FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Gäller konkurrensklausulen alla medarbetare på MediaAnlays?Man kan ju fundera över varför folk på teknikavdelningen av omfattade, men det verkar ju iaf vara långtifrån "alla" som omfattades. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men hade inte ett sekretessavtal varit mer lämpligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Jag är som dig egenföretagare och driver tillsammans med 4 andra ett produktionsbolag. Vi skulle aldrig drömma om att ha ett sånthär avtal, och jag håller med dig om att det gäller att se till att man vill jobba där, inte tvinga folk.
Men jag kan ändå se tillfällen då det kan vara bra med sådana avtal. Då ska man bla få lön under karantänstiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag håller med om att lön under karantänstiden är en förutsättning, om åtgärden överhuvudtaget anammas. Jag kanske låter som Wanja Lundby-Wedin nu ;-)
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Samma här men jag tycker dessutom tvärtom det kan vara bra att erfarenheter sprids från ett företag till ett annat, det är bara utvecklande för branschen och gynnar kunderna. Man ska inte enbart rikta in sig på att skydda det enskilda företaget.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Det handlar oftast inte primärt om kunskap, utan om kontakter med kunder, som man vill skydda.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, men det hindrar ju inte att det utnyttjas för andra syften likväl om möjligheten finns.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Har en kompis som varit med om en sån klausul.
18 år och skrev på för första jobbet. Vad han missade var att det var inskrivet att han inte fick syssla med konkurrerande verksamhet inom 2 år efter avslutat anställning. Konkurrerande verksamhet var att skapa hemsidor. Efter 1 år sparkade företagaren alla anställda och började hyra in billiga kodare från andra länder. Och har man inget kollektivavtal är det inte lätt att bråka direkt. Eftersom min kompis utan problem kunde bygga upp en bra kundstock så startade han eget. Ett av de första uppdragen var åt en större advokatbyrå, där ett av villkoren i avtalet var att dom skulle hjälpa honom med "karantänen". Företagaren stämde honom, men med hjälp av advokat så löste det sig med en förlisning där han betalade ca 10.000 för att kunna jobba igen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|