Kom ihåg mig?

Gillar sökmotorerna verkligen detta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-23, 13:38 #11
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Flitig postare

Intressant... Ja vi ska väl köra igång snart..

Vad är bra inlänkar?

tack för alla tips...
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 22:11 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Staffconsulting@Nov 23 2007, 14:38
Intressant... Ja vi ska väl köra igång snart..

Vad är bra inlänkar?

tack för alla tips...
Bra inlänkar är länkar från relaterade sidor som själva har många inlänkar. En bra inlänk ingår även i någon i löpande text eller någon meny. Den står alltså inte smått dold i webbsidans sidfot eller i sällskap av ord såsom "reklam", "sponsorer", eller "länkbyten".

Man skulle kunna skriva en uppsats om hur Google värderar länkar. Det finns mängder av faktorer som Google tittar på för att skilja naturliga länkar från länkspam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 23:44 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Enligt Wikipedia har jag nu lärt mig ett nytt begrepp eller ändrat min definition av "doorway". En "doorway" ska således vara en sida som har en redirect till en annan sida.

Jag har tidigare sett en "doorway" som en ingång till en sida på en hemsida, där ingångens text saknar relevans till sidans innehåll eller att texten på länken verkligen leder till en sida med det innehåll som länken anger.

Det kanske är på det sättet att en hög placering på t.ex. Google leder till ett besök, men vad säger att du har någon nytta av besöket. De flesta besökare gör en snabb bedömning om sidan är intressant eller inte. Du kan även få reaktionen intressant eller [hemsk svordom här, som jag censurerar].

Så för att återgå till sökmotoroptimeringen, så utgår jag från de eventuella sökord och fraser som jag tror att intresserade besökare kommer att använda. Jag försöker sedan använda dessa i rubriker, ingresser och första meningarna på sidan. Inte att glömma även html-taggen <title>. Vidare ska sidan verkligen innehålla det som texten anger på Googles sökresultat.

Det finns så mycket träffar på Google som leder till bara nonsens. När jag brukar titta på vilka länkar som har lett till en sidan så förvånar det mig många gånger att det kommer besökare från träffar på Google som har legat långt ner i listan. Jag brukar slå på sökningarna och då visar det sig många gånger att texterna innan min sida oftast är grötiga och osammanhängande. När det kommer en text med ett vettigt innehåll, då klickar folk (helt oventeskapligt påstående från min sida).

Jag skulle samtidigt kanske höja ett litet varningens finger för dynamiska sidor. Eftersom de ändrar innehåll kommer sökträffar på Google till en sådan sida att bli totalt missvisande. Med andra ord en arg besökare. Kanske idé att neka Google att indexera sådana sidor.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 00:42 #14
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Fult gjort...

så här ser det ut
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-11-1195861351.jpg (132.1 KB, 0 visningar)
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-24, 01:06 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by guran@Nov 24 2007, 00:44
Enligt Wikipedia har jag nu lärt mig ett nytt begrepp eller ändrat min definition av "doorway". En "doorway" ska således vara en sida som har en redirect till en annan sida.

Jag har tidigare sett en "doorway" som en ingång till en sida på en hemsida, där ingångens text saknar relevans till sidans innehåll eller att texten på länken verkligen leder till en sida med det innehåll som länken anger.

Det kanske är på det sättet att en hög placering på t.ex. Google leder till ett besök, men vad säger att du har någon nytta av besöket. De flesta besökare gör en snabb bedömning om sidan är intressant eller inte. Du kan även få reaktionen intressant eller [hemsk svordom här, som jag censurerar].

Så för att återgå till sökmotoroptimeringen, så utgår jag från de eventuella sökord och fraser som jag tror att intresserade besökare kommer att använda. Jag försöker sedan använda dessa i rubriker, ingresser och första meningarna på sidan. Inte att glömma även html-taggen <title>. Vidare ska sidan verkligen innehålla det som texten anger på Googles sökresultat.

Det finns så mycket träffar på Google som leder till bara nonsens. När jag brukar titta på vilka länkar som har lett till en sidan så förvånar det mig många gånger att det kommer besökare från träffar på Google som har legat långt ner i listan. Jag brukar slå på sökningarna och då visar det sig många gånger att texterna innan min sida oftast är grötiga och osammanhängande. När det kommer en text med ett vettigt innehåll, då klickar folk (helt oventeskapligt påstående från min sida).

Jag skulle samtidigt kanske höja ett litet varningens finger för dynamiska sidor. Eftersom de ändrar innehåll kommer sökträffar på Google till en sådan sida att bli totalt missvisande. Med andra ord en arg besökare. Kanske idé att neka Google att indexera sådana sidor.
Jag håller med dig, när jag själv söker så läser jag oftast inte ens nonsens texten som vissa sökresultat har utan scrollar ner...

Samma sak gäller spam, all mail på engelska kastas oftast utan att ens öppnas...

Ang. att ej indexera dynamiska sidor så nja.. alla sidorna på mina hemsidor är dynamiska eftersom dom är kopplade till CMS system där kunden själv kan ändra innehållet på sidan... Google får uppdatera snabbare
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 16:06 #16
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Jag tror inte det är sajtägarna själva som gjort detta.

Problemet ligger snarare i att Jetshop som är leverantören inte vet hur SEO fungerar. Även om de självklart säljer in detta som en tjänst, eftersom det är så inne nu.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-25, 21:37 #17
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
...och dom är ju tyvärr inte ensamma. Man kanske skulle mailat siteägaren med en länk till denna tråd?
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-26, 12:05 #18
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Wojt@Nov 25 2007, 17:06
Jag tror inte det är sajtägarna själva som gjort detta.

Problemet ligger snarare i att Jetshop som är leverantören inte vet hur SEO fungerar. Även om de självklart säljer in detta som en tjänst, eftersom det är så inne nu.
Jetshop:s samarbetspartner inom SEO kör väl bara med infosidor och inte On-Page, så var det för ett tag sedan i alla fall när jag pratade med en Säljare hos dem.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-11, 11:47 #19
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Vad säger Google nuförtiden om att fylla Noframes innehållet? Med tanke på att sidan i detta fall använder frames.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-11, 16:24 #20
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by fenrik@Jan 11 2008, 12:47
Vad säger Google nuförtiden om att fylla Noframes innehållet? Med tanke på att sidan i detta fall använder frames.
Google bryr sig inte längre om att indexera noframes. Om du tittar i Googles cache på en förstasida med frames så är det helt tomt. Det kan så klart ändå hända att Google faktiskt tar en liten hänsyn till texten som finns i noframes. Min egen gissning är att Google faktiskt gör det, eftersom jag själv har sidor i frames. Mina sidor borde annars ha rasat efter det att Google slutade indexera noframes, men de ligger kvar där de låg tidigare i serpsen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017