Kom ihåg mig?

Problem med "abuse"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-27, 20:39 #11
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jo, problemet med blockering är ju att det oftast blir några oskyldiga som drabbas på köpet.
Det kanske är samma sak med proxykontroll att vissa önskade utestängs?
Jag driftar en Tor-proxy och kan berätta att det är lagom jobbigt när någon får för sig att de inte vill ha mig som besökare.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-27, 22:15 #12
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Finns det ingen lista med vanliga surf-proxys (typ anonymouse osv)? Jag har googlat en hel del men kan inte minnas att jag hittat någon.

Har haft några enstaka fall som ditt och då har jag blockerat eftersom och dessutom blockerat i förebyggande syfte.

Har på samma vis blockerat ett rejält gäng med domäner från sajter som tillhandahåller engångsmailadresser.

Det är klart att båda sakerna är enkla att gå förbi, men det innebär i alla fall mer jobb för den som trollar.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 00:00 #13
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Apr 27 2009, 21:15
Finns det ingen lista med vanliga surf-proxys (typ anonymouse osv)? Jag har googlat en hel del men kan inte minnas att jag hittat någon.

Har haft några enstaka fall som ditt och då har jag blockerat eftersom och dessutom blockerat i förebyggande syfte.

Har på samma vis blockerat ett rejält gäng med domäner från sajter som tillhandahåller engångsmailadresser.

Det är klart att båda sakerna är enkla att gå förbi, men det innebär i alla fall mer jobb för den som trollar.
Jo det blir ett utmattningskrig, jag har dragit till med "storsläggan" och blockerat flera hela IP intervall när dom kommer in via amerikanska Ip adresser (har i princip inga "normala" besök den vägen så det drabbar inte alltför många oskyldiga).

Jag behöver sätta mig in i hur det funkar ur bråkmakarnas synvinkel. Finns det många enkla tjänster för att få ny IP som är gratis!? Antar att det är lite jobb att fixa ny IP för dom som bråkar hela tiden.... Man hoppas ju att det inte skall vara värt besväret för dom och att dom tröttnar snabbt (så brukar det normalt vara trots allt).

Har börjat kika på HTTP_X_FORWARDED_FOR i headern som kan ge ursprunglig IP, dock helt beroende på vad proxyn vill lämna ifrån sig vad jag förstår...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 00:33 #14
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Kanske dum fråga, men har ni aktiveringslänk via mail? Det måste ju vara skitjobbigt att första skaffa ny ip, sen regga ett nytt mailkonto för dom.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 00:49 #15
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Riktigt irriterande sånt där, här kommer iallafall lite tips, vissa har redan tagits upp i tråden.

- Mailaktivering (Använder dem wildcards så kan du banna domänen!)

- Manuell Aktivering (Kan bli lite extra jobb, men kanske är värt det?)

- Är det en Svensk sajt? Har du några besökare från utlandet? Om inte - testa banna alla länder dem använder "tillfälligt". Så kan du trötta ut dem på så sätt. Borde vara lite jobbigare att hitta svenska proxyservrar. EDIT: (Kan iofs bli motsatt effekt om dem börjar använda svenska proxyservrar, och du börjar banna svenska ip:n.)

- Fixa något script så att du manuellt måste godkänna en användares FÖRSTA post.

- Autoradera vid vissa ord, eller byt ut orden mot något, ifall dem använder något återkommande dvs.

Lycka till!
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 02:08 #16
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag är inne på Alpha's förslag om att blockera IP/besök från vissa länder. Om sajten riktar sig till en svensk publik bör inte detta vara något problem. Dock kan det ju finnas svenskar bosatta i utlandet som är medlemmar.

Hursomhelst tycker jag du bör testa det under en tid. Jag tycker också att förslaget med mailaktivering är bra. Det kan även kompletteras med ytterligare verifieringar, bara det inte blir för jobbigt för nya medlemmar.

Om du lyckas spåra upp vilka de är och var de bor skulle det vara roligt om du samlade ett dokument med inlägg de gjort. Skriv sedan ut det och skicka det via vanlig post addresserat till deras föräldrar. Börja brevet med:

"Din son har vid upprepade tillfällen trakasserat min personal och övriga medlemmar på (communityt). Här följer ett axplock av det han har skrivit:
......."
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 10:39 #17
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Apr 28 2009, 01:08
Om du lyckas spåra upp vilka de är och var de bor skulle det vara roligt om du samlade ett dokument med inlägg de gjort. Skriv sedan ut det och skicka det via vanlig post addresserat till deras föräldrar. Börja brevet med:

"Din son har vid upprepade tillfällen trakasserat min personal och övriga medlemmar på (communityt). Här följer ett axplock av det han har skrivit:
......."
Det jag har gjort ett par gånger är att kontakta IP operatörer som har lovat att vidarebefordra precis detta (exempel på vad som har skrivits) till innehavaren av abonnemanget (även om jag inte själv då får reda på vem det är). Får dock ingen uppföljning på detta och det går fram /har någon effekt.
Oläst 2009-04-28, 10:48 #18
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by Alpha@Apr 27 2009, 23:49
Riktigt irriterande sånt där, här kommer iallafall lite tips, vissa har redan tagits upp i tråden.

- Mailaktivering (Använder dem wildcards så kan du banna domänen!)
Dom kommer in med nya hotmail-adresser (oftast) hela tiden... (vi har m.a.o. mailaktivering redan)

Citat:

- Manuell Aktivering (Kan bli lite extra jobb, men kanske är värt det?)
I värsta fall så... ger en hel del "merjobb"

Citat:

- Är det en Svensk sajt? Har du några besökare från utlandet? Om inte - testa banna alla länder dem använder "tillfälligt". Så kan du trötta ut dem på så sätt. Borde vara lite jobbigare att hitta svenska proxyservrar. EDIT: (Kan iofs bli motsatt effekt om dem börjar använda svenska proxyservrar, och du börjar banna svenska ip:n.)
Jo det är en svensk sajt och merparten av trafiken är från Sverige och grannländerna.
Dum fråga(?), hur ser jag landet utan att ha ett "avancerat" system för "geotargeting"?

Citat:

- Fixa något script så att du manuellt måste godkänna en användares FÖRSTA post.
Samma sak här: I värsta fall så... ger en hel del "merjobb" och är "hämmande" för alla legitima medlemmar (dom måste vänta på att vi ska göra ett manuellt handgrepp innan dom får posta...)

Citat:

- Autoradera vid vissa ord, eller byt ut orden mot något, ifall dem använder något återkommande dvs.
Jepp, vi använder det till viss del, men det måste ske varsamt för att inte blockera "vanligt" innehåll...
Oläst 2009-04-28, 13:58 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Du måste köra IP-numret mot en egen databas eller extern tjänst för att få en någorlunda säker uppgift om ursprungslandet. Att blockera hela länder fungerar olika bra beroende på vad man har för sajt. Är den internationell är det av naturliga orsaker helt kört men för din del beror det väl lite på om det finns utlandssvenskar bland medlemmarna.

Det är ett svårt problem att lösa smidigt och effektivt. Oftast tröttnar ju de som försöker sabotera så att det inte lönar sig att lägga en massa tid på olika automatiska metoder att motverka dom. Återkommer problemet gång på gång kan det ändå löna sig.
Oläst 2009-04-29, 08:43 #20
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Jag skulle i ditt fall tvinga att en användares första post kommer från Sverige.
"GEOtagging" som du sa, är inte särskilt svårt att implementera, det finns webbtjänster för det också.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017