FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ibland är det inte roligt att sälja till privatpersoner...
Skickar ni era leveranser (upp till 2kg) mot faktura som rekommenderade brev, eller som vanliga? Att skicka som vanligt brev blir ju billigare, men då tillkommer risken att kunden hävdar att han/hon aldrig fått någon leverans och vägrar betala fakturan. Skickar man som rek blir det dyrt, men då kan man i alla fall följa ett kolli-id och bekräfta om kunden löst ut sin försändelse. Det är tråkigt att det finns så många oärliga människor som inte gör rätt för sig. Tillslut blir man nästan misstänksam emot varenda kund man har och det är ju inte heller bra. Ursäkta om min fråga blev lite offtopic. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
När jag pratade med Kreditors säljare om just detta så kunde deras system självklart godkänna C/o-adresser. Det finns ju trots allt väldigt många som bor på en C/o-adress som inte är banditer. När jag pratade med ACME om samma sak så fick jag reda på att dom inte står för bedrägerier och att ingen i branschen gör det. Vore som jag skrev tidigare i tråden på sin plats att antingen Sebastian från Kreditor eller Martin från ACME kunde lägga någon minut i tråden och ge sin syn på saken. Båda är ju aktiva medlemmar här på WN och garanterat läst tråden. Är det ett känsligt ämne kanske? // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
När det gäller C/O finns det ju två varianter. De som bor någonstans temporärt och inte är folkbokförda på adressen och de som faktiskt är folkbokförda på en C/O-adress. I det senare fallet förutsätter jag att C/O-adressen godkänns i båda dessa system. För övrigt är avgiften för att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten 300 kr.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Moderatorer, hoppas detta inte går alltför långt ifrån tråden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nu är det fan ta mig krig!
Fick se när jag gick igenom kundreskontran med obetalda fakturor idag att denne "Viklund" även har gjort 6 tidigare beställningar i januari till sig och sin flickvän. Dessa beställningar är skickade till två andra namn i samma postnummer-område och anledningen till att jag upptäckte det var att tjejen i sammanhanget använt sin riktiga mejladress i två beställningar både som "Viklund" och nu även i ett annat namn. Jag har nu sammanställt dom 6 bedrägerierna och 2 försök till bedrägeri med IP-nummer, jag har även tagit reda på personnummer till dessa 2 banditer. I morgon kommer jag att lämna in en polisanmälan på detta och jag kan inte tänka mig att dom lägger ner ett fall där peroner urkundsförfalskat personnummer vid 8 tillfällen. Jag kan dessutom se ett system i personnumren dom använt sig av att dom kommer från samma geografiska region och är i samma ålder. Wish me good luck! // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Blir mycket spännande att se hur det här slutar. Lycka till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
eller Ansökan om betalningsföreläggande/vanlig handräckning (Interaktiv ifyllnadshjälp)
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan
Ledsen att mitt svar dröjt. Har inte haft vägarna förbi på ett tag. Så här arbetar Kreditor med adresser: De allra flesta idag, jämförelsevis för 10 år sedan bor på sina folkbokföringsadresser. En folkbokföringsadress kan vara en C/O adress eller en vanlig adress. Personligen tror jag att tjänster som adressändring gjort att folk i större utsträckning har blivit duktiga på att skriva sig där de bor. Dessutom finns en grupp människor som har ngt som heter särskild postadress, det innebär att de tex fortfarande är skrivna hemma i Skåne men har bett om att få all sin post skickad till en annan adress. Kreditor godkänner idag båda som giltiga adresser vid adresskollen. Så har vi slutligen de som inte brytt sig om att anmäla en flytt till skatteverket, de kan hanteras olika hos oss. En möjlighet är att låta en sådan kund kontakta vår kundtjänst och uppdatera sin adress. Utifrån köpbelopp godkänner vi respektive avslår vi en adressändring som sker till oss via telefon. Detta i sin tur bygger på bedrägerihanteringen. Att uföra bedrägerier är betydligt svårare om man följer regeln med leverans till folkbokföringsadress. Hoppas detta svarade på frågorna! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
||