Kom ihåg mig?

Varning för bandit.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-09, 13:26 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ibland är det inte roligt att sälja till privatpersoner...

Skickar ni era leveranser (upp till 2kg) mot faktura som rekommenderade brev, eller som vanliga? Att skicka som vanligt brev blir ju billigare, men då tillkommer risken att kunden hävdar att han/hon aldrig fått någon leverans och vägrar betala fakturan. Skickar man som rek blir det dyrt, men då kan man i alla fall följa ett kolli-id och bekräfta om kunden löst ut sin försändelse.

Det är tråkigt att det finns så många oärliga människor som inte gör rätt för sig. Tillslut blir man nästan misstänksam emot varenda kund man har och det är ju inte heller bra.
Ursäkta om min fråga blev lite offtopic.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 21:40 #12
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Mats@Mar 6 2006, 23:48
Citat:
Jag använder Kreditors fakturera mig som jämför namn, personnummer och adress så då borde det väl inte vara något problem?
Det är ju det som är problemet, "ärliga" människor kan ju faktiskt vara folkbokförda på en annan adress eller bo inneboende hos någon och ha en C/o-adress och namn/personnummer stämmer ju med beställnigen. När jag pratade med Kreditor så gosdände dom "C/o-adresser" iaf.

Det vore ju som om att jag skulle beställa i namnet Anders Andersson som jag visste hade ett "fläckfritt" personnummer som går igenom kreditupplysningen och skriva: Anders Andersson, C/o Karlsson och min adress i beställningen. Alltså skulle jag få paketet och den stackars Anders få påminnelsen/kravet av kreditor när jag inte betalar fakturan.

När du sedan märker att Kreditor inte står för denna kostnaden (bedrägeri) och du börjar jaga mig så har jag hunnit beställa från massor av företag, att jag dessutom bytt adress tre gånger innan du hittar mig gör ju inte saken bättre...

Vore intressant att höra från Kreditor och Acme i denna tråden om detta är vanligt och vad dom gör för att förhindra det.

Tilläggas kan att jag har varken Acme eller Kreditors system på Lastbryggan, det enda jag köper så är det kreditupplysningen via Acme. Sen gör jag bedömningen själv om beställaren ser misstänkt ut. Detta är faktiskt första gången som jag råkar ut för detta och jag är glad att jag hann stoppa dessa bluffordrar i tid.

// Mats
Jag använder Kreditor och beställningarna bli endast godkända om namnet stämmer överens med folkbokföringsadressen, C/O fungerar alltså inte. Kreditor står dessutom för hela bedrägeririsken.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-09, 22:09 #13
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Jag använder Kreditor och beställningarna bli endast godkända om namnet stämmer överens med folkbokföringsadressen, C/O fungerar alltså inte. Kreditor står dessutom för hela bedrägeririsken.
Jag tror att det är en sanning med modifikation.
När jag pratade med Kreditors säljare om just detta så kunde deras system självklart godkänna C/o-adresser.
Det finns ju trots allt väldigt många som bor på en C/o-adress som inte är banditer.

När jag pratade med ACME om samma sak så fick jag reda på att dom inte står för bedrägerier och att ingen i branschen gör det.

Vore som jag skrev tidigare i tråden på sin plats att antingen Sebastian från Kreditor eller Martin från ACME kunde lägga någon minut i tråden och ge sin syn på saken. Båda är ju aktiva medlemmar här på WN och garanterat läst tråden.

Är det ett känsligt ämne kanske?

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 09:59 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Mats@Mar 9 2006, 23:09
Citat:
Jag tror att det är en sanning med modifikation.
När jag pratade med Kreditors säljare om just detta så kunde deras system självklart godkänna C/o-adresser.
Det finns ju trots allt väldigt många som bor på en C/o-adress som inte är banditer.
Vad säljare för den här typen av tjänster säger och vad som står i de avtal du sedan skriver på stämmer inte alltid överens. Jag råkade ut för det med Acme och har sedan dess blivit lovad samma sak av flera aktörer i branschen som jag glömt namnet på. Jag har dock bett dem skicka över avtalsförslag som aldrig stämt överens med det säljaren hävdar. Kontrollera alltså avtalet för att se om Kreditor står för hela risken eller inte.

