Kom ihåg mig?

Produktfotografering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-11, 12:05 #11
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Jo, det är ett trevligt objektiv. Jag har också ett sådant. Köpte det för 1000 kr inkl moms på MediaMarkt hösten 2008. Det kräver dock att kameran har fokusmotor, annars måste man fokusera manuellt. D40/D40x/D60 har inte inbyggd fokusmotor. Jag tror att det nyligen har kommit ett 50/1.8 och/eller 50/1.4 med inbyggd fokus, men då troligen lite dyrare. Det kanske var det du tänkte på?
Nope, jag har ett 50/1.8 till min D90 så det var det jag menade. Det nyare du pratade om går loss på lite mer, ca 3600. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=348712)
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 13:27 #12
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
micnil micnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2008
När vi gav oss in på att ta egna bilder så köpte vi ett helt kit med utrustning från England via http://www.tabletopstudio.com/. Det har fungerat mycket bra och eftersom deras ljustält och belysning finns i olika storlekar så kan du hitta något som passar både för små prylar ända upp till möbler. Jag fuskade lite tidigare med hemmabyggda ljustält och diverse konstiga belysningar men det blev aldrig riktigt bra. När jag köpte ljustältet och belysningen från TableTopStudio så insåg jag att det jag tidigare hade försökt göra var ren slöseri med tid. Dessutom är TableTopStudio mycket hjälpsamma. De ställde snabbt upp med lite råd och tips gällande både belysning och kamerainställningar när vi stötte på lite problem i början

Kameran vi kör med är en vanlig Canon EOS500D med standardobjektivet (18-55mm). Den har fungerat utmärkt även om jag är sugen på att testa ett makorobjektiv. Jag valde också att "bara" köpa Photoshop Elements istället för den stora professionella verisonen. Hittills är jag mycket nöjd med den funktionalitet som Elements erbjuder och även om jag ibland skulle vilja ha tillgång till funktioner i den stora Photoshop versionen så kan jag inte riktigt motivera att spendera de extra tuselappar detta kostar.
micnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 14:17 #13
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Här är en häftig grej, men den kostar ju därefter...
Ortery Photosimile 5000
http://www.idg.se/2.1085/1.290205/tj...img=2#selected
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 20:39 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är ganska små prylar som ska fotograferas. Så en sådan där låda bör vara fullt tillräcklig.

Hur fungerar det med upphängning av prylar som inte kan stå av sig själva? Är det någon typ av fisketråd som gäller där, eller hur löser man det? Eller lägger man dem ner i boxen och fotar ovanifrån? Borde det inte bli skuggor om man bara belyser objektet från två håll?

Vad bör man räkna med för pris på en bra kamera? Finns det särskilda kameror just för detta ändamål? Alla objekt som ska fotograferas är stillastående. Dvs jag har inget behov att fånga objekt i rörelse på bild. Jag antar att det är med kameror som med allt annat. Vad som är "bra" beror helt och hållet på användningsområdet...
Skuggor uppstår lätt när du har en skarp direkt belysning. Se till att ha "Indirekt" belysning så du riktar ljuskällan bort från objektet så att det endast är reflekterat ljus som når objektet från alla riktningar i rummet. Använd lampor med helt vitt ljus. Använd hellre flera mindre ljuskällor än en stark.

Om du kan lägga objektet ned på bordet så brukar det funka bra. Prova att lägga objektet på en tändsticksask modell större eller en liten kartong så det blir viss distans från bordet/bakgrunden så det ser ut som objektet "svävar" i tomma intet.

Har du en helt vit bakgrund som ett "lakan" eller annat tätt, enfärgat ljust material som ej ger reflexer så kan du lätt redigera bakgrunden i fotoredigeringsprogrammet senare.

Jag tycker själv att vissa objekt gör sig bättre om man fotograferar dem i sin "rätta" användningsmiljö, kanske med en person som hanterar dem (typ någon som gräver i trädgården med en spade eller liknande) då ser man som kund lättare hur objektet kan användas och vilken storlek det har. Använd gärna människor i dina bilder, du kan ju klippa bort huvudet så de inte går att identifiera så kan du själv stå "modell".

Men bäst resultat får du om du har leende snygga och kända människor (själv passar jag inte i nån av kategorierna.... :-( ) som hanterar produkterna, det är inte för inte som de flesta annonsörer använder människor i sina reklamfilmer och tidningsannonser.

Jag tycker själv det är intressant att se förslag på användningsområden för olika produkter, då får man lite idéer vad man kan använda dem till som man inte själv tänkt på... d.v.s. det ökar försäljningen...

Ska du publicera bilderna på webben så är inte fotoutrustningens kvalitet så noga, det funkar med allt från en hasselblad-super-duper-maxad kamera för 1 300 000 till en mobilkamera med 2 megapixel för på webben syns det ingen större skillnad. Det är först när du förstorar bilderna som du ser en påtaglig skillnad eller om du fotar i svagt ljus. Testa först med mobilkameran och är du inte nöjd med det så kan du ju växla upp senare. Personligen tycker jag ljussättning och bakgrundsval är viktigare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-13 klockan 20:58
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 21:01 #15
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du kan lägga objektet ned på bordet så brukar det funka bra. Prova att lägga objektet på en tändsticksask modell större eller en liten kartong så det blir viss distans från bordet/bakgrunden så det ser ut som objektet "svävar" i tomma intet.
Rekommenderar denna produkt hos Photax.se för den uppgiften:
http://www.photax.se/std/fotobord/lite/lite_frbord.htm
ett sk. friläggningsbord som gör att man kan ta riktigt proffsiga bilder av mindre föremål.

H.
Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 21:29 #16

Strålande resultat med friläggningsbord och ljusfilter....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-14, 19:11 #17
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Ungefär såhär brukar jag göra: http://peterbelanger.com/posts/36-cover-creation
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017