FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Nåja, jag är självklart inte expert på detta men här är mitt svar. Nigeriabrev går ut på att offret betalar i förskott för olika påstådda avgifter, mutor mm innan offret sägs kunna få sin provision för den påstådda transfereringen till offrets konto (några pengar överförs dock aldrig). Förutom nigeriabrev finns det andra varianter av Advance fee fraud, där Spanish prisoner är en äldre variant. Scenariot jag beskrev i förra inlägget kan kanske klassas som advance fee fraud, då offer #2 betalar en köpesumma i förskott till kontot hos offer #1. Men alla förskottsbedrägerier är inte nigeriabrev. Ditt påstående att niggrer, nej jag menar nigerianer, står bakom de flesta advance fee fraud, finns det belägg för det? För det låter smått rasistiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
OT. Det heter ju "Nigeriabrev" av en anledning och jag kan säga dig att 90% av de scam-mail jag får är "nigeriabrev" resten är kärlekskranka ryskor.... Sen kanske personen vars efternamn är afrikanskt kanske kommer från Sudan eller Tanzania istället, det kan inte jag iallafall avgöra på grund av bristande kunskaper om efternamn i afrika, tyvärr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Satte ut en av mina bilar för någon vecka sedan då det kom runt 6-7st SMS från olika personer från utlandet med texten: "I'm interested, please mail me information about the item found on blocket". Första SMS'et tänkte jag svara på men när det kom ett flertal med samma innehåll förstod man konceptet
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
borde inte blocket själva gå ut med en utförlig varning för denna typ av bedrägeri som pågår? känns som detta problem växer och växer ....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.blocket.se/security/nigeria.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror det är ett sätt att tvätta pengar, de betalar för dyra varor och du skickar intyg osv, sen gör de en refund request eller vad det heter och det går igenom eftersom de inte hunnit fått varan.
Då har de pengar tillbaka och kvitto att dra av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag hört så vill dom betala via PayPal för dom har nå sätt man kan dra tillbaka pengarna på. När dom hämtat varan så drar dom tillbaka pengarna. Där står man utan pryl och pengar :/
Håller med knullis, att inte blocket varnar för dessa.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
ah japps bra då =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Om man hade alldeles för mycket fritid hade det varit skoj att försöka sätta bondfångartölper på plats med deras egna metoder? ;-) Det finns ju en del jänkare som faktiskt lyckats ganska bra med detta.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |