Kom ihåg mig?

MySQL prestandaproblem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-12, 20:53 #11
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Citat:
Originally posted by Fredrikl@Jan 12 2006, 16:08
Vi kör klientversionen av win 2k, möjligt att vår enda chance är att testa ett annat os men då det kräver en hel massa arbete så känns det som en sista utväg.
Om det var skrivet i PHP/MySQL borde det väl vara väldigt enkelt att testa på en linux-server?
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-12, 22:52 #12
Susannes avatar
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Susanne Susanne är inte uppkopplad
Medlem
Susannes avatar

Reg.datum: Jan 2004
Möjliga felkällor:

- Konfigurationen av MySQL
- Maintenance av databasen behöver köras
Susanne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-12, 23:29 #13
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Nu vet jag inget om hur din site ser ut under huven, men 130 queries/sekund för 600 samtidiga users är ganska mycket. Dock ska MySQL klara mer än så. Har du trimmat din my.cnf?
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 03:01 #14
Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Övervaka burken och se var flaskhalsen ligger nånstans, kolla diskstats/cpu etc.

Hur stor är databasen på disk med index och allting? Ju mer av databasen som ligger konstant i ram desto bättre. Jag gissar att 512 mb kan vara alldeles för lite i det här fallet. Kanske att den hela tiden måste läsa in data från disk samtidigt som den skriver till densamma.

~100 inserts / sekund är inte speciellt slött om du bara har en hårddisk, med tanke på ovanstående.
Crotalus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 08:58 #15
Fredrikl Fredrikl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Fredrikl Fredrikl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Vi är medvetna om att vår tabellstruktur och sitekod kan vara dålig men det är egentligen inte det vi undrar. Vår fråga är egentligen "Hur snabb är en mysqlserver?". Som jag skrev igår så gjorde vi en helt ny databas inehållande endas 1 tabell. I tabellen finns enbart 2 intfält, ett index och ett värde. De siffror jag gav gäller skrivningar till denna enkla tabell. Inserts till en databas som ser ut så borde kunna ge ett relativt bra sätt att jämföra om prestandan för själva mysql ligger 1000 ggr lägre än man kan förvänta sig. Vi har 5 olika datorer som vi kör mysql på (samtliga windowsmaskiner) och de ger alla ungefär samma (vad vi tycker) dåliga resultat. Vi behöver därför först och främst information om vad en mysqlserver borde ha i prestanda. Givetvis är detta beroende av hårdvara men det borde ju vara möjligt att se om vi har 10 eller 10 000 ggr slöare installation.
Fredrikl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-14, 22:11 #16
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Om det är den sinda som står på din sida, så kan jag hålla med att den är seg. Jag tycker det tar lång tid att ladda ifrån den, men framför allt bilderna på sidan? Ligger de i databasen? Vad har ni för lina ut egentligen?
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-15, 01:07 #17
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by Riverboy@Jan 14 2006, 23:11
Vad har ni för lina ut egentligen?
Verkar vara en Bostream-uppkoppling med packet loss. RTT ligger just nu på 290-350 ms.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-16, 10:36 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by PRQ@Jan 12 2006, 23:29
Nu vet jag inget om hur din site ser ut under huven, men 130 queries/sekund för 600 samtidiga users är ganska mycket. Dock ska MySQL klara mer än så. Har du trimmat din my.cnf?
Trimmat och trimmat. Jag har sett till att inte någon buffert eller cache är så liten att det blir en flaskhals. I stort sett har jag tagit my-huge.cnf och minskat lite på buffrar och cachar. Jag har dock en väldigt hög query cache hitrate. Den ligger runt 98%. Det bror dels på hur sajten ser ut men också delvis på att jag ändrar så lite som möjigt i databasen. Jag brukar lagra timestamps då en viss cell senast blev uppdaterad och se till att inte uppdatera oftare än nödvändigt. Key efficiency ligger givetvis på 100%.

Det jag trimmat är SQL-koden som körs av sajten. I stort sätt alla tabeller fixed lenght. Använder heap-tabeller så mycket som möjligt. T.ex. för att hålla reda på sessioner, statistik och sökresultat. Statistiken från heap-tabellen dumpas sedan var 20:e minut till en MyISAM för permanent lagring. Alla konstiga SQL-frågor (t.ex. när det blir många relationer) är prestandatestade på en gammal Pentium2-maskin som kör en backup av den skarpa databasen. Dessutom är alla dessa frågor körda med EXPAIN för att se att jag inte missat något index.

MySQL Administrator har jag stor hjälp av. Med det programmet kan man se all möjlig statistik på ett översiktligt sätt. Dessutom står det kommenterat vilka värden som är friskt. Visst kan man plocka ut den statistiken med SQL-kod istället, men det är mer omständigt.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017