Kom ihåg mig?

HTML-epost: Problem med bakgrundsbild i Outlook

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 21:50 #11
turborakettis avatar
turboraketti turboraketti är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
turboraketti turboraketti är inte uppkopplad
Medlem
turborakettis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Har nu testat: Thunderbird, Outlook 2007, Outlook Web Access, Apple Mail, Gmail, MS Office Entourage 2004. Med 96 dpi ser bakgrundsbilden lika ut i alla läsare, utom i Gmail, där den inte visas alls.

Det finns såklart lite andra konstigheter med framför allt Outlook 2007. Bland annat har den en inbyggd padding på body-elementet som inte går att få bort, eftersom style-attributet inte stöds för just body. Outlook 2007 verkar vara den absolut mest gränssättande läsaren för HTML-mejlutveckling. För detaljer om vad som stöds, se:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa338201.aspx

Måste säja att det är helt fantastiskt att världens mest använda epostprogram bara blir sämre! http://www.campaignmonitor.com/blog/..._design_b.html
Det skulle behövas en uppstickare a la Firefox i mejlklient/organiser-branchen.

(Apropå klagomål: Varför kan man inte skapa länkar i sina inlägg?? Jag kan inte iallafall - de försvinner när jag submittar mitt inlägg.)
turboraketti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 01:01 #12
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by turboraketti@Apr 16 2008, 21:50

(Apropå klagomål: Varför kan man inte skapa länkar i sina inlägg?? Jag kan inte iallafall - de försvinner när jag submittar mitt inlägg.)
Du är nykomling ;-)
Du kan göra länkar när du gjort 100+ inlägg… (Väl både bra och dåligt.)

Det är ju som sagt minst sagt pinsamt att många epostprogram inte ens klarar av vanlig html och grundläggande css (det skulle ju räcka med css 1.0).

Har du provat med en css-bakgrund i Gmail?
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 06:55 #13
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Nu vill jag ju inte ta tråden ot men så länge vi har pixelbaserade skärmar som vi visar våra OS på så spelar det ju ingen roll om OS är "upplösningsoberoende"...det där är en "catchfrase" som kommer någonstans ifrån som ingen funderar över vad det skulle betyda i praktiken, men det låter ju coolt..
edit: eller som har hängt kvar sen CRT tiden..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 10:14 #14
martines avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
martines avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 17 2008, 06:55
Nu vill jag ju inte ta tråden ot men så länge vi har pixelbaserade skärmar som vi visar våra OS på så spelar det ju ingen roll om OS är "upplösningsoberoende"...det där är en "catchfrase" som kommer någonstans ifrån som ingen funderar över vad det skulle betyda i praktiken, men det låter ju coolt..
edit: eller som har hängt kvar sen CRT tiden..
Nja, tanken är snarare att när upplösningen på skärmarna blir väldigt hög så är det mindre viktigt om menyer, fönster och annat är pixelexakt. Det vore alltså praktiskt att kunna ställa in en dpi som ger en storlek som påverkar hela utseendet (menyer, etc) som passar användaren. Exempelvis typsnitt är redan nu vektoriserade. Lcd-skärmar ger väldigt dålig bild om upplösningen är satt till en annan än den är tillverkad för - men för att få större menyer etc så finns inget annat val än att sätta en lägre upplösning på skärmen (dom flesta av oss har säkert råkat ut för att texten ser lite för pyttig ut eller att menyerna känns onödigt svullna - skulle helt enkelt vara praktiskt att kunna ställa in detta exakt i operativsystemet). Egentligen är det ju bara vid bildbearbetning man faktiskt behöver pixelmappade bilder.

Kort sagt det finns en poäng med "upplösningsoberoende" OS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Resolution_independence
http://www.tuaw.com/2006/05/21/on-resoluti...n-independence/
http://bitbonk.spaces.live.com/blog/cns.....1!143.entry

Citat från en av länkarna:
Citat:
This idea of resolution independence … making it possible for higher resolutions without forcing users to squint at everything they do on-screen. This also could usher in much higher ppi resolutions which could bring computer displays that much closer to properly displaying high-detail objects.
Annat citat:
Citat:
For us web developers, the biggest benefit is that it could finally bring an end to the old font size debate. With a truly resolution independent operating system, one could spec ‘12pt type’ and actually have it render as 12pt, regardless of the resolution or size of the display. Time will tell if Leopard will come through with this, but if they do, it’s a very promising step in the right directly. Then, we’d just have to wait another 5 years for MS to release their next update with the same feature and we’ll be set.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017