Kom ihåg mig?

Aftonbladet har stulit bensinpriser från min sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-17, 19:09 #11
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tänk utanför boxen istället; Be om en länk från aftonbladet, eller dylikt istället för att skicka en faktura. Kanske något samarbete?
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 19:23 #12
Cr0wN Cr0wN är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Medlem

Jonas: Hittar inte vilken tråd du menar. Dock så verkar det vara "upphovsrättsligt intrång" som gäller. Katalogskyddet kräver att de tar fler uppgifter än de har gjort.

2cool4school: Se mitt tidigare svar, skickar ingen faktura men anser att de bör ge mig någon kompensation. Att göra fel en gång, då ansåg jag att en ursäkt räckte. Men att göra fel igen, en månad och 2 dagar senare och igen ta uppgifter och "sälja" under Aftonbladet PLUS då undrar man ju vad det är som händer.
Cr0wN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 19:26 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Tidningar beter sig som skit, det är inte bara AB. Länstidningar etc. tror att de står över lagen. Jag har varit med om att hela artikelar och notiser har blivit kopierade och sen har de mage att hänvisa till att de minsann är journalister och tidningar har rätt att skriva vad de vill. Deras ansvarige utgivare blev inte överlycklig när jag hänvisade till deras egen infosida om UrL...

Jag hade skickat en faktura, de har kopierat ur din katalog trots att du påtalat det förut att du inte tillåter det. Alternativet är att undersöka en polisanmälan och sen skicka pressmeddelande till de andra tidningarna. Det ger reklam om inte annat.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 20:42 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag skulle nog använda tillfället att få till ett skriftligt avtal med Afonbladet om ett vidare samarbete på något sätt.

Påpeka övertrampet i lugn och fin text. Hänvisa till lagrum, och ABs egen policy. Skriv ett brev på papper och skicka till deras Chefredaktör med kopia till VD och reportern i fråga.

Det är stor skillnad på om de tar betalt eller inte för tjänsten.

Tar de betalt så ska givetvis du oxo ha betalt.

Men om de gör en artikel med hänvisning och angivande av källa (med länk till din sida) så tycker jag det är OK. Så gör jag själv. Då får du ju en viktig spridning av din artikel som du gynnas av i längden.

Har du en klausul på din sida om att man får kopiera materialet men bara om man inte tar betalt och anger källa med länk och hela kitet?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 21:05 #15
Medlem

Medlem

ConnyWesth: Normalt så tar tidningarna priser från min hemsida utan att fråga och anger källa. Detta är för mig helt okej då alla blir vinnare, tidningen får fler läsare då många finner det intressant, läsaren kan tanka billigt och blir glad och min hemsida kanske får en ny besökare. Alla blir vinnare.

Dock när de tar priserna och lägger upp på en betaltjänst som Aftonbladet PLUS så strider detta mot hemsidans idé och jag kommer aldrig att godkänna något sånt. Detta skedde den 15/7-08 och jag ringde då och blev kopplad till en "PLUS-chef" och PLUS-artikeln gjordes genast om till en vanlig (samt att källa angavs då de hade missat det den gången). Fick även en ursäkt och det skulle inte upprepas, jag gjorde även klart att vi aldrig kommer att tillåta att våra priser "säljs". Någon klausul på hemsidan finns egentligen inte, dock finns en klausul för personer med egen hemsida.

Citat:
Kan jag infoga bensinpriser på min egen hemsida?
Ja, det kan du. Kopierar du priser från vår sida så se till att vara nogrann med att uppge prisets datum och att det tydligt framgår att priserna är hämtade från vår hemsida. Du får kopiera upptill 20 prisuppgifter totalt. Andra alternativet är att använda ett automatiskt skript som infogar priserna på din hemsida. Ett sådant hittar du här.
I denna så ingår inte Aftonbladet utan den är tänkt för personer med egna bloggar och egna hemsidor framförallt. Men jag skall ta och förfina den så den blir klarare och även lägga till riktlinjer under nästa vecka för övriga besökare såsom företag/tidningar.

edit: Aftonbladet "tog" 21 priser av mig, men det borde vara underförstått att den inte gäller de.
Oläst 2008-08-17, 21:41 #16
Medlem

Medlem

Nu eller alldeles nyss så har någon på Aftonbladet tydligen gjort om artikeln (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3118953.ab) till en vanlig artikel och den kräver inte längre Aftonbladet PLUS. Så nu verkar något hända i alla fall, men fortfarande inget svar på det email jag skickade.
Oläst 2008-08-17, 21:51 #17
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
Köp papperskopian! Den innehåller oxå priser, dock vet jag inte om det är ifrån din sida.. såg bara löpsedeln, kanske är det dax att lägga på en nolla eller två?
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 22:16 #18
Medlem

Medlem

Oskar Lindgren: Så länge källa är angiven så tycker jag att de är okej. Att priserna sprids så till många som möjligt tjänar ju alla på Sedan så kostar tidningen att producera och den kostar ju även lika mycket varesig artikeln är med eller inte.

Däremot på hemsidan så har man vanliga artiklar och artiklar (PLUS) man tar betalt för. Och det är här som skon klämmer, hade de direkt lagt upp artikeln som en vanlig utan krav på att man köper/har Aftonbladet PLUS så hade jag aldrig skapat den här tråden och allt hade varit frid och fröjd.

Nu gjorde man istället så att man "sålde" mina uppgifter till sina läsare på hemsidan istället och hade de frågat mig så hade de ALDRIG fått tillåtelse till att lägga upp de under Aftonbladet PLUS. Nu har de gjort det och säkerligen sålt ett par medlemskap och tjänat lite pengar på "min sida".
Oläst 2008-08-17, 22:38 #19
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by Cr0wN@Aug 17 2008, 22:16
Oskar Lindgren: Så länge källa är angiven så tycker jag att de är okej. Att priserna sprids så till många som möjligt tjänar ju alla på *Sedan så kostar tidningen att producera och den kostar ju även lika mycket varesig artikeln är med eller inte.
Du har inte insett att du kan tjäna pengar? Aftonbladet snor information utan källhänvisning, du säger ifrån och dom lovar, sen gör dom det igen?

Jag hade skickat en faktura på ett fem siffrigt belopp.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 23:11 #20
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Du har tillåtit visning på andra hemsidor och kopiering utan att vara tydlig med villkor. Lite får du skylla dig själv.
Jag har vid flertal tillfällen lämnat elpriser till tidningar och TV och det har varit klara papper om hur det ska publiceras. Ingen har vågat sno något rakt av, även om jag kanske skulle se mellan fingrarna med en enstaka uppgift, För mig är det kvalitetssäkringen som är det viktiga så att det inte blir fel uppgifter eller de presenteras på fel sätt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017