga 100k:-
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 14:32 #18
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by creoweb@Dec 9 2004, 19:26
Så du menar att en enskild företagare har lägre status inom företagarbranschen/entrepnörskapet?

På vilket sätt?

Ekonomiskt eftersom vi inte har ett aktiekapital på 100 000?
Kunskapsnivå?
Utvecklingsmöjligheter?
Intellektuellt och logiskt håller jag med om att det inte är någon skillnad. Och jag har både enskild firma och AB för tillfället så jag är väl insatt i skillnaderna. Hade ett tag handelsbolag också...

Sedan finns det gott om AB som är enmansfirmor så att en enskild firma skulle vara mer personliga för att den är mindre är ett icke relevant argument.

Jag anser att det finns en skillnad känslomässigt dock. En enskild firma signalerar nystartat. Och ett nystartat företag är mer sannolikt att försvinna. Har man bemödat sig med att skrapa ihop 100kkr så har man med större sannolikhet större ambitioner än om man har en enskild firma. Självklart är det inte alltid så, men visst finns det en lite skillnad.

Sedan som någon annan sa, så tycker jag nästan orgnummer + "vi har f-skatt" ger negativa signaler. Jag frågar mig alltid: "varför vill det så gärna berätta det för mig?" Sådant är självklart för ett seriöst företag och om jag ska göra affärer med dom så komemr jag ju få reda på ORG-nummer då. Det är inget jag behöver få reda på på hemsidan.

Det viktigaste tycker jag är nummret till en fast telefon. Att bara ange mobilnummer ger också ett mindre bra intryck tycker jag.

Men mycket av det här är bara hur jag känner och det var väl det som var vitsen. Nu har jag förhoppningsvis förklarat bättre varför jag känner så här.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 14:43 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by guran@Dec 10 2004, 01:07
Det går lättare att dölja uppgifter som inte vill lämnas ut i ett AB än i ett enskilt företag.
Vidareutveckla gärna
Oläst 2004-12-10, 14:49 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by eg0master@Dec 10 2004, 15:32
Sedan som någon annan sa, så tycker jag nästan orgnummer + "vi har f-skatt" ger negativa signaler. Jag frågar mig alltid: "varför vill det så gärna berätta det för mig?" Sådant är självklart för ett seriöst företag och om jag ska göra affärer med dom så komemr jag ju få reda på ORG-nummer då. Det är inget jag behöver få reda på på hemsidan.
Ett org.nr skadar nog inte, ibland hittar man inte bolagen på deras företagsnamn pga förkortningar etc - ska man förbereda ett stort sälj så vill man ha bakgrundsfakta om den potentiella köparen. Iaf om man står som säljande part..

Gör man redan affärer med bolaget så spelar det ingen roll, men vissa verksamheter gör en hel del förjobb innan säljet, för att finna rätt potentiella köpare.

Edit: Väldigt intressant tråd måste jag säga, era synpunkter är verkligen intressanta!

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017