Kom ihåg mig?

Värdering etablerad webbshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-16, 20:05 #11
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
vad är det för shop? skicka Pm om du inte vill skriva här
Min avsikt är inte att sälja den här
mmm jag låtsas att jag inte vill sälja den , så hittar jag säkert någon som nappar. B)
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 20:17 #12
Spiritus Spiritus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Nykomling

Citat:
Originally posted by Simonee@Jun 16 2008, 20:05
mmm jag låtsas att jag inte vill sälja den , så hittar jag säkert någon som nappar. B)

Den är faktiskt inte till salu, iaf inte just nu. Funderar mest på hur vi skall hantera situationen. Oddsen för att hitta en köpare till den på WN är nog i det närmaste obefintlig. Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet.

Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade det[B] bättre B)
Spiritus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 20:17 #13
Nykomling

Nykomling

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
mmm jag låtsas att jag inte vill sälja den , så hittar jag säkert någon som nappar.

Den är faktiskt inte till salu, iaf inte just nu. Funderar mest på hur vi skall hantera situationen. Oddsen för att hitta en köpare till den på WN är nog i det närmaste obefintlig. Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet.
Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade [B]det bättre
Oläst 2008-06-16, 21:12 #14
Simonees avatar
Flitig postare

Flitig postare
Simonees avatar

Citat:
Citat:

Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade det[B] bättre B)
:P

EDIT: Angående "Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet", då har du inte varit här tillräckligt länge, finns en hel del konstiga fikusar här också :lol:
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 21:25 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Svårt att göra någon värdering på den informationen du angett. Men här är några punkter som är intressanta.

* Vinst
* Tidsåtgång
* Framtidsutsikter/utvecklingsmöjligheter
* Kundbas
* Historik
* System (plattform och koppling till affärssystem)
* Marknadsföring
* Renomé
* Tillgångar som medföljer i köpet (datorer, maskiner m.m.)

Till att börja med kan du samla informationen från punkterna (finns säkert fler) och kan på så sätt få en bättre bild av vad shoppen är värd. Som du själv sa så kan inte vem som helst driva shoppen. Det gör det klart svårare att hitta en lämplig köpare, men som vanligt så får du lika mycket som någon är beredd att betala
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 22:53 #16
Nykomling

Nykomling

Jag förstår frågorna och de är relevanta. Men jag är egentligen inte ute efter ett exakt värde utan någon form av värderingsprincip - någon form av norm som används i dessa sammanhang. Häng inte upp er på den exakta vinsten. Däremot är det av intresse att veta hur mycket en vinstkrona är värd - tre kr har angivits tidigare, mer eller mindre beroende på.

Tidsåtgången och allt det andra beror på ambitionsnivån. Den aktuella nivån kräver några timmar varje dag, dock ojämnt fördelad över året. Periodvis är det nästan en heltid, andra perioder är det nån timme om dagen. Vill man utveckla verksamheten och är ambitiös så handlar det om all tid man har och lite till.

Det finns billiga, testade och fungerande marknadsföringskanaler. Marknadsföringen här handlar inte om pengar utan om tid och ork (visst mått av förnuft skadar inte). Renomén är god och det är en liten men välkänd firma inom sin nisch. Vi är marknadsledande i Sverige inom flera produktområden. En bra kundbas finns men kunderna har ingen köptrohet, värdet på det registret är nog begränsat. Historik finns för 18 månader. Bra bruttomarginaler på det vi säljer (mycket bra om man så vill). Vi har tidigare marknadsfört oss "kaxigt". Vi är/var prisledare men konkurrenterna har anpassat sig rätt bra.

Det är en i grunden bra verksamhet vars utveckling hindras av ägarnas brist på tid och intresse.

Jag vill betona att detta inte är en säljesannons. Företaget är INTE till salu nu. Vi försöker skapa oss en bild av våra alternativ.
Oläst 2008-06-17, 00:26 #17
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Använd vedertagna principer för företagsvärdering.
För mig som investerare ser jag ingen skillnad på att köpa ett företag som driver en webbshop eller sysslar med att svarva vevstakar till gamla raggar-bilar.

Ett alldeles för enkelt exempel: Låt säga att ni ger 1 kr i vinst, har goda expansionsmöjligheter men verkar i en känslig bransch, ja, baserat på detta anser jag att 20 % avkastning på kapitalet verkar rimligt, således kan jag tänka mig att betala 5 kr för ert företag. Kort och gott, egenskaper såsom återbetalningstid går att lägga till likt en vanlig investeringskalkyl.
Ett annat för enkelt exempel: Jag försätter ert företag i konkurs, ni sitter på en kassa, med 1 kr i, ett lager som är värderat till 2 kr, datorer till 1 kr och e-handelslösning värderad till 1 kr, då är det minsta jag bör betala 5 kr.
Ett annat exempel: en snarliknande webbshop såldes för 5 kr, då bör jag köpa er för 5 kr.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 04:47 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Citat:
Originally posted by -Spiritus@Jun 16 2008, 20:17
[b]
Citat:
mmm jag låtsas att jag inte vill sälja den , så hittar jag säkert någon som nappar. *

Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade det bättre

Finns verksamheten i ett eget Aktiebolag så blir det lättare att sälja elelr värdera den, då kan du ju kontakta företagsmäklare för en värdering och även ge dem uppdraget att sälja om det nu är det du tänker dig.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017