Kom ihåg mig?

Starta företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-15, 00:28 #11
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke
40´000 är ganska liten summa. Jag skulle inte regga ett bolag om det bara är 40´000 per år ja ska fakturera.
Jag är 14 år,
40 000 är som en fantasisumma för mig... det jag hade tänkt i så fall är nog att spara det mesta och ha kul för 10K.
Citat:
Originally posted by -Davve@Jun 14 2008, 23:08
Det är lätt hänt att du sätter din mamma i ekonomiska problem, inget jag skulle rekommendera dig.
Skulle du kunna utveckla det?
Citat:
Originally posted by -martine@Jun 14 2008, 22:23
Starta eget är en lärorik erfarenhet - informera dig ordentligt först, skatteverket har egna gratiskurser - det tar ett tag att bara ta reda på vad man behöver göra i form av bokföring, momsinbetalningar, fakturering, osv. Sedan beror det väl på hur mycket yngre du är än 16 men i princip tycker jag det är en bra idé att låta din mamma stå för företaget. Det är ju en ganska meningsful sysselsättning men tänk på att du inte tar på dig för krävande uppdrag eftersom din utbildning (får anta att du skolas på något sätt vid din ålder) kan lida. I slutändan och i längre prespektiv är en ordentlig utbildning mer värd än lite snabba pengar just nu.
Självklart,
sista året nu innan gymnasium så skolan går ju självklart före.

Gratis kurser, skulle man kunna få en länk till lite information om det?
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Kort sagt om dina föräldrar är med på noterna så är det väl en bra idé. Hur har du tänkt få uppdrag?
De är bara positivita
Att få uppdrag har jag i alla fall inte sett som något svårt,
dock är ett av hinder som jag stött på är just att jag blivit efterfrågad om jag innehaver F-Skatt.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 01:40 #12
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Självklart, sista året nu innan gymnasium så skolan går ju självklart före.
http://www.ungforetagsamhet.se/ är nog någon som skulle komma att intressera dig när du går gymnasiet. Finns en hel del information och starthjälp (även här gäller dock 16 år).

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos
Självklart, Gratis kurser, skulle man kunna få en länk till lite information om det?
http://www.skatteverket.se/infotraffar (Även om man inte får starta så får man förstås gå på infoträffarna, anmälning online, jag skulle rekommendera alla att åtminstone informera sig så mycket att man går kurserna.)

Det kan också vara bra att köpa någon start-eget-bok (=enskild firma/näringsverksamhet för din del).

PS. Tänk på att du även blir tvungen att betala skatt och moms (momsen betalar dock i praktiken din uppdragsgivare) så det du "får" eller fakturerar är inte bara att behålla ;-)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 01:55 #13
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vad jag menar med ekonomiska problem är att i en enskild firma måste du hålla koll på din ekonomi rätt mycket själv. Du ska betala in preliminära skatter varje månad i förväg även om du inte tjänar några pengar, dessutom ska du bokföra vilket du förmodligen inte fixar själv och sedan betala även för bokslut. Räknar du med att omsätta 10 000 kr kommer du ha svårt att få det att gå ihop, dessutom får du nog ingen F-skatt med sådan planerad omsättning.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 02:07 #14
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Jun 15 2008, 01:55
Vad jag menar med ekonomiska problem är att i en enskild firma måste du hålla koll på din ekonomi rätt mycket själv. Du ska betala in preliminära skatter varje månad i förväg även om du inte tjänar några pengar, dessutom ska du bokföra vilket du förmodligen inte fixar själv och sedan betala även för bokslut. Räknar du med att omsätta 10 000 kr kommer du ha svårt att få det att gå ihop, dessutom får du nog ingen F-skatt med sådan planerad omsättning.
Man behöver inte ha någon "vinst" de första två åren har jag för mig. Så det ska nog inte vara något problem skulle jag tro, men däremot måste man ju sätta sig in i preliminärskatt, moms och bokföring (om man är helt ny på området så är det ju inte helt enkelt men har man viljan så går det).

