FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
nej men han sa ju att han kom till routerns extrerna ip adress om han slog in datanamnet? och han kom ju till login rutan sa han?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu börjar jag misstänka starkt att jag gjort något fel...
![]() Screenshot på min DNS flik, de 2 DNS:erna är Telias DNS:er som jag fick lägga till. Behövs screenshot på någon annan flik är det bara att säga till. EDIT: Jag upptäckte precis att när jag ansluter till någon av mina lagringsenheter via samba genom att använda deras alias istället för IP så fungerar det, märkligt nog är det bara http (såvitt jag vet) som blir fel. Detta kan dock bero på NAS som agerar WINS server? EDIT 2: Provade med SSH och hamnade hos brandväggen *bummer* ![]() Senast redigerad av jayzee den 2009-12-23 klockan 22:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
OK, har löst det genom att lägga till enheterna i Address/PTR Record fältet. Dock kan jag inte låta bli att känna som detta är något slags workaround då jag aldrig behövt göra något liknande med min Netgear FVX538 förr? Rätta mig gärna ifall jag har fel. Jag vet dock fortfarande inte var den får mail1.telia.com ifrån...
Kod:
C:\>nslookup mail1.telia.com Server: mail1.telia.com Address: 10.0.0.1 Non-authoritative answer: Non-authoritative answer: Name: pne-smtpout1.glb.skanova.net Address: 81.228.11.34 Aliases: mail1.telia.com Senast redigerad av jayzee den 2009-12-24 klockan 08:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jo en liten workaround är det allt.. Eftersom våra kunder normalt sett
alltid har en DNS så är detta aldrig något problem. Hemma lägger jag alltid in DNS-inläggen i brandväggen oavsett om jag kör ZyXEL eller m0n0wall. Uppslagen går bättre, helt enkelt. ![]() Kod:
nslookup google.se Server: 10.0.0.1 Address: 10.0.0.1#53 System>Host name råkat skriva mail1.telia.com som namn på brand- väggen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hmm, nej...
System name: zywall Domain name: mydomain.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Har du senaste firmware?
ftp.zyxel.dk |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Problemet löst!
Det verkar som USG-200 inte är "medveten" om sin egen IP adress utan vidarebefodrar DNS förfrågan med 10.0.0.1 till Telias DNS som matchar mail1.telia.com till 10.0.0.1 i dess eget nät ![]() Att lägga till zyxel med dess privata IP adress (10.0.0.1) till Address/PTR Record löste problemet med mail1.telia.com och att man hamnar på zywall inloggninssida vid okänd adress. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Sköna är att du hann fixa det precis innan Kalle Anka!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle köpa en ASA 5505 om man är van vid Cisco så är den väldigt enkelt att konfigurera, är man inte van vid cisco har den ett trevligt GUI (Separat applikation)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|