Kom ihåg mig?

Vart är vi på väg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-09, 22:31 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by bit_chris@May 9 2006, 22:03

Eftersom det i grund och botten landar i ekonomin är min fråga:
Ska människor som håller sig frisk, äter hälsosammare och motionerar betala för de som inte tar hänsyn till sin kropp, äter och får diabetes, eller inte utbildar sig själv nog för att ta ansvar för sina liv? Var går gränsen? Ska vi införa lagar där man kan dömma folk att betala sin egna sjukhusräkning för att misshandlat sin egna kropp?
För det första så är det nästintill omöjligt att ordna, för det andra hoppas jag inte det var allvarligt menat.
Oläst 2006-05-09, 22:44 #12
bit_chris bit_chris är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Nykomling

Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 9 2006, 22:31
För det första så är det nästintill omöjligt att ordna, för det andra hoppas jag inte det var allvarligt menat.
Det beror på i vilken grad du menar allvarligt. Jag är allvarlig i den grad att det börjar växa fram ett problem som kommer att kosta samhället mycket att reparera om vi inte tar in åtgärder i rätt tid. Vad är rätt åtgärd när människor inte själv reagerar på signalerna kroppen tydligt visar? Jag hade själv börjat fundera den dagen jag inte kan se mina egna fötter när jag ställer mig på vågen.
bit_chris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 11:09 #13
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Sedan tycker jag du använder lite märkligt ordval när du jämställer "friska" frukter / grönsaker med icke-GMO. Eller om det var annan form av "manipulering" du syftade på? Liksom med allt annat finns det både positiva och negativa aspekter på det hela. Det är i mångt och mycket trots allt konsumenterna som styr marknaden.
När jag säger friska varor så vill jag mena varor som är så naturliga som möjligt. Varor som är manipulerade endast för att sälja bättre tycker jag man ska kalla sjuka varor. Jag är kritisk till vart GMO är på väg och det enda jag vet där den använts till något "gott" är modifiering av ris till att bli rikare på betakaroten. Riset skulle vara avsett att odlas i asien för att hjälpa sjuka. Läste någonstans att detta inte fått fäste av någon anledning.

Jag anser dock att GMOs negativa konsekvenser är mikroskopisk jämfört med dåligt dokumenterade tillsatsämnen och att vi behöver fokusera mer på detta.

Återgår till MRB, MRSA.
Något man kan fokusera på är vad man kan göra åt antibiotika till slaktdjur. Eller behöver vi inte göra något åt det? Vad gör vi åt länder som säljer antibiotika i motsvarande vårat pressbyrån?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-10, 13:00 #14
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av andla
När jag säger friska varor så vill jag mena varor som är så naturliga som möjligt. Varor som är manipulerade endast för att sälja bättre tycker jag man ska kalla sjuka varor. Jag är kritisk till vart GMO är på väg och det enda jag vet där den använts till något gott är modifiering av ris till att bli rikare på betakaroten. Riset skulle vara avsett att odlas i asien för att hjälpa sjuka. Läste någonstans att detta inte fått fäste av någon anledning.
Jag anser dock att GMOs negativa konsekvenser är mikroskopisk jämfört med dåligt dokumenterade tillsatsämnen och att vi behöver fokusera mer på detta.

Där håller jag med dig, använda dåligt dokumenterade tillsatsämnen är inte bra men i Sverige gör vi normalt sett inte det. Läs gärna på lite mer om GMO, det har använts till åtskilliga bra saker, resistens mot insektsangrepp är väl ändå ganska viktigt? Ganska mycket bättre alternativ än insekticider...

Citat:
Något man kan fokusera på är vad man kan göra åt antibiotika till slaktdjur. Eller behöver vi inte göra något åt det? Vad gör vi åt länder som säljer antibiotika i motsvarande vårat pressbyrån?
Likadant där så finns det en motiverad användning, i Sverige är vi väldigt restriktiva när det gäller sådant. Sverige är också ett mycket litet land sett till invånarantalet och det är svårt att påverka andra länder men försök görs, tro mig....
Oläst 2006-05-10, 14:14 #15
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
När jag säger friska varor så vill jag mena varor som är så naturliga som möjligt. Varor som är manipulerade endast för att sälja bättre tycker jag man ska kalla sjuka varor. Jag är kritisk till vart GMO är på väg och det enda jag vet där den använts till något gott är modifiering av ris till att bli rikare på betakaroten. Riset skulle vara avsett att odlas i asien för att hjälpa sjuka. Läste någonstans att detta inte fått fäste av någon anledning.
Där håller jag med dig, använda dåligt dokumenterade tillsatsämnen är inte bra men i Sverige gör vi normalt sett inte det. Läs gärna på lite mer om GMO, det har använts till åtskilliga bra saker, resistens mot insektsangrepp är väl ändå ganska viktigt? Ganska mycket bättre alternativ än insekticider...
Det är bra och dåligt. När vi ändrar växtens vanliga levnadssätt ändrar vi också i naturens ekosystem. Sprider sig en manipulerad växt som inte har någon naturlig fiende kan det bli som i Australien med grodorna. Det finns ingen dokumenterad effekt av att plantera GMO fritt utan sker bara under kontrollerade odlingar eftersom ingen vet vad som kan hända. Även om det låter bra kan det betyda stora förändringar för omgivningen.
bit_chris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 23:54 #16
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 9 2006, 21:54
Du uttrycker dig lite felaktigt. Smittan blir inte mer resistent av antibiotika utan det är antibiotika i sig som ger resistens från första början. Sedan missuppfattade du mig också. Jag menade inte att vi använder för mycket antibiotika, vi MÅSTE använda oss av antibiotika såtillvida vi inte anser att vi ska låta vissa människor dö för att möjligtvis rädda någon annans trots att vi kan rädda deras liv.
Problemet är att det används för mycket antibiotika i onödan (speciellt inom till exempel djuruppfödning). Och även att många inte fullföljer antibiotika behandlingarna utan avbryter dessa i förtid.

Självklart ska man använda antibiotika i de fall det verkligen behövs, men många läkare skriver ut antibiotika bara patienten ber att få det.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017