Kom ihåg mig?

bokföring för affiliateinkomster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-16, 08:17 #11
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Citat:
Ursprungligen postat av DFT
Intäkterna ska bokföras när du får dem inte när du sätter in dem på bankkontot.
Gäller det även om man bokför enligt kontantmetoden?
Nej det kan det väl inte göra. Jag bokför enligt kontantmetoden och jag gör inget innan pengarna sitter på kontot.
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 11:56 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Dec 15 2005, 19:32
Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag sätta upp 2 stycken intäktskonton exemelvis:
3011 Commission Junction
3012 Adsense
(Förslag på konton)
Detta är ingen speciellt bra metod att bokföra på för att se kostnaden för t.ex. olika intäkter. Försök i stället att bokföra med kostnadsställe eller projekt.

På så sätt kan du bokföra både intäkter och kostnader på t.ex. ett projekt och sedan ta ut en resultatrapport för endast det projektet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 16:18 #13
it2ceda it2ceda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by DFT@Dec 16 2005, 08:14

Om du har bokat upp intäkter till 100 dollar a 7,90 dvs 790 kronor och kursen den dagen du sätter in på banken bara är 7.60 dvs 760 så blir mellanskillnaden 30 kr en valutakursförlust.
Eftersom jag förslår en intäktsbokföring varje månad så är ju inte rediteringarna något problem. antag att du har bokat upp 1000 kr månad 1. Månad två har du ytterigare 1000 kronor men samtidigt har det blivit en återbetalning på 100, nettot som du då bokar är bara 900.
Nu är det ju så att jag inte har någon aning om vad kursen var i Januari i år eller mars osv. Det gör ju att det blir omöjligt att göra så som du föreslog för de pengara som finns redovisat på mitt affiliatekonto på Google o CJ. Detta är ju mitt första år som egen företagare så då undrar jag om det finns några förmildrande omständigheter när jag nu har slarvat med dollarkursen eller ska jag föröka att hitta kursen för säg sista Januari osv?.
it2ceda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 20:53 #14
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

tex på adsende så ser du ju hur stora utbetalingarna är i sek, du ser på ditt konto hur stora utbetalningarna var i dollar.. då har du ju kursen. Om du bokför enligt bokslutsmetoden så bokför du ju det datum du har pengarna, alltså är det inga problem.. Vid bokslut blir ej inkomna pengar till kundfodringar.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 22:51 #15
Medlem

Medlem

Enligt DFT ska jag ju bokföra varje månad då jag ser hur mycket som kommit in, alltså inte när utbetalningen har skett. Olika bud med andra ord. Blir väldigt rådvill om man säger så.
it2ceda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-16, 23:39 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by it2ceda@Dec 16 2005, 23:51
Enligt DFT ska jag ju bokföra varje månad då jag ser hur mycket som kommit in, alltså inte när utbetalningen har skett. Olika bud med andra ord. Blir väldigt rådvill om man säger så.
Du väljer ju själv hur du ska göra.. varför göra det svårare än det är i början? du kan ju se på annat håll hur du ligger till med vad som rullar in. Dessutom har du ju valt form när du registerade bolaget.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-17, 08:41 #17
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Jag frågade Skatteverket om detta en gång och de sa att jag ska bokföra när pengarna kommer in på mitt konto (i mitt fall en gång i månaden). Dock måste jag ta upp decembers pengar (som jag får i januari) som en kundfordran så att de hamnar på rätt inkomstår.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-18, 08:46 #18
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Om man får in pengar en gång i månaden så räcker det naturligtvis att bokföra när de sätts in då blir det ju ändå en form av löpande bokföring. Att därmot bokföra alla årets intäkter i två verifikat är inte tillräckligt, i synnerhet inte om utbetalningen sker med check och bokföringen inte görs förrän den dagen man löser in checken. En check är dessutom jämförbar med kontanter och ska därför enligt lagen bokföras senast dagen efter man mottagit den.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017