FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag hade bland annat taxiverksamhet, och var tvungen att till Skatteverket uppge hur stor andel av min verksamhet som respektive namnskydd hade, allt för att de skulle kunna sätta SNI(?)-koder på allt. Du kan köra allt som en bokföring, för det är en juridisk person (du). Om du vill kan du också köra de separat ifall du skulle vilja ha koll på vad varje verksamhet ger och om du skulle vilja göra om något till annan bolagsform senare. Men men.. Ett stort problem blir dock ifall du har vitt spridda verksamheter och du har bil i tjänsten. Om du t.ex har yrkesmässig trafiktillstånd, så råkar du ut för lite obehagligheter om du vill använda bilen på de andra namnskydden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När jag själv tidigare inte hade bil så kunden jag som datakonsult göra fullt avdrag för taxiresor till och från kunderna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Erkänn det är intressant att Skatteverket tycker att man skall skicka fakturor till sig själv, och med tanke på att alla företag är vinstdrivande så kan alla bolag lägga på en liten slant. Om man då har olika verksamheter separerade så är det ett snyggt sätt att flytta pengar mellan bolagen
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ja, du får ju liksom ha ett "Huvudkontor" med flertalet dotterbolag.. Huvudkontoret står för allt ekonomiskt medans varje dotterbolag får koncernbidrag av H-kontoret.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan man ha inkomster av hobbyverksamhet om man även har (inkomster av) enskild firma? Om det beror på verksamhetens art, hur nära får dessa verksamheter vara, tror ni?
Som ett konkret exempel, inkomster från Tradedoubler, måste dessa redovisas inom företaget? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|