FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Den är faktiskt inte till salu, iaf inte just nu. Funderar mest på hur vi skall hantera situationen. Oddsen för att hitta en köpare till den på WN är nog i det närmaste obefintlig. Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet. Jag är förresten smartare än din insinuation antyder, jag hade det[B] bättre B) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
EDIT: Angående "Det är som sagt en väldigt nischad verksamhet", då har du inte varit här tillräckligt länge, finns en hel del konstiga fikusar här också :lol: ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Svårt att göra någon värdering på den informationen du angett. Men här är några punkter som är intressanta.
* Vinst * Tidsåtgång * Framtidsutsikter/utvecklingsmöjligheter * Kundbas * Historik * System (plattform och koppling till affärssystem) * Marknadsföring * Renomé * Tillgångar som medföljer i köpet (datorer, maskiner m.m.) Till att börja med kan du samla informationen från punkterna (finns säkert fler) och kan på så sätt få en bättre bild av vad shoppen är värd. Som du själv sa så kan inte vem som helst driva shoppen. Det gör det klart svårare att hitta en lämplig köpare, men som vanligt så får du lika mycket som någon är beredd att betala ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag förstår frågorna och de är relevanta. Men jag är egentligen inte ute efter ett exakt värde utan någon form av värderingsprincip - någon form av norm som används i dessa sammanhang. Häng inte upp er på den exakta vinsten. Däremot är det av intresse att veta hur mycket en vinstkrona är värd - tre kr har angivits tidigare, mer eller mindre beroende på.
Tidsåtgången och allt det andra beror på ambitionsnivån. Den aktuella nivån kräver några timmar varje dag, dock ojämnt fördelad över året. Periodvis är det nästan en heltid, andra perioder är det nån timme om dagen. Vill man utveckla verksamheten och är ambitiös så handlar det om all tid man har och lite till. Det finns billiga, testade och fungerande marknadsföringskanaler. Marknadsföringen här handlar inte om pengar utan om tid och ork (visst mått av förnuft skadar inte). Renomén är god och det är en liten men välkänd firma inom sin nisch. Vi är marknadsledande i Sverige inom flera produktområden. En bra kundbas finns men kunderna har ingen köptrohet, värdet på det registret är nog begränsat. Historik finns för 18 månader. Bra bruttomarginaler på det vi säljer (mycket bra om man så vill). Vi har tidigare marknadsfört oss "kaxigt". Vi är/var prisledare men konkurrenterna har anpassat sig rätt bra. Det är en i grunden bra verksamhet vars utveckling hindras av ägarnas brist på tid och intresse. Jag vill betona att detta inte är en säljesannons. Företaget är INTE till salu nu. Vi försöker skapa oss en bild av våra alternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Använd vedertagna principer för företagsvärdering.
För mig som investerare ser jag ingen skillnad på att köpa ett företag som driver en webbshop eller sysslar med att svarva vevstakar till gamla raggar-bilar. Ett alldeles för enkelt exempel: Låt säga att ni ger 1 kr i vinst, har goda expansionsmöjligheter men verkar i en känslig bransch, ja, baserat på detta anser jag att 20 % avkastning på kapitalet verkar rimligt, således kan jag tänka mig att betala 5 kr för ert företag. Kort och gott, egenskaper såsom återbetalningstid går att lägga till likt en vanlig investeringskalkyl. Ett annat för enkelt exempel: Jag försätter ert företag i konkurs, ni sitter på en kassa, med 1 kr i, ett lager som är värderat till 2 kr, datorer till 1 kr och e-handelslösning värderad till 1 kr, då är det minsta jag bör betala 5 kr. Ett annat exempel: en snarliknande webbshop såldes för 5 kr, då bör jag köpa er för 5 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||