Kom ihåg mig?

Varför kostar .se och .nu dubbelt så mycket som .dk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-10, 10:32 #1
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Ica o Lidl är vinstdrivande företag. .se är en stiftelse utan samma stora vinstintresse så du kan inte jämföra på det viset.

Eller jag har missförstått det att .se är lika vinstdrivande som ett motsvarande lika stor aktiebolag??

Min sammanfattning:
Varför behöver .se ha dubbelt så höga intäkter för att göra samma jobb som dk-Hostmaster?

För inte är det väl som så att de fonderar halva intäkten eller på annat sätt har ett kapital över?
Förutom webbstjärnan som jag tycker är utmärkt !

Jag tror inte .se prissättning är hög för att marknaden är stor utan för att att det är en prisnivå som är styrd av kostnaderna.

Overheadkostnaden bör vara någorlunda lika stor om där finns 1 miljon registrerade domäner som det var för något år sedan, eller 1,4 miljoner som det är idag. Kan inte tänka mig att den stigit i motsvarande grad. Och då bör det följdaktligen återspegla sig på priset.

Dk-Hostmaster har beslutat och genomfört hårdare regler vad gäller storägandet av domäner men ändå har de låga priser.

Jag tror inte att det är .se sätt att styra ägandet för då kunde en domän lika bra kostat 500:- vilket inte heller är mycket om man äger en domän

Senast redigerad av matzii den 2014-07-10 klockan 10:37
matzii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-11, 00:07 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av matzii Visa inlägg
Jag tror inte .se prissättning är hög för att marknaden är stor utan för att att det är en prisnivå som är styrd av kostnaderna.
Du har inte förstått hur prissättning går till!

Prissättningen utgår normalt från vad leverantören maximalt kan ta ut av kunden, men inte dyrare än att kunden fortfarandse köper. Det kallas för att man har en marknadsprissättning. Man kan även säga att priset sätts utifrån det VÄRDE det ger kunden.

Priset har som sagt inget direkt samband med vad kostnaderna är för att producera produkten (med undantag av att priset helt enkelt oftast/vanligtvis är högre än vad kostnaden att producera den är).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-11, 08:12 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Du har inte förstått hur prissättning går till!

Prissättningen utgår normalt från vad leverantören maximalt kan ta ut av kunden, men inte dyrare än att kunden fortfarandse köper. Det kallas för att man har en marknadsprissättning. Man kan även säga att priset sätts utifrån det VÄRDE det ger kunden.

Priset har som sagt inget direkt samband med vad kostnaderna är för att producera produkten (med undantag av att priset helt enkelt oftast/vanligtvis är högre än vad kostnaden att producera den är).
Det är inte riktigt så enkelt här, .SE är inget vanligt företag utan andra faktorer spelar också in.

Citat:
Min reflektion och fråga kommer av att antalet domäner ökat med ca 400 000st på några år vilket generar ca 40 miljoner mer i intäkter/år.
Det är väl ett bra tecken på att priset ligger på en ganska bra nivå? Dessa 40 miljoner kan nog användas till något bättre än att sponsra domänhamstring vilket i stort sett blir den enda effekten om man sänker priserna. Sen skulle jag personligen hellre se .SE skänka en väsentlig del av överskottet till välgörenhet än att det används till diverse trams som är mer till för marknadsföring och inbördes beundran än att det gör någon faktisk nytta.
Oläst 2014-07-10, 11:15 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Vet inte om DK hostmaster styrs på liknande vis som IIS och om de försöker informera och utbilda om internet med kurser osv. DK hostmaster är A/S "AB" och IIS stiftelse vilket mer eller mindre i min tanke innebär att AB försöker hålla pengarna rullande och stiftelsen försöker bygga upp kapital för att distribuera ut över önskade mål. Jag betvivlar inte att kostnaden kunde sänkas till löjligt låg summa om de enbart höll på med en sak, och nu tar de hand om .nu också vilket bör inbringa några kulor också. Som många andra brukar säga så kanske det är att jämföra päron och äpplen. IIS har internetfond vilket har utdelat 58 miljoner till 290 projekt, de pushar för att barn ska lära sig lite annat en talspråk vilket skolan tycks ha missat. Kanske det låter som att jag är ensidig men jag tycker att de är inne på rätt spår och har en bra agenda.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-11, 10:56 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag har samma uppfattning att prissättningen vid .se inte sker med samma på samma sätt som ett vinstdrivande företag

Mitt egenintresse är inte lika stort som mitt intresse för att se att .se domänen skall överleva i den rådande marknaden. Trenden för Antalet registrerade är vikande för första gången någonsin och det är inte många som känner till det. Alla tror att den rusar i höjden som tidigare...
https://www.iis.se/domaner/statistik/tillvaxt/
Oläst 2014-07-12, 01:07 #6

"Trend" är väl att "ta i"....

För första gången sedan 1983 har antalet aktiva domäner minskat med 1,8% från föregående år. Jag skulle nog uttrycka det så att en extrem tillväxtfas har börjat nå en viss "jämvikt" om man kan ta till en så starkt begrepp som "trend".....

Minsningen behöver nog fortsätta i flera år innan man kan prata om en relevant "trend"....
Oläst 2014-07-12, 11:13 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Oavsett hur vi tolkar trend så tycker jag det är oroväckande. Jag trodde inte att det skulle komma så här " tidigt". Vad tycker ni?

Se på Tyskland tex de kör med bindestrecksdomäner som tusan när där inte finns fler andra att tillgå...
Oläst 2014-07-12, 12:56 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Oavsett hur vi tolkar trend så tycker jag det är oroväckande. Jag trodde inte att det skulle komma så här " tidigt". Vad tycker ni?
Inte det minsta konstigt eftersom det bara var något år eller två sedan .SE började med rabatter för sina registrarer. Detta gjorde ju att registrarerna sänkte priset till någon krona vilket fick till följd att tiotusentals skräpdomäner registrerades.

När dessa sedan skulle förnyas till fullpris var de inte så intressanta att behålla.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-12, 15:50 #9

Citat:

Se på Tyskland tex de kör med bindestrecksdomäner som tusan när där inte finns fler andra att tillgå...
Det finns inget att vara orolig över. Om antalet registrerade internetdomäner minskar så är det bara bra för de flesta. Det är extremt många domäner som bara visar skräpsidor och tar upp plats i sökmotorernas databaser.
Oläst 2014-07-12, 16:33 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Vi har 1,3 miljoner registrerade domäner i ett land med mindre än 10 miljoner invånare. Du behöver knappast vara orolig De senaste årens subventioneringar har ju också gjort att statistiken just nu blir lite svårtolkad och flytande.

Det är ingen större skillnad gentemot exempelvis Tyskland där det av naturliga skäl blir fler köp från utländska aktörer.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017