Citat:
Ursprungligen postat av nudie
Citat:
Originally posted by -Filip@Nov 7 2005, 18:01
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
100år efter upphovsmannens död var det senaste jag läste. Kan ju vara annat med nationalsånger då de är folkets sång och må vara fria pga detta.
|
Enligt en lag från 1 januari 1996, är det 70år efter upphovsrättmannens död som gäller. Efter det är det fritt fram att kopiera och sprida!
|
men jag har en fråga.. man kan väl inte ta patent på en låt där upphovsrättsmannen dött efter sjuttio år? vore sjukt :-o det blir bara en helig fri låt efter, som ingen kan ta?!
vad händer om någon "rippar" låten och tar massa melodier som liknar den fria låten och tar patent på sin låt. kan han stämma mig då eftersom min låt blir lik honoms?!
några långsökta frågor!
|
Nej, han kan inte stämma dig då han är död

De är de efterlevande som får rätten efter upphovsmannens död.
"Rippa" den fria låten? Det är alltså fråga om melodislinga, inte vilken instrumentation du använder. Du får alltså göra en discoversion på en symfoni, det får även andra göra, du kan alltså inte stämma någon för att dom gör en liknande version som din. Däremot om vi pratar ren och skär kopiering. Antar att det gäller samma regler som för författare att ditt verk blir unikt vid en viss punkt.