Kom ihåg mig?

Kan en produktbeskrivning vara skyddad av copyrigh

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-20, 13:35 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivitet
Finns det något sätt att komma runt detta? Skulle jag exempelvis kunna modifiera texten och hävda att det är ett nytt verk?
Det räcker inte att modifiera texten och byta ut enstaka ord. Du måste skriva den helt själv, även om du hämtar rena faktauppgifter från originalet.
Produktspecifikationen (siffror och sån't) är dock ren fakta och du skulle komma fram till samma resultat om du gjorde din egen specifikation, därför skyddas inte den av upphovsrätten. Om vi tar ett exempel:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89622
Produktbeskrivningen fram till rubriken "Conectivity" är ett eget verk. Den långa listan med funktioner är däremot rena faktauppgifter.

På den här finns det ingen upphovsrättsskyddad produktbeskrivning:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31097
Bra genomgång.
Man kan tillägga att även en samling av uppgifter som var för sig inte uppnår verkshöjd kan vara skyddad med katalogskydd.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 23:13 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Jag har en norsk blogg där jag skriver om produkter, på norska. Då och då kopierar jag texter om produkter från olika internetbutiker och lägger dessa i samband med mina texter. Texterna som jag kopierat slutar med ett copyright tecken och ett norskt företagsnamn.

Nu har jag blivit kontaktad av detta norska företag, som vill att jag skall ta bort texterna. De hävdar att det är deras texter (det rör sig om ca 50-100 ord per produkt) och att jag kan få köpa rätten att använda dem, om jag vill.

Kan en produkttext verkligen vara copyright-skyddad. Och gäller den copyrighten även i Sverige? Även om min blogg är på norska så är ju mitt företag svenskt, och servern står i sverige.

Jag har tillsvidare tagit bort texterna i fråga medans jag funderar på hur jag skall gå vidare.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 23:15 #13
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Det där var ju enkelt. Inte behövde jag fråga för att kopiera den texten.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 02:17 #14
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Originally posted by radioaktivitet@Feb 20 2009, 09:14
Tack för alla svar.
Hur kommer det sig att vissa butiker har gjort särskilda API:n där man kan hämta bland annat produktbeskrivningar? Borde inte detta vara olagligt, om butikerna köpt in materialet av någon annan? Exempelvis Amazon.com gör på detta sätt.
köper amazon.com från någon då? alla köper väl inte, utan skriver själva oxå!
sen brukar väl en del grossister/ tillverkare ha produktbeskrivningar och bilder på varan oxå, att använda av säljaren.
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 07:15 #15
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by radioaktivitet@Feb 19 2009, 23:05
Jag har en norsk blogg där jag skriver om produkter, på norska. Då och då kopierar jag texter om produkter från olika internetbutiker och lägger dessa i samband med mina texter. Texterna som jag kopierat slutar med ett copyright tecken och ett norskt företagsnamn.

Nu har jag blivit kontaktad av detta norska företag, som vill att jag skall ta bort texterna. De hävdar att det är deras texter (det rör sig om ca 50-100 ord per produkt) och att jag kan få köpa rätten att använda dem, om jag vill.

Kan en produkttext verkligen vara copyright-skyddad. Och gäller den copyrighten även i Sverige? Även om min blogg är på norska så är ju mitt företag svenskt, och servern står i sverige.

Jag har tillsvidare tagit bort texterna i fråga medans jag funderar på hur jag skall gå vidare.
Om du läser ditt inlägg igen och lägger speciellt märke till:
Citat:
Kan en produkttext verkligen vara copyright-skyddad.
- Ja, självklart kan en produkttext vara copy skyddad.

Ponera att du har en e-handel.
Du har betalat professionella copy writers att skriva en säljande text på 50-100 ord per produkt, dessa ska ej vara spammiga men säljande, vilket kräver pengar och kompetens.

Du går med i ett affiliate nätverk som annonsör och dina affiliates börjar kopiera texter från er och lägger på sina hemsidor, hade du accepterat detta?

- Jag hade definitivt inte gjort detta.

1. Duplicate content.
2. Det är fult tillvägagångssätt.
3. Jag har lagt pengar på dessa texter och tillhör mitt bolag.

Det jag skulle kunna erbjuda publishern kostnadsfritt är att de skriver med egna ord om produkten och eventuellt använder stödord som vi använder i beskrivningen för produkten.
Det är inte olagligt att skriva om något med egna ord. Dock att kopiera och klistra in text.

h34r:
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017