Kom ihåg mig?

Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-28, 14:12 #11
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Apr 28 2009, 14:04
Citat:
Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.
Jag tror det spelar mindre roll i slutändan ändå, finns så många öppna wlan, proxy, vpn tjänster, tor etc
Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa.

Jo, det är fler håll det behövs hårdare lagstiftning på.
Hårdare lagstiftning för att man inte ska kunna vara anonym längre mer eller mindre då ?
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 14:16 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av xpower
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Apr 28 2009, 14:07
Citat:
Citat:
Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.
Jag tror det spelar mindre roll i slutändan ändå, finns så många öppna wlan, proxy, vpn tjänster, tor etc
Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa.

Hårdare lagstiftning för att man inte ska kunna vara anonym längre mer eller mindre då ?
I princip, ja. Frihet under ansvar fungerar inte alls på nätet, det har bevisats gång på gång. När människor kan gömma sig bakom en datorslärm eller på annat sätt göra sig osynliga / anonyma så beter de sig helt annorlunda än vad de hade gjort i vanliga fall.
Oläst 2009-04-28, 14:25 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Citat:
Citat:

Ska vi börja operara in rfid i röven på folk med så vi kan hålla koll på var alla befinner sig?

Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar.

Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 14:33 #14
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:16
I princip, ja. Frihet under ansvar fungerar inte alls på nätet, det har bevisats gång på gång. När människor kan gömma sig bakom en datorslärm eller på annat sätt göra sig osynliga / anonyma så beter de sig helt annorlunda än vad de hade gjort i vanliga fall.
Jag hävdar: Nej. Men man kanske känner sig själv som man känner andra. Fast ibland känns det nästan bara som att du trollar för att locka fram debatt.

Oavsätt så är det en mycket bra sak att stora företag hörsammar sina kunder. Mer sådant.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 14:48 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Apr 28 2009, 14:07
Citat:
Citat:

Ska vi börja operara in rfid i röven på folk med så vi kan hålla koll på var alla befinner sig?
Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar.
Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet?
Ja, varför inte? Skämt åsido. Lagstiftningen kommer i princip alltid att ligga ett steg efter men den utvecklas, förändras och anpassas gång på gång. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att förutse alla kryphål och effekter mer komplex lagstiftning har.

Självfallet måste man göra det svårare för brottslingar att utöva sin verksamhet. Vi kan ju knappast ge upp och säga "gör vad ni vill, lagar fungerar ändå inte, vill man ha ihjäl någon så lyckas man med det ändå"....

På vilket sätt har ipred-lagen drabbat oskyldiga? Håller man sig inom lagens ramar så får man självfallet göra vad man vill på nätet.
Oläst 2009-04-28, 14:52 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Citat:
Jag hävdar: Nej. Men man kanske känner sig själv som man känner andra. Fast ibland känns det nästan bara som att du trollar för att locka fram debatt.
Oavsätt så är det en mycket bra sak att stora företag hörsammar sina kunder. Mer sådant.
Oavsett =) Jag trollar nog inte, det är en helt annan etik och moral som råder på nätet än i verkliga livet. Tycker inte samtalstonen på forum, i chattar och på communities speglar verkligheten speciellt bra.
Oläst 2009-04-28, 15:14 #17
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 13:16
Jag lovar att ju fler inlägg du avlägger här så blir de bara dummare och dummare.

Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ...

... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ...

I Sverige handlar det inte om någon ökande brottslighet på internet eller något förebyggande, utan en industri, som har satt klorna i några politiker, och därmed är det helt klart en fråga för de som är för någon sorts frihet, där man inte vill bli övervakad som om man levde på 60-talet i Östtyskland, Polen, Ryssland eller något annat kommunistiskt land.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 15:20 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Jag lovar att ju fler inlägg du avlägger här så blir de bara dummare och dummare.
Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ...
... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ...
I Sverige handlar det inte om någon ökande brottslighet på internet eller något förebyggande, utan en industri, som har satt klorna i några politiker, och därmed är det helt klart en fråga för de som är för någon sorts frihet, där man inte vill bli övervakad som om man levde på 60-talet i Östtyskland, Polen, Ryssland eller något annat kommunistiskt land.
Ja, det var ju ett vackert uttalande med tanke på vad du själv just skrev. Är det femåringsnivån vi ska lägga oss på så visst, jag kan haka på (nej, inte hacka på). Hm, vad ska jag hoppas.... Då hoppas jag att du hamnar i ett thailändskt fängelse. Sådär, kan vi återgå till vett och sans nu?
Oläst 2009-04-28, 15:29 #19
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
tartarandesire: Jag tror vi alla är MKT VÄL MEDVETNA om din åsikt, för den tas upp titt som tätt här om vad du anser om musik, copyright och hårdare övervakning. Det är nästan så det står upp i halsen på oss.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 15:31 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@Apr 28 2009, 15:29
tartarandesire: Jag tror vi alla är MKT VÄL MEDVETNA om din åsikt, för den tas upp titt som tätt här om vad du anser om musik, copyright och hårdare övervakning. Det är nästan så det står upp i halsen på oss.
Ja, när det dyker upp rader som "Ring och tjata" i ett nyhetsinlägg så bör ju den rättsenliga sidan få ett visst utrymme också. Det här är inte Piratpartiets hemsida utan ett forum som handlar om webbutveckling.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017