FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
När jag trycker på "Länka" i menyn nertill, så redirectas man förmodligen till något som redirectar till sig själv. Sidan:
http://www.seek.se/studio/index.php?id=10&...t=details&cat=5 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En färg till skulle inte skada.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu kanske du redan är nöjd med dina inkomster från katalogen, men din tjänst är ett bra exempel där prisdiskriminering skulle fungera utmärkt. Du skulle få fler sidor till katalogen och mer pengar i egen ficka. Positivt för både dig och dina användare med andra ord.
Nu kanske det var designen du vill ha synpunkter på – men kunde inte låta bli ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man bortser från problematiken med det orangea så anser jag ändå att pga. av typen av sida, dvs en söktjänst så är det passande med en mer neutral blek blågrå färg på den största delen av strukturen. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I stora drag riktar du dig till 26 olika marknader. Vissa av dem (t ex Shopping) är vinstdrivande verksamheter och har därför mycket pengar att röra sig med. Andra är mer ideella och har sällan inkomster att röra sig med. (t ex hobby). Du kommer med andra ord att få en väldigt skev fördelning av kunder. Personer som inte tjänar några pengar på sina Internetprojekt kommer tycka att din prislapp är för hög – och webbutikerna hade förmodligen kunnat tänka sig att betala något mer för att vara med. Prisdiskriminering handlar om att ge var och en det priset som han/hon kan tänkas acceptera. På så vis maximerar du antalet kunder och därmed din egen vinst. Inrikesflyget har lyckats med en perfekt prisdiskriminering. SJ har lyckats mindre bra eftersom kunderna inte begriper sig på prissättningen.
I det långa loppet tjänar du på det därför att du får fler anmälningar till katalogen. Dina användare/besökare tjänar på det eftersom du får en jämn fördelning av webbsidor i de olika kategorierna. Egentligen riktar du dig till betydligt fler än 26 marknader. Men vill man använda sig av prisdiskriminering så måste man lösa prissättningen på ett sätt som kunden kan överblicka. En enklare variant vore kanske till och med om du delade upp sidorna i kommersiella och icke kommersiella i din prissättning. Då prissätter du inte utefter vilken kategori man vill ligga i, utan utifrån betalningsförmåga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur ska du göra nu när Sesam är i farten? :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gustav:
Det finns tyvärr många problem som dyker upp. Många av dessa sk. hobbysidor som inte anser sig ha råd, fyller ändå sidorna med adsense- och bannerannonser och då är det svårt att räkna dem som okommersiella. Sen är det ju hyfsat enkelt för dem att lägga in annonser på sidorna i efterhand. Problem två är att nuvarande prissättning är för den tid hanteringen, granskningen och ev. registreringen tar. Oberoende marknad så måste det vara samma avgift, annars hamnar man mer åt annonseringshållet om man tar betalt efter marknad, och det är inte tanken att katalogen ska vara annonser. Tanken är att om man vill få med sin länk bland sina konkurrenter så är den största chansen att betala granskningsavgiften. Men tanken är också att kvantiteten av länkregistreringar ska sjunka, att kvalitén ska höjas på de länkar som skickas in. Den tid som då blir över ska lägga på att själv hitta bra länkar att fylla kategorierna med. När det var gratis och användarna kategoriserade och fyllde i uppgifter så var kanske 90% felifyllda, 70% felkategoriserade och 30% hade inte en chans att få komma med. Dessutom så kom sidor med som egentligen aldrig skulle ha kommit med om nuvarande granskning skulle funnits, och de ligger kvar i kategorierna i väntan på att upptäckas och kastas. Allt detta bidrar till en stor arbetsbelastning på något som då inte kunde inbringa några inkomster. Priset för att få sin sida granskad idag är egentligen inte så högt om man fyller i en webbsida som är innehållsrik och håller en hög kvalité, eftersom man med största sannolikhet kommer med och stannar där länge. Visst jag kan hålla med att jämfört med gratis så är det ett högt pris, men vad är då ett pris som är acceptabelt och ökar andelen inskickade länkar och kan konkurrera med gratis. Själv tror jag att om man går ner 100 kr från 396 så upplevs 296 kr lika högt och en hundring till ner till 196 kr ger ungefär samma uppfattning. Men om man förslagsvis säger 96 kr, ja då tror jag det finns en stor chans till ökad kvantitet, men samtidigt en försämring i kvalité. Om den nya granskningsmetoden ska kunna följas så är 96 kr alldeles för låg, då det är mycket mer tid som läggs per länk. Det finns även en risk att man hamnar i den situationen att man börjar godkänna länkar som inte bör godkännas bara för att finansiera arbetet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag gillar sidan i helhet, men för att kritisera något gillar jag inte att loggan tvunget måste "blinka fram" varje gång man söker på något. Dessutom tycker jag sökningarna går för sakta.
EDIT: Vad är "Sesam"? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|