FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det blir varmt efter ett tag oavsett vad du har för sorts burkar (skulle dessutom vilja påstå att kylningen är enklare att lösa med rack...), men visst klarar man sig ett bra tag me ett par rejäla fläktar och någon liten kontors-AC.
Angående linan så är det fiber som gäller om du vill ha någon vettig prestanda, tyvärr. Det är inte så svindyrt (åtminstone inte här i Stockholm), men tänk på att det kommer krävas kabeldragning i huset så ni behöver fastighetsägarens godkännande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
PRQ:
"Inte så svindyrt" säger du? Nu vill jag gärna ha de där "siffrorna från verkligheten" som du pratar om! / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fiber är billigt i Sthlm, både från Skanova/Stokab. Dock om du bor mycket utanför Sthlm kan det säkert bli dyrt men bor du centralt ska det inte bli så dyrt.
Dock måste ni ha en andra ände på fibern med att koppla, det som blir dyrast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men kan nån ge mig ett bra riktvärde?
Kan man hyra fetlina från stokab/skanova och grabbarna, eller måste man vara en super ISP med miljoner användare för att det ska gå tror ni? Jag skulle väldigt gärna höra en "verklig" siffra på vad någon betalar på hastighet från 10 MBps och uppåt! Det allra största problemet med att driva server via ADSL och ComHem är väl att det är så strypt uppströms, man får ju bara köra max 1 MBps vad jag vet. Finns det någon xDSL-teknik som låter en leverera mer och som faktiskt säljs i sverige? Allt snack om WiMax etc, finns det någon fart att hämta där? Eller någon annan teknik? Eller är det så enkelt att det är fiber som gäller för fast internet även runt ynka 10 MBps uppströms? Hyra svartfiber är inte så dyrt, har jag förstått, men det har jag ju faktiskt inte någon nytta av. Är det (återigen) någon som kan säga i kronor och ören vad anslutning till INTERNET kan tänkas kosta i hastigheter mellan 10 till 1000 MBps? / Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Förresten, appropå billig kommersiell colocation, jag gissar att man vanligtvis INTE har fysiskt tillträde till sin burk, utan om man vill ha backup-media bytt eller minnet uppgraderat eller så så får man vackert be dem hjälpa till?
/ Algot |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Stokab/Skanova är det då bara fiber, du kan köpa kapacitet av Skanova om du är en ISP och är partner med dom. Men finns billigare alternativ.
10Mbit brukar ligga på 5.000-8.000, 100Mbit 10.000-30.000 i månaden + ev fiber kostnad. Fins HDSL, VDSL som är symetriskt, en symetrisk hdsl brukar ligga på ca. 2-3k för 2Mbit. Ang colo, beror nog vilket företag du ställer hos, Vi tillåter våra kunder komma in, finns även många andra som tillåter det. Dock även många som inte tillåter. I vissa fall kan det bli billigare låta andra fixa små saker än själv åka in. Sedan ang privata *DSL liner är att det är mycket överbokad kapacitet och du sitter långt ute i ett skitnät igentligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Man lagrar inte backup på samma ställe man har servern på!!
Stöld, brand etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kom och tänka på en annan, inte oväsentlig detalj angående att använda någon sniklösning med privat xDSL eller ComHem eller (som någon föreslog) Blixtvik:
Man får antagligen bara en IP-adress! Och det vill nog inte ens "mammas community" ha, för då får man antingen köra en gemensam webb-server som sorterar ut de efterfrågade siterna ur URL:erna, eller också får alla köra med unika portnummer. Att lita på att andra sköter en gemensam webbserver på ett digitalt hygieniskt sätt och inte installerar instabil mjukvara alternativt konfigurerar den på ett osäkert sätt känns inte lockande. Att hänvisa folk till sin site som http://www.mammas-community.se:1234 känns inte heller särskilt bra. Så, alla era förslag om mer eller mindre billiga fasta liner, kan de erbjuda flera publika IP-adresser? / Algot |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|