FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det lustiga är att jag gör en replace into måltabell select * from källtabell med totalt ca 10 000 rader i tre olika tabellpar och det går på ca 5 sekunder totalt. Men då kör jag inte delayed, eftersom ingen skriver i databasen utom jag.
Frågan är hur mycket du behöver delayed. Intressant kommentar i Mysql-manualen: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Även jag tycker 3min låter väldigt mycket men visst ibland tar det lång tidoch du har ju en väldigt stor tabell...
En work-around är ju att inte uppdatera "en hel dag" som du gör utan uppdatera mindre intervaller för at pådet sättet få fler mindre updates. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla svar. Jag får labba lite med REPLACE och se om jag kan få lite bättre tider.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Testa att ta bort joinen från tabellen och istället göra en insert select till en temp-tabell eller en select till applikationen med vad som ska uppdateras först, för att sedan använda denna data vid updaten (stega igenom det om du hämtar det till applikationen, så du slipper monstruöst långa queries). På så sätt bör inte originaltabellen låsas under skrivprocessen mot kopian.
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du använder väl antagligen en MyISAM-tabell, kanske det vore värt att prova hur en InnoDB-tabell skulle prestera. Använder du InnoDB så låser databasen bara en rad i taget och SELECT:erna bör kunna rulla på samtidigt (i teorin i alla fall). Har förvisso ingen egen erfarenhet av prestandaskilllnaden MyISAM/InnoDB men det kanske är värt att prova.
Det låter som detta borde kunde vara en lösning på ditt specifika problem men det kan förstås hända att den övriga prestandan i allmänhet går ner istället (InnoDB är ju mer avancerad i sig). MyISAM är perfekt för att mata ut stora mängder data men är dålig på att klara av mycket förändringar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är möjligt att det skulle lösa mitt problem. Men tabellen är av typen myisam eftersom jag har ett fritextindex på den. Fritextindex fungerar så vitt jag vet inte med InnoDB. Och man kan väl inte köra två tabelltyper samtidigt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Med InnoDB får man lösa fritext-sökningar på annat (och för det mesta bättre) sätt, t ex Sphinxse för databasplugin eller Sphinx/Lucene/Ferret/mnoGoSearch för fristående. Generellt sett är det inte bra att byta till InnoDB om du redan har skrivit en applikation som är testad och utvecklad för MyISAM. Det finns både positiva och negativa egenheter i respektive typ. Att använda båda två parallellt är ännu klurigare då du måste anpassa inställningarna till servern så att den inte swappar i onödan och ändå har såpass bra mängd minne som möjligt för t ex key buffern respektive buffer poolen. Men sant är att InnoDB väldigt ofta är användbart av den anledningen att den låser på radnivå för skrivoperationer och inte ens sätter delat lås för selects.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Tänkte försöka mig på att uppdatera i mindre intervaller. Min fråga ser alltså ut så här idag: Kod:
UPDATE ORGTABLE O, TEMPTABLE T SET O.NAME = T.NAME WHERE O.ID = T.ID AND T.UPDATED = CURRENT_DATE |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|