FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför krångla till det så mkt.
Flytta exakt den summan som står på kvittot till ditt privatkonto. Bokför 1930 ut från konto Bokför momsen bokför förbrukningsmaterial eller vad det nu var. Då blir det 0. Simple as that. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men stämmer då detta som Yllas säger? Om jag har kvitto på själva köpet, spelar det någon roll om det dragits från företagskontot då? Jag menar; 1.-10,000 från mitt privatkonto VISA KORT. (bokför ej detta) 2.Jag gör egen insättning till ftg konto (bokför egen insättning 10,000) 3.Saldot på ftg konto är nu 10,000. 4.Jag för över 10,000 tillbaka till privatkontot som om jag hade köpt med VISA-kort från det kontot. Pengarna är ju borta i vilket fall. (bokför som inköp varor 10,000) Börjar jag blanda in privatkontot så stämmer ju inte totalsaldot då alla privatköp och lön från min andra anställning kommer in där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
*Bump* ingen som har en lösning?
Läste även på ett annat forum att vissa gör som så att de bokför insättning till "kassa" det beloppet de ska handla för. Och sedan som köp från kassa och använder kvittona från VISA-kort köpen som verifikation. Saldot i Kassan är alltid 0 då, men man gör ingenting fysiskt med den. Är det ett bättre alternativ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1 steg: egen insättning mot kontorsmaterial.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Skulden till dig själv som privatperson har ingen som helst betydelse ur skattesynpunkt.
Företaget betalar ingen skatt för lånade pengar, enbart på resultat(egenavgifter i enskild firma) och moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Uttaget från firmakontot till privat skall du inte bokföra som själva köpet utan det är ett eget uttag. Köpet med privatkortet är en egen insättning som du motkonterar kostnadskontot och eventuell moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Du ska göra som jag beskrev i mitt första (#6) och andra (#11) inlägg.
Jag kan inte beskriva det tydligare.... I dina inlägg #8 och #12 har du missuppfattat och blandat ihop redovisningskonto i bokföringen med företagets bankkonto, det är givetvis helt fel, dessutom ska alla transaktioner bokföras, man kan inte hoppa över något steg. I den transaktion du beskev i inlägg #1 så är aldrig företagskontot involverat, då ska det inte vara det i bokföringen heller. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-16 klockan 20:54 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|