Kom ihåg mig?

Riskprofil på bedragare inom E-handel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-21, 02:18 #11
funktionalism funktionalism är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
funktionalism funktionalism är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Jag annulerade även denna order och kommer inte heller att skicka till denna adress i framtiden. Känns dock som att Mastercard eller kortutgivande bank borde ha ett intresse av att utreda kort som används på detta sätt.

Borde inte vi säljare på något sätt kunna gå ihop för att agera mot dessa kortbedragare? Om många transaktioner på olika handlares sajter pekar mot samma adress så borde det vara lättare för polisen att försöka göra något åt det. Jag har luftat idén om samarbete för våra systemleverantörer som verkar kunna tänka sig ett samarbete med de handlare de har kontakt med. Jag är medveten om att det kan vara olagligt att registrera personuppgifter och sprida på ett forum som detta men borde inte adresser kunna svartlistas?

Säkerligen finns det andra, smartare, idéer hos er om hur man på något sätt kan samarbeta kring detta. Jag är öppen för alla förslag.
funktionalism är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-22, 09:16 #12
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem

Hade inte en vanligt kredituppslysning löst problemet?
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-23, 17:54 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Just Malmö verka vara ett gigatisk problemområde. Att lägga upp en svartlist får du göra, men den får inte hålla personnamn. Men att peka ut ett problem områden och är helt ok. Tack vare hitta.se och Eniro.se så finns idag ganska godamöjligheter, spana lite på flygfotorna. En ödetomt kan lätt få en brevlåda ...

Gånglåtsvägen, ligger i Rosengården?

Adresser man skall se upp lite med i Stockholmområden , är ortsnamn som slutar på Spånga och Norsborg.

( Tensta och Rinkeby har postadress Spånga har jag för mej , så man kan se upp lite där. )

Nu skall man inte generalisera, men köper någon mobil telefon av dej och vill ha det på faktura, så kan man begära förskott istället.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-23, 22:39 #14
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare

Vad sägs om att dra upp en databas med 'fraudpoäng' för adresser? När man haft en giltig respektive bedräglig beställning så rapporterar man in det till en databas, och adresserna poängsätts därefter. Detta kan ju givetvis även användas för att få fram en risknivå på t.ex. en viss gata, område eller postnummer.
Lite viktning krävs väl kanske för att man inte ska kunna 'snygga till' en adress med massa småbeställningar.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-23, 22:51 #15
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by PRQ@Dec 23 2006, 23:39
Vad sägs om att dra upp en databas med 'fraudpoäng' för adresser? När man haft en giltig respektive bedräglig beställning så rapporterar man in det till en databas, och adresserna poängsätts därefter. Detta kan ju givetvis även användas för att få fram en risknivå på t.ex. en viss gata, område eller postnummer.
Lite viktning krävs väl kanske för att man inte ska kunna 'snygga till' en adress med massa småbeställningar.
Har för mig att någon gjorde nåt liknande men att det stred mot PUL. Det kanske inte strider mot PUL om man inte lagrar personnamn utan bara adress?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-24, 10:32 #16
Flitig postare

Flitig postare

En adress är ju (oftast) inte bunden till en specifik person, åtminstone.
Oläst 2006-12-25, 17:32 #17
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Tanken är väl god men hur blir det men hyreshus etc?

Där har ju flera personer samma adress.

Dessutom finns alltid risken att någon agerar målvakt för skumbeställningar, ibland tom utan att de själva vet om det.
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-25, 19:11 #18
Flitig postare

Flitig postare

Poängen var väl snarare att få en risk-scoring för en viss adress / ett visst område än att göra det för en viss person. (Dessutom kan ju adresser alltid förändras med en liten klisterlapp på dörren...)
Oläst 2006-12-25, 21:19 #19
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Som PRQ och Amos nämner är det nog omöjligt att sortera bort de som verkligen vill! Men man kan stoppa den stora massan...

Hur man kringår PUL är en intressant juridisk fråga annars kan man säkert få ett tillstånd från DI om man framför det rätt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-07, 10:47 #20

Den som vill beställa saker och komma undan kan det. Dock har posten skärp utlämningen av paketet numera, så dom kräver legitimation, vilket gör de lättare att spåra gods som försvinner.

Sedan har många kreditkorttjänster olika funktioner, för att varna om något dumt är på g. Jag har råkat ut för ett antal bedrägeriförsök från ett känd område i Malmö. Men jag bruka bara annulera orden. Att ringa polisen ge dem, underlag för vilka som håller med sånt här går inte, polisen vill inte vara tillgänglia medborgare, utan skall tydligen hålla på och utreda varför någon slänger en Kalle Anka tidning i fel soppåse.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017