Kom ihåg mig?

Webhotell med "bra" mysql-resurser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-18, 22:28 #11
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem

jag tycker det mest låter som att dom är störiga (jag vet, har också det webbhotellet på en domän. Byt! och kom aldrig tillbaka ). Kan dom inte peka på vilket skript det är som "överbelastar" deras server? vad jag skulle göra är att börja mäta dels exekveringstiderna för databasanrop, dels deras antal. Sedan kan du kolla om du kan optimera antalet tabeller, så att du minskar anrop av typen ta A ur tabell1 välj B ur tab2 där C=A osv osv, om du förstår vad jag menar. Sånt brukar gå att kapa rätt så lätt. En del tabeller som är ganska statiska kanske går att ha i någon PHP-fil, mycket snabbare. Det finns en hel del enkla saker att göra. Men sedan är det självklart smart att byta leverantör, ditt webbhotell kränger på folk billiga abonemang som är skitdåliga. Finns en hel del attläsa om dom på forumet (dom som vill får lista ut det själva, jag nämner inte hotellet eftersom frågeställaren inte gör det själv).
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 23:03 #12
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Plocka ut eller logga ett gäng typiska SELECT-frågor för sajten och kör dem sedan med EXPLAIN framför (dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/explain.html). Optimera sedan index, databasstruktur och SQL-frågor tills EXPLAIN ger er en stjärna i kanten.

Om ni kodat lika illa som jag befarar skulle det inte förvåna mig om ni minskar lasten på MySQL med 10-100 gånger efter optimering. Glömmer man ett index här och ett där blir det plötsligt segt som tusan. Var extra noga när ni kör subqueries med MySQL 4.1! I vissa fall rusar exekveringstiden i höjden utan anledning. Då går det ofta fortare att skita i subqueries och låta klienten hantera det istället.

Alla SELECT-frågor jag skriver som åtminstonde är hyffsat komplexa, kör jag EXPLAIN på samt testar exekveringstid på en gammal skruttburk. Det är inte jobbigt samtidigt som det är lärorikt och kan ge massor i prestandavinst.

Edit: Ett annat tips är att alltid ha en exekveringstidsräknare synlig på sajten för admins. Om sirap har smygit sig in i koden så hittar man det tidigare. På mitt skötebarn ser jag alltid exekveringstid, antal SQL-frågor som gjordes samt hur stor andel av tiden SQL-frågorna drog.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 23:06 #13
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Jo jag har börja förstå att det kanske är dax att byta.

Vi vill även ha möjlighet att skaffa en dedikerad server i framtiden till några andra projekt och det skulle då vara trevligt att ha ett webbhotell där vi även kan få dedikerad server i framtiden.

Några bra tips?

Gärna ett webbhotell på max 100-200kr/månaden samt dedikerad runt 1000-2000/månaden. Ska som sagt klara av mySQL, utan större begrännsningar , PHP, 10-20GB trafik/månad, typ 10 domäner och allt annat som brukar kunna finnas.

Har kollat lite på JX och tycker det verkar klart intressant.

Ska helt klart börja optimera och fixa lite med databashanteringen, men det kan nog iaf vara intressant att byta webbhotell, eftersom vårt nuvarande har sagt att det vi nu har kommer stängas om 30 dagar.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 23:40 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Vilket hotell är det du blivit utslängd ifrån?

Sedan passar många alternativ in på din prisklass, dock inte alla som erbjuder seriöst alternativ colo/deddi även om det börjar bli vanligare. Dock många har inte för seriös "hall".

Sedan ang deddi servrar finns det även en hel del, även olika seriösa många har helt enkelt en vanlig pc dom köper in för 1-2k och säljer dyrt. Sedan finns det dom seriösa som har "riktiga servrar". Även prisklassen skiljer, dock igentligen så är kostnaden rätt liten för dom mer seriösa.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 09:01 #15
Medlem

Medlem

Vill egentligen inte nämna företaget i fråga men det kanske hjälper er att förstå vad som kanske är problemet?

Det kanske är så att webbhotellet har "dåliga" resurser och därför vill stänga av oss, då finns det ju en anledning att byta till ett annat webbhotell med bättre resurser. Men är det endast är vårt fel så kanske det inte hjälper att byta till ett annat webbhotell?

Hur som helst har vi just nu surftown, vill även nämna att vi aldrig tidigare har haft problem med dem fast vi har haft konto hos dem i 1-2 år nu. Vi skulle nog även gärna stanna kvar ett tag till hos dem om vi fick. Speciellt nu så här nära jul, då ett byte kanske strular till det mycket, och tar några dagar?

Så vad tror ni, skulle det hjälpa att byta webbhotell eller skulle vi få samma problem med databasen hos dem också?
Oläst 2005-11-19, 10:37 #16
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare
DeSotos avatar

Kan inte Surftown ge er någon statistik över vad det är som tar så mycket kraft? Ifall ni får veta vilka filer det är så blir det betydligt lättare att optimera det.

Ungefär hur många aktiva besökare har ni?
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 10:50 #17
Medlem

Medlem

Vi har försökt komma fram till en lösning hos dem men inte fått svar på vårt senaste mail än, så vi får se om dem t.ex kan peka ut vad som är problemet så det kan fixas.

Vi har bara ca 200 besökare/dag, så antagligen vill surftown bli av med oss av någon anledning eller så har vi verkligen programmerat fel eftersom 200 besökare inte borde ställa till med så stora problem?
Oläst 2005-11-19, 11:11 #18
DeSotos avatar
Flitig postare

Flitig postare
DeSotos avatar

Nejnej, 200 besökare per dag är inte mer än 10-20 besökare samtidigt, det ska absolut inte vara något problem.

Vilket språk är webbplatsen skriven i?
Oläst 2005-11-19, 11:16 #19
Medlem

Medlem

Nej det tycker inte jag heller att det borde vara.

PHP mot en mySQL databas.
Oläst 2005-11-19, 11:27 #20
DeSotos avatar
Flitig postare

Flitig postare
DeSotos avatar

Med tanke på att PHP automatiskt rensar upp och stänger databaser efter sig så är det ännu mer otroligt. Hur många SQL-frågor ställer ni per sida ungefär?

Är koden objektorienterad?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017