FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad händer med Aktiebolaget när man flyttar företaget utomlands sen då?
Och varför aktiebolag? Kommer sälja saker via hemsida, och det jag säljer kommer vara billigt att köpa in. Vilket gör att jag aldrig kommer ligga ute med stora summor i lagertillgångar och innan det är tal om 100 ordrar plus om dagen så kommer det inte behövas någon anställd, utan jag och min sambo kommer klara av att sköta allt innan dess. Så det kommer vara liten risk att driva bolaget, är det ändå nödvändigt och bäst att köra ett Aktiebolag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är nödvändigt med AB för kunna få saker effektivt, kan vara dock lite osmidigt flytta när man väl har bolag i Sverige sedan.
Men om du bara har en enkel webbshop behöver du kanske nödvändigtvis inte flytta något bolag typ. Räcker typ bara dra igång nytt bolag utomlands som kör sidan vidare. Men för dig personligen är det renare ha ett AB än EF eller liknade vid utlandsflytt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad gör man av med 50 000 man investerat i företaget då? Det handlar om kanske ett halvår eller ett år max, innan en utlandsflytt skulle ske isåfall.
Får man tillbaka dessa? Annars känns det kanske lite onödigt att ha lagt 50 000 på ett AB? Eller tänker jag fel? Vi kommer ha en webshop och ett litet lager hemma, som vi isåfall tar med oss vid utlandsflytt. Ordrar och posthantering kommer skötas hemifrån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Du kan tömma bolaget på pengar och köra utan AK, men då bedriver du bolaget med eget personligt ansvar. Men skulle anse det väldigt korkat starta bolag i Sverige för en period pp 6-12 månader bara, onödig kostnader och jobb då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju lite det jag känner också, skulle det vara fördelaktigt att starta som enskild firma först eller handelsbolag och sedan flytta utomlands?
Det är ju inte så stora kostnader för detta och då kan man köra igång direkt, eller är det bättre att börja utomlands direkt? Eller kan man utnyttja detta som en "hobbyverksamhet" för där går ju gränsen på 50 000 innan det räknas som näringsverksamhet? Är det ett bra sätt att komma igång på? Senast redigerad av Lalamums den 2014-08-07 klockan 19:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
50 000 är ju nada jämförelsevis med att etablera sig utomlands =))) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Inte värt det administrativa delen driva företag så kort tid. Så bättre köra direkt utomlands.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du flyttar till Malta så kostar det runt 2000 Euro för uppstart inkl aktiekapital och registrering.
Sen hyr du en lägenhet relativt billigt beroende på vart du vill bo och när du kommer hit då det är en brist på lägenheter under sommaren medans i Januari så kan du få i stort sett vad du vill. Totalkostnaden för att flytta och starta bolag är cirka 3500 euro om du skaffar en lägenhet för runt 600 euro månaden. Har ett bra företag som kan hjälpa dig med uppstarten och bokföringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag bor själv i Lettland sedan 2008 (flyttade dock inte hit av skatteskäl), skattereglerna här är väldigt förmånliga, AB kan man regga i princip gratis (ett par hundra EUR inkl. aktiekapital) och det är nära till Sverige ifall du vill fixa saker o.s.v., alternativt skriva dig här för att slippa betala svensk skatt.
Dessutom låga löner och kostnader för lager o.s.v., beroede på vad du kan sälja tror jag du kan tjäna ganska mycket på att flytta hela verksamheten hit. Kan ge dig ett par tips om du är intresserad, hör av dig per mejl till andris (snabel-a) alisandr (punkt) se i så fall (är inte inne på WN varje dag och kan missa att kolla PM). Senast redigerad av ADRTCK den 2014-08-13 klockan 12:53 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|