När det gäller C/O finns det ju två varianter. De som bor någonstans temporärt och inte är folkbokförda på adressen och de som faktiskt är folkbokförda på en C/O-adress. I det senare fallet förutsätter jag att C/O-adressen godkänns i båda dessa system.

För övrigt är avgiften för att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten 300 kr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 10:11 #15
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 10 2006, 10:59
För övrigt är avgiften för att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten 300 kr.
Det är precis vad jag ska göra nu då jag fått nog av en annonsör som slingrat sig sedan november 2005. Hur går man tillväga, tips på sida?

Moderatorer, hoppas detta inte går alltför långt ifrån tråden...
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-13, 21:26 #16
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Nu är det fan ta mig krig!
Fick se när jag gick igenom kundreskontran med obetalda fakturor idag att denne "Viklund" även har gjort 6 tidigare beställningar i januari till sig och sin flickvän.

Dessa beställningar är skickade till två andra namn i samma postnummer-område och anledningen till att jag upptäckte det var att tjejen i sammanhanget använt sin riktiga mejladress i två beställningar både som "Viklund" och nu även i ett annat namn.

Jag har nu sammanställt dom 6 bedrägerierna och 2 försök till bedrägeri med IP-nummer, jag har även tagit reda på personnummer till dessa 2 banditer. I morgon kommer jag att lämna in en polisanmälan på detta och jag kan inte tänka mig att dom lägger ner ett fall där peroner urkundsförfalskat personnummer vid 8 tillfällen.

Jag kan dessutom se ett system i personnumren dom använt sig av att dom kommer från samma geografiska region och är i samma ålder.

Wish me good luck! // Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-13, 21:38 #17
Supermoderator

Supermoderator

Blir mycket spännande att se hur det här slutar. Lycka till.
Oläst 2006-03-13, 21:43 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Spinn
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Det är precis vad jag ska göra nu då jag fått nog av en annonsör som slingrat sig sedan november 2005. Hur går man tillväga, tips på sida?
PDF-blankett för ansökan om betalningsföreläggande/vanlig handräckning
eller Ansökan om betalningsföreläggande/vanlig handräckning (Interaktiv ifyllnadshjälp)
Oläst 2006-03-17, 20:20 #19
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Hejsan

Ledsen att mitt svar dröjt. Har inte haft vägarna förbi på ett tag.

Så här arbetar Kreditor med adresser:

De allra flesta idag, jämförelsevis för 10 år sedan bor på sina folkbokföringsadresser. En folkbokföringsadress kan vara en C/O adress eller en vanlig adress. Personligen tror jag att tjänster som adressändring gjort att folk i större utsträckning har blivit duktiga på att skriva sig där de bor.

Dessutom finns en grupp människor som har ngt som heter särskild postadress, det innebär att de tex fortfarande är skrivna hemma i Skåne men har bett om att få all sin post skickad till en annan adress. Kreditor godkänner idag båda som giltiga adresser vid adresskollen.

Så har vi slutligen de som inte brytt sig om att anmäla en flytt till skatteverket, de kan hanteras olika hos oss. En möjlighet är att låta en sådan kund kontakta vår kundtjänst och uppdatera sin adress. Utifrån köpbelopp godkänner vi respektive avslår vi en adressändring som sker till oss via telefon. Detta i sin tur bygger på bedrägerihanteringen. Att uföra bedrägerier är betydligt svårare om man följer regeln med leverans till folkbokföringsadress.

Hoppas detta svarade på frågorna!
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 23:19 #20
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Mats@Mar 13 2006, 22:26
Wish me good luck! // Mats
Lycka till, hoppas det går igenom.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017