Kom ihåg mig?

Screen scraping

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-16, 16:05 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

princip, nej.. :P

Folk fattar inte vad det är man håller på med, eller så är jag dålig på att förklara. Om det nu vore så att nån leverantör ville ut så tar jag bort dem i efterhand istället.

Som Johan säger så är de flesta nöjda så länge man skickar besökare till "rätt" ställe, däremot så vet jag att allaannonser.se hade en obligatorisk mellansida för _alla_ besökare där de ett tag visade en hel del reklam. Det var inte så poppis. Nu vet jag inte om den finns kvar eller inte, men sånna hyss skall man nog akta sig för.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-16, 16:39 #12
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Sep 16 2006, 12:18
Jag har mycket svårt att förstå varför tablåinformationen inte är gratis från respektive tvbolag.
Dom har presstjänst, den är gratis.

Om vi skall gå tillbaks till topic och sluta gissa så är det katalogskydd på sammanställda verk. Finns inga undantag, period! Vill man vara säker på att man inte gör något olagligt bör man kontakta upphovsmannen och be om tillåtelse. I de fall där upphovsmannen vinner pengar/besökare på att bli länkad till får man säkert ett ja. Även om det är idiotiskt och kortsiktigt. Är man upphovsman till information som en stor mängd människor vill ta del av, varför inte endast vara enda källan? I Blockets fall var ju besökarna villiga att kämpa för att hitta info'n. Att folk vänjer sig att informationen finns hos någon annan är i mina ögon kortsiktigt.

Blocket har gjort bort sig anser jag, självklart skall dom kunna lösa så inte allaannonser kan få tag på informationen!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-16, 17:19 #13

Nu är jag ute och snurrar på OT, men det Thomas pratar om är samma princip som RIAA och MPAA använder som argument. Dvs att finns det ett värde i nånting så skall upphovsmannen ha betalt för det - enligt denna metoden vill de ta betalt för att man skall betala per visning av ett media, per nedladdning, per antal som tittar, per bränd kopia på cd etc.

Det Thomas säger är i princip samma sak och i fallet med blocket anser jag det vara totalt felaktigt eftersom blocket i princip gör INGENTING. Det enda blocket tillför är deras kritiska massa av besökare, det är besökaren som skriver annonsen, det är besökarna som läser dem. Om man frågade varje besökare på blocket om vad de tyckte så är väl svaret självklart att de vill att så många som möjligt ser deras annons.

Sen har vi det tekniska problemet, oavsett hur mycket blocket stretar emot så kan de i princip aldrig hindra allaannonser från att indexera dem / gömma sig bakom falska företag på konstiga öar etc. Vill man så går det, det blocket gjorde var nog smart eftersom allaannonser knappast bara hade lagt sig på ryggen och gett upp.

Jag förespråkar inte att man skall scrapa sidor mot deras vilja (det är inte något som jag gör och jag scrapar rätt mycket :P) och inte heller att man skall bryta några regler, men det här är väldigt obruten mark och det finns inga vettiga domslut som klart och tydligt säger vad som är rätt och riktigt. Jämför med google, yahoo och msn - de scrapar och indexerar _ALLAS_ sidor med optout som enda alternativ att slippa, de frågar ingen. Se tex www.tv.nu/+site:tv.nu&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=firefo x-a]TV.nu's google-cache[/url], är inte det en redig kopia på ditt katalogskyddade material så det stänker om det Thomas. Varför är det ok att google indexerar dig men inte att jag gör det?

(Ta nu inte detta som en provokation, för det är det inte.. jag tittar inte ens på tv personligen).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-16, 23:45 #14
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 16 2006, 17:19
Se tex www.tv.nu/+site:tv.nu&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=firefo x-a]TV.nu's google-cache[/url], är inte det en redig kopia på ditt katalogskyddade material så det stänker om det Thomas. Varför är det ok att google indexerar dig men inte att jag gör det?
Jag är inte upphovsman och äger inte informationen, jag betalar pengar för att få ta del av samt publicera den i kommersiellt syfte. De som äger informationen jobbar aktivt för att stämma de som kopierar den. Det är dom bundna till enligt avtal. Jag gissar på att de som säljer datan till oss har kundintäkter på några miljoner i månaden. Dessa pengar skulle dom inte kunna ta betalt om dom inte stämde skiten ur de som snor den och publicerar den utan att betala.

Ang google kan jag välja att inte vara med enkelt med en meta tagg, tjuven ger mej inte samma möjlighet.

