FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Skriv en egen enkel HTTP-server i C som bara serverar statiska filer.
2. Skriv en socketserver i C som hanterar all kritisk logik och koppling till din databas. 3. I de statiska filerna använder Javascript och sockets (Flash och/eller Websockets) för att etablera en anslutning till socketservern. Så får du bang for bucks. Men sen är ju frågan vad som är lättast att underhålla. ![]() Senast redigerad av Adestro den 2011-04-01 klockan 10:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
![]() Att PHP ligger så högt beror inte på att det är mest kompetent. Däremot är det otroligt lämpat för agil utveckling och att snabbt få in nya utvecklare i att kunna lösa de flesta uppgifter. Syntax känns igen från alla C-språk, du behöver ingen stor IDE för smidig utveckling, alla utvecklingsverktyg är gratis, du behöver inte välja till massa tunga bibliotek, du kan köra det på valfri plattform, alla webhotell stödjer det för snabb testlansering osv osv.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Facebook använder sig av PHP... Då måste PHP vara bäst!!1one.
Skämtåtsido. Använd det språk du känner dig bekväm i. Processortid är något du i regel inte behöver oroa dig över, servrar, VPS:er och system har tillräcklig kraft idag för att hosta i regel vad som helst. Vanligaste flaskhalsen brukar vara IOPs, alltså skrivningar/läsningar mot disk per sekund. Detta går att minimera med t.ex. memcache och andra ram-lösningar, men RAM är relativt dyrt idag. Allt beror på vad du ska göra, men om du kan PHP idag - finns det ingen anledning att byta pga. du har läst att det ska vara tungt eller krävande. Faktum är, att om du skriver samma app i ett språk du kan, och samma i ett du är ny med - är det nog nästan garanterat det språket som du behärskar - som kommer vara mest optimerat och snabbast. Gissa varför? EDIT: Jag skulle dock personligen aldrig någonsin rekommendera någon att använda C# pga licenser och annat tillhörande. Öppna system och öppen mjukvara är framtiden. EDIT2: "PHP funkar perfekt till enkla webbsidor typ WP osv men ska du bygga avancerade webbapplikationer/applikationer är C# att föredra. " Har du NÅGOT som helst som stärker ditt påstående? I mina ögon är det rätt bullshit. Speciellt med tanke på http://trends.builtwith.com/Web-Server/Apache Långt över 50% av hela världens sajter ligger på Apache webbservrar (PHP/Python/Perl/you name it) - inte IIS (C#, .NET). Senast redigerad av Jine den 2011-04-10 klockan 12:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inte för att vara den som tutar i min egen tuta, men se siterna i min signatur. De är alla kodade av mig med Python och Django och jag tycker de funkar hyffsat.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar! Python med Django låter mest intressant om jag skulle få för mig att byta trotts allt.
Håller mig kvar till PHP ett tag till iallafall tills jag känner att jag vill lära mig nytt. Java är faktiskt intressant det också men hör en massa skit om Oracle nu efter köpet. Men jag skulle dock aldrig få för mig att köra något av Microsofts språk för webbapplikationer då till samma anledning som Jine nämnde med licenser osv. Dessutom är jag förlovad med öppen källkod ![]() Tackar återigen för alla svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det går att öka prestandan i php väldigt mycket då php stödjer compiler caches, Zend Accelerator, APC, etc (ökar vanligtvis RPS med 40-60%) sen finns det optimizers, ZendOptimizer, ionCube etc, som kan öka koden avsevärt om du inte kan optimera kod. Sen finns det det vanliga att kolla på Reverseproxies, HTTP accelerators, content-compression Output buffering, DBM caching, Database optimization, file caching o.s.v. Förutom det har php möjligheten att utöka Zends core med C-klasser som exekverar väldigt snabbt, dessutom är det väldigt roligt att leka med C-extension då man kan göra mycket roligt t.ex. skicka ett SMS från webbservern i hemmet till mobilen som notifierar att någon har gått in genom dörren i hemmet och koppla upp en webbkamera som skickar en liveström till mobilen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är dock MYCKET jag aldrig någonsin skulle vilja lägga hos appengine, just pga. det är google som står bakom det.
Skulle inte överlåta känslig information till dom, varken eget eller andras. Har du t.ex. läst Google Chromes EULA? http://gizmodo.com/#!5044871/google-...osts-to-emails |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
emilv: Hah, det har jag faktiskt inte.
Men anledningen att jag drog det som exempel, var för jag inte läst Google AE's EULA heller. Lär ju vara smått snarlikt? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|