FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man kan tillägga att även en samling av uppgifter som var för sig inte uppnår verkshöjd kan vara skyddad med katalogskydd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Jag har en norsk blogg där jag skriver om produkter, på norska. Då och då kopierar jag texter om produkter från olika internetbutiker och lägger dessa i samband med mina texter. Texterna som jag kopierat slutar med ett copyright tecken och ett norskt företagsnamn.
Nu har jag blivit kontaktad av detta norska företag, som vill att jag skall ta bort texterna. De hävdar att det är deras texter (det rör sig om ca 50-100 ord per produkt) och att jag kan få köpa rätten att använda dem, om jag vill. Kan en produkttext verkligen vara copyright-skyddad. Och gäller den copyrighten även i Sverige? Även om min blogg är på norska så är ju mitt företag svenskt, och servern står i sverige. Jag har tillsvidare tagit bort texterna i fråga medans jag funderar på hur jag skall gå vidare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
|
Det där var ju enkelt. Inte behövde jag fråga för att kopiera den texten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
sen brukar väl en del grossister/ tillverkare ha produktbeskrivningar och bilder på varan oxå, att använda av säljaren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Ponera att du har en e-handel. Du har betalat professionella copy writers att skriva en säljande text på 50-100 ord per produkt, dessa ska ej vara spammiga men säljande, vilket kräver pengar och kompetens. Du går med i ett affiliate nätverk som annonsör och dina affiliates börjar kopiera texter från er och lägger på sina hemsidor, hade du accepterat detta? - Jag hade definitivt inte gjort detta. 1. Duplicate content. 2. Det är fult tillvägagångssätt. 3. Jag har lagt pengar på dessa texter och tillhör mitt bolag. Det jag skulle kunna erbjuda publishern kostnadsfritt är att de skriver med egna ord om produkten och eventuellt använder stödord som vi använder i beskrivningen för produkten. Det är inte olagligt att skriva om något med egna ord. Dock att kopiera och klistra in text. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|