Kom ihåg mig?

Frågor om aktiebolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-30, 01:16 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Standard Frågor om aktiebolag

Hej! Har några frågor om aktiebolag.

1.
Citat:
Den som startar ett aktiebolag måste satsa pengar eller egendom (som bolaget har nytta av) i bolaget. Detta kallas aktiekapital, är det egendom så kallas det för apportegendom, och måste vara minst 50 000 kronor.
Eftersom att det står "som bolaget kan ha nytta av" menas det då att jag kommer kunna använda de pengar som jag satsar när jag startar upp bolaget eller är det egentligen samma sak som en avgift där jag inte får återse de satsade pengarna igen? Låt säga att jag går in med 50 000 som är minimum för att skapa ett aktiebolag.

2. Det står att skatten för ett bolag är 22%. Innebär det att jag enbart kommer behöva skatta 22% av de intjänade pengarna eller blir det ännu fler avgifter som jag inte känner till?

2.2. Hur funkar det egentligen med de intjänade pengarna? Läggs de in på ett konto för bolaget och sedan ligger de där? Får jag fritt disponera dessa pengar eller måste jag ta ut det som lön och således skatta vanlig inkomstskatt på det, sociala avgifter och så vidare?!

- Om min gissning ovanför stämmer så förstår jag inte vilka skattemässiga fördelar man skulle haft från ett bolag om man ändå måste skatta minst lika mycket när man väl ska ta ut pengarna ur bolaget.

3. Hur mycket pengar kan jag spara egentligen på att ha ett aktiebolag istället för en egen firma?

4. Om jag säljer VIP-tjänster/betalmedlemskap på min tjänst - måste jag då lägga till moms på priset som ska betalas till staten? Hur funkar det egentligen? Vet exempel såsom kamrat.com, dayviews.com och så vidare där jag inte sett att de tagit ut nån moms.

Fler frågor kan tillkomma.

Tack på förhand.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017