Kom ihåg mig?

HJÄLP! Copyright brott, måste betala 22000kr :(

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-25, 12:26 #11
tjejjens tjejjens är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2013
tjejjens tjejjens är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
tjejjens, jag håller med ztream, läs innehållet på länken han skrev ovan, läs detta 2 ggr så har du svaret.

Min uppfattning att detta är ren scam.

Lycka till
Jag har läst den länken, och även liknande sidor och fb grupper. Det står till och med om deras omoraliska sätt att driva in pengar på på wikipedia. Så känt rykta har dom gällande detta sätt att dra in pengar.
Men jag har läst fall där de faktiskt tagit det vidare till domstol. Då de är i england kommer de anlita advokat i sverige som för deras ärende vidare. Och självklart gör advokaten allt för att vinna, det är ju deras jobb och bra för deras rykte.
tjejjens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:27 #12
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Jag tycker du gör som så att ta bort bilderna från din sida och låt det vara sen. Visst dom kanske har en skärmdump att bilderna varit på din sida men tror inte det är någon hållbar bevisning eftersom de kan ha klistrat in bilderna i efterhand. Att den svenska representanten inte vill lägga sig i ärendet tycker jag visar på att dom bara försöker lura dig på pengar.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:30 #13
Medlem

Medlem

Och säger du att du hämtat dom från en gratis sida tidigare så är det ingen fara, där kan dom nog inte säga något men som sagt tar du bort bilderna så är du nog rätt säker.
Oläst 2013-01-25, 12:32 #14
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
tjejjens, jag håller med ztream, läs innehållet på länken han skrev ovan, läs detta 2 ggr så har du svaret.

Min uppfattning att detta är ren scam.

Lycka till
På vilket sätt är det scam att kräva kompensation för att någon utan tillstånd använt en bild man har licens för?
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:34 #15
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Helt galet orimlig summa. Förstår ju att de vill ha betalt för bilder de har licens på men att jaga små aktörer på detta sätt är ju bara löjligt. Hoppas det löser sig för dig.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:39 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Man kan ju tycka vad man vill, summorna kanske framstår som orimliga i era ögon, men det är ju inget konstigt att det springer iväg lite.

Ger man tusan i att använda vad som är någon annans så är det ju så att man slipper krav.

När du försökt prata med dem och de är helt kallsinniga så tycker jag som jag skrev innan - meddela dem "See you in Court" så får du veta om de menar allvar och risken du står är den samma.

Senast redigerad av Xamda den 2013-01-25 klockan 13:02
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:42 #17
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
På vilket sätt är det scam att kräva kompensation för att någon utan tillstånd använt en bild man har licens för?
Jag ber om ursäkt, där hade jag fel, betala 22000 kr så sparar du dig tid, mer pengar och huvudvärk.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:45 #18
Medlem

Medlem

Jag utgår ifrån att dom måste bevisa att du "medvetet stulit" bilderna. Hur ska dom kunna motbevisa att bilderna inte funnits på en webbplats för gratis bilder eller att dom ens kostat pengar tidigare. Jag antar att den som tagit bilderna tydligt måste deklarera att dom kostar pengar att använda och lägger man ut dom på nätet fritt så är det nog upphovsrättsmannen eget problem. Har varit liknande ärenden i rätten där dokument av misstag lagts ut på nätet men då de vara publikt nåbara så har det ansetts fritt att få ta del av dom.
Oläst 2013-01-25, 12:46 #19
Flitig postare

Flitig postare

Vad finns det för koll på den här branschen egentligen? Har sett exempel på bilder som har haft licens på flera sidor och även legat på typ flickr liknande sidor. Inte så skoj om man hittar en bild på en flickr liknande sida, hänvisar dit och sedan får smaka känga av de andra som har licensen.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:47 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Det finns som du känner till många bedragare som använder sig av kända varumärken i sin "verksamhet".

Att man om oinvigd gör fel när man laddar ner bilder från en sida som erbjuder dessa gratis och därmed tror att dessa är legitima bilder är relativt förståeligt. Det bör domstolen ta hänsyn till om det skulle gå så långt.

Det som är mindre förmildrande i sammanhanget är att du driver näringsverksamhet i enskild firma och därmed per automatik får anses ha ett större personligt ansvar.

Bekräfta att det faktiskt är Getty Images du har att göra med innan du bestämmer dig för hur du ska gå vidare. Om det verkligen är det tycker jag du ska förklara läget helt enkelt och eventuellt erbjuda dig att betala en mindre del.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017