Kom ihåg mig?

Loopia fegar först. God natt!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-27, 00:17 #11
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Så vitt jag vet vägrar Bahnhof att ge ut några som helst uppgifter om sina kunder utan en polisutredning, kanske kan vara intressant?
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 00:18 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
jonny: Vad är det för "Bahnhofhistoria"?

Jag förstår inte heller vad det är alla är så upprörda över, egentligen. Om ni vill ha ett webbhotell som stretar emot i alla väder så är det väl PRQ eller liknande ni borde vända er till.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 00:30 #13
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
man blir nästan glad att man har surftown.. dem e ju danska så deras kunder går ju fria från skatteverket.. =)
Vilket de inte alls gör. Skatteverket begär bara att det danska Skatteverket hämtar in uppgifterna. Precis som de gjorde när de gällde importen av alkohol. Inom EU-området samarbetar alla myndigheter.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 01:42 #14
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by hubbert@Oct 27 2007, 00:30
Citat:
man blir nästan glad att man har surftown.. dem e ju danska så deras kunder går ju fria från skatteverket.. =)
Vilket de inte alls gör. Skatteverket begär bara att det danska Skatteverket hämtar in uppgifterna. Precis som de gjorde när de gällde importen av alkohol. Inom EU-området samarbetar alla myndigheter.
aj fasen, då hoppas jag att inte surftown är lika fega som loopia..
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 02:07 #15
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by htiawe@Oct 27 2007, 00:18
jonny: Vad är det för Bahnhofhistoria?
Jag förstår inte heller vad det är alla är så upprörda över, egentligen. Om ni vill ha ett webbhotell som stretar emot i alla väder så är det väl PRQ eller liknande ni borde vända er till.

Vad som är så upprörande? För er som inte förstår det.

Det handlar inte om att jag bedriver någon verksamhet på Internet som jag inte skattar för. Det handlar om rent principiella skäl. Att Loopia utan någon tanke lämnar ut personuppgifter och kontokortuppgifter om mig utan ett ifrågasättande.

Låt oss kolla lite i artikeln från Aftonbladet.

"Våra advokater ansåg att det fanns stöd i svensk lag för en sådan förfrågan från skattemyndigheten och därför fanns det inget vi kunde göra för att hindra det"

Hur kan man "anse" att det finns något stöd för något. Kalla mig för "någon som märker ord" men jag tror inte Loopia hade någon som helst koll.

"– Det verkade sitta långt inne att erkänna att de hade lämnat ut uppgifter till skatteverket."
Så känns det alltid när man gjort något fel.

"Vi följer med intresse hela ärendet och hoppas naturligtvis att konsumenternas integritet skyddas.”
Här blir man bara förbannad. Man hoppas på att ett annat företag ska lyckas skydda Loopias kunder.

"Loopias kontorschef Jimmy Eriksson uppger att han inte är så insatt i vilka uppgifter man har lämnat ut till skatteverket."
Är det grädden på mosen. Loopias högsta representat vet inte vilka uppgifter man lämnat ut.

Det var kul fram tills Jonathan Sulo lämnade er.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 02:22 #16
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Jag vet inte hur länge Loopia väntade med att svara på Skatteverkets anrop. Men det känns som om det var ett ganska kvickt svar och hade kanske varit bättre om de satt sig in i situationen lite bättre. Om det nu verkligen är så att Skatteverket har lagen på sin sida att kräva ut uppgifterna (vilket inte är omöjligt) så kunde de valt att informera sina kunder om detta och sedan en tid senare (1 vecka?) skicka uppgifterna till SKV. Det hade i alla fall varit en snyggare lösning.

Brukar det inte stå i avtal att man inte lämnar ut personuppgifter till tredje-part? Eller det gäller kanske inte myndigheter?

Brukar inte SKV göra bransch-undersökningar då och då när de misstänker att en bransch "glömmer" skatta på pengar?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 06:52 #17
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare

jonny, tro det eller ej men det finns fler en du och loopia som bedriver affärsverksamhet, som även den är seriös, och det är otroligt underligt att du kan vara så oförbehållsam till att lämna ut dina kunders affärer utan att det finns något bevis eller ens misstanke om att kunden har något fuffens för sig.

Med din inställning kan man ju tro att du skickar ut kunduppgifter till alla som frågar efter dem.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 07:05 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det är otroligt stor skillnad på Skatteverkets rätt att ta in uppgifter från och om personer som tar emot bidrag eller annan ekonomisk ersättning från staten och därmed belastar samhället. Ett kundregister måste betraktas som ett företags företagshemligheter, och som en myndiget måste kunna påvisa att det minns misstanke om brott som kan ge mera en dags böter för att ett röjande av en kunds kontoinformation.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 08:47 #19
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Citat:
Originally posted by ToBad@Oct 27 2007, 06:52
Med din inställning kan man ju tro att du skickar ut kunduppgifter till alla som frågar efter dem.
Det där var väl ändå inte rättvist? Skillnaden mellan att lämna ut uppgifter till Skatteverket, som är en svensk myndighet, och att lämna ut uppgifter till alla som frågar efter dem är ju rejält stor.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-27, 08:58 #20
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Aftonbladet är ju kända för att citera korrekt och att dubbelkolla sina uppgifter innan publicering.

Sakfrågan (vad näringsidkare har för skyldigheter när skatteverket begär uppgifter) har jag inte koll på. Har aldrig fått en sådan förfrågan så jag har inte satt mig in i det men jag trodde att de i princip kunde begära ut uppgifterna i undersökningssyfte, dvs innan det blivit polisutredning.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017