FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Går det inte lite inflation i detta. Jag bor själv i Asien och jobbar mycket med webbplatser om turism här, men bryr mig inte ett dyft om dessa. Hur gick det med .biz och .info tex. Upphausat till max men föll som en pannkaka. - Jag har blabla.biz -Jaha, och? Ps. Därmed inte sagt att det inte funkar i sökmotorer etc.
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Både .info och .biz släpptes under 2001 (.info i Juli och .biz i november) och har alltså 6 år på nacken. Dessa båda toppdomäner är också generiska toppdomänen i skuggan av CNO, och har historiskt sett finns det ett antal domänförsäljningar som jag gärna skulle velat se mig själv inblandad i.. Mortgages.biz såldes för $15,000 USD och Travel.info blev såld för $116,000 USD. - så helt värdelösa är de ju inte..även om de getts bort och kampanjats friskt under vissa perioder. Annars har .biz idag 1,8 miljoner registrerade domäner och .info 5 miljoner vilket är nästan det dubbla mot .eu (2,6 miljoner) som jag tycker är mest jämförbar med .asia av den orsak att det är en "världsdelstoppdomän" (även om det av ICANN räknas som en ccTLD dvs landstoppdomän). .eu kan väl isf även den betecknas som "flopp" jämfört med exempelvis tyska landsdomänen .de som har 11,4 miljoner registreringar. Priset på .eu har ju även halverats sedan landrush.. Om vi bara jämför .eu med .asia så har europa som världsdel så har Europa 338 miljoner internetanvändare mot Asiens 459 miljoner (med en betydligt snabbare expansionstakt) Det pekar på att .asia åtminstone bör ha ca 4,5-5 miljoner registrerade domäner om 2 år (jämfört med utvecklingen av .eu). Omöjligt egentligen att gissa sig till hur stor .asia kommer att bli eftersom regler kring landrush mm väl inte är helt färdiga vad jag förstått, man kan ju hoppas dock att .asia tagit viss lärdom av .eu landrush.. Det jag annars tycker talar emot .asia är att .com, .net och egna landsdomäner växer mycket starkt i Asien och även intresset för- och utvecklingen av IDN-domäner. Det går lite paralellt men mot olika riktningar tycker jag - varför ska jag som asiatiskt företag ha ett domännamn stavat (kanske med specialtecken) på det egna språket, men under en tld på engelska..? Men jag tror att precis som .eu att det är en mycket liten andel som använder toppdomänen som "main", utan kommer att hooka på med redirect eller lägga upp internationella presentationer. För Svenskt vidkommande så tror jag att toppdomänen kommer att tilltala några hundra företag, knappast fler.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Visst säljs vissa biz och info för höga belopp, men jag talar ur ett användarperspektiv. Jag tror .asia floppar som dragningskraft till sajter generellt sätt. Dock kommer förstås många domännamn med .asia avslut säljas dyrt och ett fåtal kommer förstås att lanseras med buller och bång och säkert få en hel del besökare/användare/kunder.
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|