Kom ihåg mig?

Kan den här typen av länk bli straffad?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-28, 13:21 #11
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Det är inte korrekt att avända sig av canonical om man kan använda sig av 301-redirect. 301-redirect rekommenderas alla gånger över canonical. Det finns tillfällen där 301-redirect inte fungerar och det är vid de tillfällena canonical ska användas.

Jag rekommenderar att ditt ramverk kontrollerar om den URL som anvnändaren angett är rätt, och om inte göra en 301-redirect till rätt URL.

Om du däremot verkligen hade velat visa samma information på två URL:er så hade cannoncial kanske varit ett bra alternativ.

Matt Cutts om "Canonical vs 301-redirect":
http://www.youtube.com/user/GoogleWe.../3/zW5UL3lzBOA
I det här fallet går det väl inte, om jag har förstått saken rätt, att använda 301 redirect eftersom båda URL:erna fungerar.

Även om 301 redirect vanligtvis är att föredra så borde det inte vara något större problem att använda canonical i det här fallet då det väl egentligen inte finns någon anledning att tro att folk kommer länka till fel URL samt att svaret på "Kommer det att kunna bli straff för upprepat innehåll?" är nej om man använder sig av canonical.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-28, 16:43 #12
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar

Reg.datum: May 2007
Det här låter helt uppåt väggarna. Du skapar aktivt duplicate content i massor på siten för att sen försöka rädda det med nödlösningen canonical. Varför inte bara skriva om urlerna till den form du vill ha och sen bara redirecta eventuella gamla dåliga?

FredrikMH har utan tvekan rätt i att canonical inte är en bra lösning, den är bara en lösning när annat inte funkar. Jag skulle i det här läget t om hellre använda grundutförande på URL och struntat i att tvinga in sökord om det inte går att göra på ett bra sätt med entydiga adresser. IDG:s exempel är inte något vidare, det kan missbrukas och fungerar inte särskilt bra i sökresultaten.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-29, 10:53 #13
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
301-redirect any day
dampi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017