FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Är det ok att sparka på en konkurrent som är nere? | |||
Ja - absolut |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 16.46% |
Ja - om det görs snyggt |
18 | 22.78% |
Nej - inte alls |
48 | 60.76% |
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att utnyttja en konkurents haveri som säljargument för sin egen verksamhet är bara arrogant och elakt. Man är som sagt inte ofelbar, "inte ens jag".... :-))
Att kritisera med saklig grund vid dålig service och rutten affärsmoral är en helt annan sak. Men jag tycker bara det en dålig eftersmak när man utnyttjar en konkurents olycka för egen vinning, det ökar inte fötroendet för den leverantören i mina ögon. Vi ser ju dock exempel på företag som Tieto som nu, troligen tack vare ren girighet och dåliga rutiner (därmed rutten affärsmoral) har lurat i kunderna att de har den stabilaste driftlösningen, men som mest har visat sig vara tomt prat. Kunderna drabbas hårt av detta. Men det får de kunderna själva avgöra hur de värderar sin leverantörs förmåga och hur förtroendet påverkas. Som leverantör ska man fokusera på att framhäva sin egen verksamhet i relation till kundens behov, inte peka på brister hos konkurenter (i syfte att sälja mer själv). Det är min åsikt i alla fall. Jag vill inte att mina konkurenter ska hacka på mig när jag är nere för räkning, därför undviker jag att hacka på mina konkurenter när de är nere för räkning. Däremot är jag allergisk mot dålig service och rutten affärsmoral. Som kund förbehåller jag mig dock rätten att kritisera. Jag hjälper ofta konkurenter att bli bättre genom att jag ger råd och stöd här på WN för att ta ett exempel. Men jag går inte in och försöker själa marknad (dvs konkurentens kunder) med dålig affärsmoral. Jag försöker i stället framhäva min egen förträfflighet och förståelse för kundens behov, jag kanske inte vinner alla affärer jag borde på det sättet men jag känner att jag gör det jag tror på och har gott samvete. Jag säljer inte min själ till Mammon (pengaguden/djävulen). Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-08 klockan 12:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny, det är nästan lite dubbelmoral där
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-08 klockan 12:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om leverantören har problem med sin tjänst/produkt men ändå tar kundens problem på allvar och lägger manken till för att lösa problemet så är det ett ett bra bemötande/service. Självfallet är en tjänst som inte fungerar inte en bra service heller men jag skiljer på leverantörens inställning och bemötande av kunden och produktens kvalitet. Men "rutten affärsmoral" skulle man kunna ta som exempel att någon här på WN frågar om hjälp med ett kundcase och jag svarar att visst det kan jag hjälpa dig med. Sen när jag fått vet vem kunden är så går jag till kunden och erbjuder denne kund att göra jobbet och ta över kundkontakten. Det kallar jag dålig affärsmoral. Jag hjälper gärna min konkurent som behöver hjälp och jag visar respekt över vem som "äger kunden", det är en ren överlevnadsinstinkt, för då kanske min konkurent anlitar mig igen när denne behöver hjälp. Skulle jag ta över kunden mot konkurentens vilja så skulle den relationen vara bränd och det är inget bra sätt att bygga relationer och samarbeten. Jag har själv drabbats av detta så jag vet vad det innebär och jag har givetvis helt brutit kontakten efter en sån händelse. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-08 klockan 12:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Johan, bra att du tar upp det.
Grundfrågan är ju självklar, det är ALDRIG okej att sparka på en som ligger. Sen kan manvända och vrida å vad som anses att spraka elelr ligga. men det tycker jag e egalt. Det gäller ju i kärlekslivet, sportlivet likväl som i vår bransch, man skall framhäva sina egna BRA egeneskaper istället för att försöka framhäva konkurrenternas nackdelar. Självklart vill vi alla påstå vi har stabilast tjänst etc, men handen på hjärtat är vi alla beroende av såå många yttre omständigheter vi inte kan stuyra öäver hur mycket dubblering, tripplering av redundans vi än bygger in. Vi sysslar med teknik och den kommer tyvärr aldrig vara ofelbar. Däremot kan man ju diskutera hur vår bransch rent generellt jobbar, jag har många års erfarenhet från större företags IT-avdelningar och dom skulle aldrig ens drömma om att göra saker som många av oss i branschen gör på det sättet. Där kör man utvecklingsmiljöer, testmiljöer, integrationsmiljöer och acceptansmiljöer innan produktionsmiljön, bara som ett litet exempel. Tack Johan för att du lyfte frågan och värderar moralen hos oss alla... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.
Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-08 klockan 13:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Tycker att det är ett ganska bra sett finns säkerligen en massa pengar att tjäna in på det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||