FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
jag har inte riktigt fattat det där med moms, vilka fördelar blir dem som jag registrerar med moms respektive utan? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Fördelelen är alltså att du får sälja varor och tjänster. När du sätter priset på det du säljer så ska du tänka exkl. moms och se momsen som en kostnad för kunden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att du använder bolagskraft i början utesluter ju inte att du går över i egen firma när det blir big business. Då slipper du fundera på moms etc. och kan fokusera på att utveckla verksamheten i början. Så kommer du inte ha massa kostnader i form av inventarier så rekommenderar jag dig att "hyra" din arbetsgivare.
(Jag har inget samröre med bolagskraft, jag råkar bara ha fakturerat genom ett par gånger.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Hjorten:
Så länge du är momsregistrerad så ja. Annars säljer du något svart.. Ev kan man ta upp det i deklarationen under hobbyverksamhet. Men sådana regler kan inte jag. nabil_akhlaque: Så fort du är företagare ska du aldrig någonsin bry dig om moms. Den är helt ointressant (förrutom att du måste kunna lägga ut pengar för den, fram tills dess du får tillbaka dem från staten). Men när du handlar och säljer så är det alltid exkl. moms som gäller. Så om du ska jobba för 10000 så skickar du en faktura till kunden på 12500. Han skiter i fan, betalar och får tillbaka sina 2500 kr månaden efter*. Du får 12500 och av dessa ska du betala in 2500 till staten. * Men eftersom han har andra kostnader och intäkter så kvittar han dessa. Och så länge ett företag går med vinst så betalar man in moms varje månad. Att få tillbaka moms == negativt resultat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
30,000 räknas som hobbyverksamhet? Oj. Trodde
det handlade om några tusingar. oO |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Momsen ska INTE räknas som en KOSTNAD, det är endast en omflyttning mellan olika balanskonton i bokföringen. Man ska aldrig se momsen som en kostnad om man är företag. Endast privatpersoner kan se momsen som en "kostnad". Det finns även vissa ej avdragsgilla kostnader hos företag där företagen inte får göra avdrag för momsen, men det tar vi sen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
ConnyWesth har rätt, man betalar skillnaden mellan ingående och utgående moms.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|