Kom ihåg mig?

Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-30, 21:45 #1
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Folk som verkligen behöver fly har troligtvis ingen möjlighet att göra det. Därför behöver vi hjälpa folk på plats i och kring hemländerna. Där kan vi hjälpa säkert 10 och inte 100 personer för samma pengar det kostar att hjälpa en enda person i Sverige. Detta är dessutom något som SD propagerar starkt för.
Nu är det väl väldigt ofta inte mat och pengar dessa människor behöver i första hand (detta hade ju så klart gått att hjälpa till med på plats). De flesta flyr väl av politiska skäl och förföljelse, hur hade du och SD tänkt hjälpa till med det på plats? Har mig veterligen aldrig hört en human lösning på det problemt, so go ahead...I'm listening
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-30, 21:59 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Jag är inte så säker på att en majoritet av SD:s röstare skulle föredra ett annat parti med en återhållsam invandringspolitik på agendan. Trots allt har SD (kanske mot alla odds) lyckats samla en hel del kompetenta personer i sin riksdagsgrupp. Man kan tycka vad man vill om partiet, men varken Åkesson, Jomshof, Karlsson, Bylund, Söder, Sjöstedt eller Bieler (de två sistnämnda ännu ej i Riksdagen) är några dumskallar. Tvärtom. Det är nog snarare främst på gräsrotsnivå man hittar de oslipade knivarna och tom en del rättshaverister med "Facebook-rasism-tourettes".

Visst, en del S-väljare som hoppat över till SD skulle säkert hitta tillbaka till "moderpartiet" om Löfven & Co skulle ta regeringsmakten och anamma en något striktare flyktingpolitik, men i nuläget verkar det inte så realistiskt?!

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-08-30 klockan 22:08
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-31, 01:25 #3
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Det finns med andra ord inga partier förutom SD som kan bedriva en mer restriktiv invandringspolitik som så många svenskar bevisligen kräver i dag?
Jag är ju personligen väldigt positiv till öppna gränser men jag skulle gärna se ett mänskligare alternativ än SD till de som är tveksamma till invandring.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-31, 04:29 #4
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Det finns med andra ord inga partier förutom SD som kan bedriva en mer restriktiv invandringspolitik som så många svenskar bevisligen kräver i dag.
I nuläget nej. Jag vet att många moderater inte helt står bakom sin egna partiledare i invandringsfrågan, men det har ju inte ändrat partiets politik hittills.

Ps. Det är ju inte bara i Sverige detta är en het fråga. David Cameron lovade för ett år sedan att begränsa invandringen rejält, något som hittills varit tomt prat. Tvärtom har den varit rekordhög under 2014, förmodligen pga vidrigheterna i bla Syrien. Jag gissar att detta innebär ytterligare stöd åt SD:s samarbetspartners UKIP, som redan slåss om titeln som största parti i UK.
Oläst 2014-08-31, 16:02 #5
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2014
JohanKarlsson JohanKarlsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2014
Alla partier är livrädda för att få en rasiststämpel på sig. Jag tror dock att åsikterna helt klart finns där hos många partier (åtminstone många politiker).
Håller med om att SD skulle tappa många röster om något annat parti började med en mer restriktiv invandrarpolitik. Det konstiga är att inget annat parti har gjort det, eller att hela debatten sakta men säkert vänt sig mot en mer restriktiv politik.
JohanKarlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-31, 17:13 #6
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Det är ytterst osannolikt i nuläget, men låt oss ponera att Hägglund "ändrar sig" och helt plötsligt kräver minskad invandring.

KD attraherar en värdekonservativ och inte sällan kristen väljargrupp. Vissa av dessa är garanterat av uppfattningen att Sverige bör föra en generös flyktingpolitik. Kanske inte minst gentemot de kristna som nu flyr från Syrien och Irak.

Så även om nämnda utspel skulle locka över en del av SD:s väljare skulle det även innebära risker att en del partisympatisörer lämnar för M och C. Detta skulle vara livsfarligt för ett parti som redan balanserar på riksdagsspärren.

OCH varför skulle ett enstaka parti välja att riskera att spräcka blocksamarbetet genom att anta en radikalt annorlunda invandringspolitik än sina Allians-fränder.
Oläst 2014-08-31, 17:27 #7
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Konstigt att det inte kommit något nytt mittimellanparti nu när det finns en stor plats att fylla. Det enda som hänt är ju att ett ännu extremare parti än SD dykt upp som är helt nazistiskt och att F! som är helt åt andra sidan blivit synliga på löpsedlarna.
Oläst 2014-08-31, 17:40 #8
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Konstigt att det inte kommit något nytt mittimellanparti nu när det finns en stor plats att fylla. Det enda som hänt är ju att ett ännu extremare parti än SD dykt upp som är helt nazistiskt och att F! som är helt åt andra sidan blivit synliga på löpsedlarna.
Vad Sverige behöver är nog inte ytterligare ett parti, tycker jag personligen ivf. Snart har vi tjugo stycken femprocentspartier
Oläst 2014-08-31, 19:23 #9
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

20?
Oj jag måste nog börja kolla upp vad som erbjuds
Enligt valkompassen ska jag vara folkpartist märkte jag häromdan. Ett parti jag aldrig funderat över tidigare.
Oläst 2014-09-01, 03:19 #10
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
20?
Oj jag måste nog börja kolla upp vad som erbjuds
Enligt valkompassen ska jag vara folkpartist märkte jag häromdan. Ett parti jag aldrig funderat över tidigare.
Inte tjugo ännu, jag raljerade bara.

Jag är väldigt intresserad av politik, men har övergett partipolitiken för egen del. På dessa valtest brukar jag hamna närmast Piratpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna (!) vilket väl bekräftar detta om att jag knappast kan vara partipolitiskt lojal.

Längst ifrån hamnar jag i regel Folkpartiet, Moderaterna, Fi! och Vänsterpartiet, vilket bekräftar samma sak, nämligen att jag borde förbli soffliggare.

Ps. Jag är en värdekonservativ sosse och miljömupp som gillar att se film gratis på datorn

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-09-01 klockan 03:24 Anledning: Tillägg
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017