FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Däremot anser jag det vara värt 100k att slippa ha enskild firma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Den stora fördelen med sänkt aktiekapital och borttaget krav på auktoriserad revisor vore att vi kunde skippa bolagsformer som enskild firma, HB och KB.
Harmonisering och enklare (färre) regler gör livet enklare. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag undrar vilka mer kostnader ett aktiebolag har jämfört med en enskild firma? Jag vet att en revisor tar mer betalt än en redovisningskonsult och att man måste ha en sådan, men utöver det så verkar det bara finnas fördelar med att ha AB vad jag förstått om man har kapitalet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Jag fick en siffra från min redovisnings-
konsult när det rent skattemässigt är en fördel att ha ett AB framför ett HB: ca 400.000 i överskott per bolagsman och år. Innan dess fanns det inga direkta fördelar - rent ekonomiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Som jag förstått det var tanken att kravet på auktoriserad revisor skulle försvinna samtidigt som AK sänks. Auktoriserad revisor skulle bara krävas om omsättningen går över en viss summa, däremot kommer troligen många företag frivilligt att ha det, för trovärdighetens skull. På samma sätt som en hel del bolag har med än 100k i AK idag.
aDonis fråga är intressant, för inte ska väl ens val av bolagsform spela någon roll på skatten, egentligen. Nej, bort med enskild firma/HB/KB och lättare regler för AB. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Enligt undersökningar jag sett så kommer 2/3 av alla företag ha kvar sin revisor för att t.ex. förenkla relationen med banker, kunder och leverantörer. Sen ska man inte glömma bort att revisorn faktiskt tjänar ägarens syfte, han är ägarens kontrollman i bolaget som håller koll på att det inte fifflas, så de flesta bolag där ägaren inte är aktiv i driften kommer nog också behålla revisorn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
rhuse:
Ca 400.000 kr är väl första brytpunkten för statlig skatt. Jag tror det var därför han gav oss den siffran. Över det beloppet är det enklare att behålla pengarna i bolaget än att skatta upp dem. Visst kan man periodisera och liknande i ett HB men det är tydligen inte lika bra.. Nu har dessutom bolags- skatten sänkts till 26.X % men skatten vid periodisering har väl inte hängt med ner? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som har sagts tidigare i den här tråden: aktiekapitalet är inte en kostnad, utan ett kapital som ligger i bolaget. Det är riktigt att den som vill starta ett AB måste chippa in och binda upp detta kapital i bolaget. Det är också bara dessa pengar man riskerar vid ett eventuellt misslyckande för bolaget. Som ägare till EF/HB är man ansvarig för alla bolagets skulder vid en kollaps.
Om man ser aktiekapitalet som en kostnad är det kanske för att man förväntar sig att bolaget kommer att gå omkull...? :unsure: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||