FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fast det där med Afrika kan man inte ge sig den på
Vi la ut ett par halvgamla mobiler, med dåliga batteri Fick ett svar från en kille i Turkiet som undrade om vi kunde skicka dem till hans släktingar i Ghana. Förutom porto undrade han om vi kunde köpa nya batterier och lägga i - han skulle betala. Ringer klockorna? När vi inte svarade återkom han och undrade hur det gick Vi svarade OK - betala mobilerna, nya batteri och porto på vårt PayPal-konto så ska vi skicka Pengarna kom!!!! Jo, vi skickade Senare framkom det, i brev från släkten som tackade för vår hjälp, att post från Turkiet inte alltid kom fram utan Sverige var ett säkrare land att skicka från Med detta inte sagt att alla med släktingar i Afrika beter sig på samma sätt |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
När personen fått varan så kan han helt enkelt kontaka Paypal och säga att han inte fått nån vara skickad till sig. Då låser Paypal beloppet och sen startas en utredning där du som säljare måste bevisa att personen fått varan levererad. Kan du inte det så för Paypal tillbaka pengarna till köparen och ditt paypalkonto har fått en negativ "prick". Alltför många såna "prickar" och hela kontot kan stängas av. När man blandar in länder som Ghana, Nigeria och Gambia så ökar tyvärr risken markant för ovanstående scenario. Internationell bankcheck är det enda som gäller för länder som dessa, när man cashat in checken och har pengarna i handen, då skickar man paketet. När man nämner bankcheck, så brukar man oftast inte höra från dem igen och det säger ju en hel del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det här med betalning och trovärdighet verkar ju vara ett evigt problem. Ingen tycks ju kunna lösa det på ett tillfredsställande sätt, även om många gör anspråk på det...
Kanske är det så att man får vara lite beredd på lotteri i dessa sammanhang? Säkrast är ju trots allt "hämta grejerna personligen", vilket även kan inkludera möbler, bilar och andra större saker. Det är verkligen tråkigt att behöva gå runt och vara misstänksam mot alla... *** Personligen har jag erfarenheter av ryska kvinnor. Massor med kvinnor kontaktar mig och skriver ett rart brev och skickar en eller två bilder. De skriver att de inte har Internet hemma och de ber mig alltid att kontakta dom på deras personliga e-postadress. Alla breven kommer e-postadresser som har samma mönster som beskrivs i första posten i denna tråden. Förnamn och efternamn som är helt olika namnet på adressen i e-posten. Vad jag undrar är, om man nu har egen e-post, varför skriver man inte från den då?? Det kanske mest konstiga av allt är att det VERKLIGEN verkar sitta kvinnor som skriver brev i andra ändan! Jag har svarat några. De skickar bilder och berättar om sig själva och de gör inte alls anspråk på varken pengar eller nåt annat... Dom är tvärt om rätt trevliga! Det som förvånar mig är mönstret på alla inledande e-postbrev. Kanske tjejerna betalar för att få kontakt med män i bland annat Sverige? Jag har aldrig registrerat mig på någon hemsida i Ryssland, vilka vissa tjejer antyder... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blocket står inför svåra prövningar, alla skurkar har hittat ditt, känslan som jag får är att folk börjar bli rädda för ihärdiga säljare/köpare.
Även Epost-systemet måste göras om troligtvis måste det göras nått slags konto och en diskussion i kontot om varan, och inte genom email. Då kan man anmäla alla oseriösa med olika reklam budskap. En sak som är mycket intressant är att Blocket kan hålla på med brottslig verksamhet. För att få sälja begagnade varor så är det massa restriktioner såsom 30dgr karenstid man får inte sälja varan inom 30dgr alla varor måste kontrolleras av polisen personuppgifter, nr namn etc etc. Dock så förmedlar blocket varorna men det skulle kunna vara samma regler där? Lagen kan ju ha ändrats? Nån som känner sig manad att tyda lagtexten ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fast jag fattar fortfarande inte vad de vill? Är de bara ute efter min email så de kan spamma?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns många olika scams som härjar på annonsmarknaderna:
Får du betalt med paypal? - Stor chans att pengarna kommer från hackade konton eller stulna kreditkortsupplysningar. De dras tillbaks när det upptäcks. Får du betalt med check? - Vet inte hur vanligt det är längre men innan betalades det ofta med stulna checkar. Du får in pengarna först för att sedan dras tillbaks. Många gånger har de "råkat" betala för mycket och vill att du även ska skicka tillbaks den överskridande summan. I slutändan ger du dem både en vara och pengar utan att få något tillbaks. Får du betalt med check? 2 - De betalar med checkar som inte är garanterade. Alltså du får in pengarna preliminärt och en vecka senare så dras det tillbaks då din bank har hunnit och kolla med den bank som utfärdat checken om kontot har täckning. Får du betalt med banköverföring? - Pengarna kommer nästan alltid från hackade eller stulna bankkonton. Pengar som sedan kan dras tillbaks. Du märker snabbt om det är konstigheter: e-mailen är automatiserade och nämner nästan alltid din produkt som "item" eller med exakt de orden du satt i rubriken. Och många gånger vill de betala mycket mer än du begärt... Ignorera helt enkelt =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK, fast isåfall borde de ju inte pruta så väldans kan man tycka...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|