För att göra det lite mer komplext köper tv3 mfl. sina tablå av Tidningarnas Telegrambyrå vi ger TT upphovsrätten. Man kan tro att alla blir glada om man publicerar info'n men så enkelt är det inte.

Citat:
oavsett hur mycket blocket stretar emot så kan de i princip aldrig hindra allaannonser från att indexera dem
Jag tror i min enfald att det vore ganska enkelt. Pool.com har en ganska bra lösning, dom är inte scannade än vad jag vet. En enkelt form-metod post på varje länk skulle ju fixa grejen. Sedan öppnar man med IP-range för giltiga botar.
Oläst 2006-09-17, 08:23 #15
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar

Reg.datum: Jun 2005
Thomas: Men köper ni informationen från respektive bolag, eller allt samlat från tredje part?

Att t.ex TV3 köper en tablå från TT är väl en sak, men sina egna kanaler måste de ju kunna ta betalt för i gengäld?

Just tv-tablåer verkar vara rena djungeln. Hur många sidor finns det inte med det?
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 10:57 #16
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by princip@Sep 17 2006, 08:23
Thomas: Men köper ni informationen från respektive bolag, eller allt samlat från tredje part?
En tredjepart. TT-Spectra.

Citat:
Att t.ex TV3 köper en tablå från TT är väl en sak, men sina egna kanaler måste de ju kunna ta betalt för i gengäld?
Det är inte tv3 som kollar vad exempelvis alla filmer handlar om, vilka skådepelarare som är med hur lång filmen är osv. Det är den tjänsten som köps in. Jag tror det gäller hela VIASAT.

Citat:
Just tv-tablåer verkar vara rena djungeln. Hur många sidor finns det inte med det?
Ett 20-tal kanske varav 10 stabila resten kommer och går.
Oläst 2006-09-17, 13:07 #17
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Att sidor som info_ligo_.com/cached?Kvickare-bild-i-dagens-kamera&aid=beehdejcfhpxcahgihdhce
(tag bort _-tecken) kan ligga kvar på nätet under täckmanteln att det är en sökmotor, tycker jag tydligt visar att material som en gång lagts ut på internet hamnar i någon form av "laglöst" tillstånd.

När det gäller Thomas kallar att de "stämde skiten ur de som snor" har, vad jag känner till, inte hänt i Sverige förutom i fallet Blocket/Allaannonser. (I fallet Blocket/Allaannonser så kom stämningen först efter det att Blocket försökt stoppa Allaannonser utan att lyckas, som jag uppfattat det - dessutom drogs den tillbaka efter förhandlingar.) Vanligare är att IP stärras eller att mail skickas med "krav"/önskemål om att material tas bort.

InternetWorld hade en artikel om detta: http://66.249.93.104/search?q=cache:w38oun...en&ct=clnk&cd=1
även om artikeln tyvärr inte tar upp TV-tablåer.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 14:53 #18
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Sep 17 2006, 13:07
När det gäller Thomas kallar att de "stämde skiten ur de som snor" har, vad jag känner till, inte hänt i Sverige förutom i fallet Blocket/Allaannonser.
Jag är ett levande bevis på att det hänt. Och många fler med mej. Du kan inte jämföra detta med allaannonser, alla annonser länkar till källan. Dom citerar titeln och hänvisar till vart den finns på internet som en sökmotor. Finns inte en enda likhet med det jag snackar om. Stjäls en tvtablå så stjäls all information och den som köper informationen tappar en besökare.

Citat:
InternetWorld hade en artikel om detta: http://66.249.93.104/search?q=cache:...n&ct=clnk&cd=1
även om artikeln tyvärr inte tar upp TV-tablåer.
En mycket bra artikel! Killen sammanfattar precis vad jag menar men han använder lite tuffare ord! Jag har skrivit om det massor av ggr här på WN.

- De medier som inte anser att Google, Yahoo och andra sökmotorer är allvarliga hot har bara inte märkt vad som håller på att hända.
Oläst 2006-09-17, 15:01 #19
Flitig postare

Flitig postare

Citat:

Jag är ett levande bevis på att det hänt. Och många fler med mej. Du kan inte jämföra detta med allaannonser, alla annonser länkar till källan. Det gör inte nyhets och tablå-tjuvar normalt.
Du menar att du fått betala ersättning i efterhand (skadestånd) för att du hämtat material från andra hemsidor?
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 15:02 #20
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Sep 17 2006, 15:01
Du menar att du fått betala ersättning i efterhand (skadestånd) för att du hämtat material från andra hemsidor?
Precis, blivit stämd.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017