För en mac-fantast som KarlRoos så kan vi ju också passa på att rekommendera iOrdning som bokföringsprogram, där finns även ett simulerat företags bokföring, köp av dator, skickad faktura osv. så att man kan se hur transaktionerna ser ut.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 02:10 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Tack så mycket allihopa för era svar,
jag ska fundera lite till och prata med några i familjen som har kunskap kring detta

Om det är något så återkommer jag i tråden,
än igen. Tack!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 08:03 #16
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Present Present är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Originally posted by Davve@Jun 15 2008, 01:55

Du behöver inte betala in f-skatt, i början är det enkelt att göra en preliminär resultaträkning där du går plus minus noll. Skulle du gå rejält med vinst ändå får du vara duktig på att spara pengarna istället. Kommande år är dock en annan femma...då vill skatteverket att du betalar in f-skatt baserat på fg års resultat, om nu du inte kan motivera något annat.
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 09:59 #17
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Mitt råd, i den åldern, se till att företagen du jobbar för kan tänka sig att betala i "datorer" eller dyl. det tjänar både dom och du på, och även om det också är tveksamt ur skattemässiga perspektiv så är det nog det som är mest okej, åtminstone om din tanke med att skriva företaget på din mamma var att du skulle komma undan skatt på ett eller annat sätt.

Sen är det ju som någon var inne på, det är ett ganska stort ansvar, och kan påverka din mammas möjligheter att få allt från sjukpenning, bidrag, kunna göra avdrag och så vidare....
Det finns väl massor av företag som hjälper dig med det annars, just med att fakturera kunder, ger dig lön, och gör det för en högst överkomlig kostnad..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 14:51 #18
Macondaxs avatar
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Macondax Macondax är inte uppkopplad
Medlem
Macondaxs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Sen är det faktiskt olagligt att göra som du har tänkt dig, sålänge du inte anmäler företaget som arbetsgivare och själv anställer dig i "din mors bolag".

Precis som gummianka sa så tycker jag även att det är bättre att företagen du jobbar med betalar i produkter, istället för i direkt lön. 10 000 kr i omsättning får du ingen f-skatt, det krävs minst 50 000 kr för de.

Startade själv eget i september förra året, drygt 16 år gammal. Jag kan reglerna som gäller just nu....

Behöver du hjälp med något mer, pm:a mig
Macondax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 05:59 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by Davve@Jun 14 2008, 23:08
Det är lätt hänt att du sätter din mamma i ekonomiska problem, inget jag skulle rekommendera dig.
Kunden kan bli missnöjd och stämma din mamma som ju är "företaget" i detta fall.

Det kan man delvis lösamed försäkring som kostra ca 4000 SEK per år och på den lilla omsättningen blir det mycket pengar, den som gör bokföringen vill nog ha 5000-10000 per år då har du 25000 kvar, mitt råd är nog att avvakta elelr att gå som anställd via någon som har en befintlig webbyrå och som kan hjälpa dig om du får problem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 06:02 #20

Citat:
Originally posted by Macondax@Jun 16 2008, 14:51
Sen är det faktiskt olagligt att göra som du har tänkt dig, sålänge du inte anmäler företaget som arbetsgivare och själv anställer dig i "din mors bolag".

Precis som gummianka sa så tycker jag även att det är bättre att företagen du jobbar med betalar i produkter, istället för i direkt lön. 10 000 kr i omsättning får du ingen f-skatt, det krävs minst 50 000 kr för de.

Startade själv eget i september förra året, drygt 16 år gammal. Jag kan reglerna som gäller just nu....

Behöver du hjälp med något mer, pm:a mig
Det är faktiskt inte lagligt att "betala lön i form av datorer" om man inte samtidigt betalar löneskatter.

Det har ingen som helst betydelse ur skattesynpunkt om man får saker elelr pengar i lön, allt ska skattas för.

En viktig sak i sammanhanget är att personer som inte fyllt 18 år inte får ingå bindande avtal, vilket försvårar möjligheten att driva ett företag betänkligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017