FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Överskottet i en rörelse beskattas efter avdrag från kostnader/avskrivningar etc. Men visst om du kränger 134 webbshopar och inte har några kostnader så skall ju hela beloppet beskattas. Då har det ingen betydelse om det är en vara eller tjänst. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
För det första. Det spelar ju ingen som helst roll VEM som betalar soc.avgifter. Det är ju i slutändan samma intresse som får betala i detta fall. För det andra förstår jag inte hur ni kan säga att det inte spelar någon roll ifall det är en vara eller tjänst... Om det är en tjänst så blir det som en slags anställning med timlön och soc.avgifter betalas. Jag upprepar ännu en gång att det inte spelar någon roll vem som betalar, det ska betalas. Om det är en vara behöver man inte betala någonting annat än vinst hos försäljaren. Kan ställa upp det igen för att försöka förtydliga vad jag menar. Tjänst: Ett AB köper hemsida av Kalle för 100 000kr. 200 timmar a 500 kr. Ett AB betalar 30 000 i Soc avgifter, får 25 000 i utgående moms och en konstnad (minskning av vinst och därmed skatt) på 130 000 (?). När allt är sluthar Ett AB betalat 130 000 och kalle ska skatta för 100 000 I detta alternativet har inte Kalle F-skattesedel. Åter igen spelar det ingen roll (för mig) om Kalle eller Ett AB betalar soc. avgift. Vara: Ett AB köper en hemsida av Kalle för 100 000kr. Ett AB får 25 000 i utgående moms och en kostnad på 100 000. När allt är slut har Ett AB betalat 100 000 och kalle ska skatta för 100 000. I båda fallen kanske Kalle ska betala momsen till staten, om det är så är det synd men det förändrar egentligen inte vilket alternativ som är mest förmånligt så vitt jag kan se. Dessutom får man en ny "källa" som kan dra av moms (dvs en till dator om man vill) då Kalle isf har 25 000 i ingående moms. Jag är verkligen grön på deta här med skatter så jag har säkert räknat fel. Hoppas det inte är något fatalt fel. Momsen kanske inte betalas för tjänster och då är det ju ännu en anledning till att varu-alternativet är mer förmånligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
(Driver du med oss?) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag måste säga att jag inte fattar någonting av dina exempel.
Tips: Skriv för varje exempel om Kalle agerar företag eller privatperson samt om han är momsregistrerad och har F-skatt eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
hubbert nej jag driver inte med någon. Som jag skrev var inte momsen någon stor grej. Det skulle hjälpa mig mer om du försökte svara på själva frågan/orna.
zstream problemet handlar fortfarande inte om nån ska betala moms hit eller dit. Detta är ett citat från första inlägget och det är egentligen vad jag undrar över: "Om jag ska sälja en hemsida, kan jag på något sätt sälja den som en "produkt"..." De andra utsväningarna har uppstått bl a pga att folk börjat snacka om att det inte spelar någon roll om det är vara eller tjänst. Anledningen till frågan är att man inte behöver betala sociala avgifter för produkter. Tex betalar inte ICA soc avgifter för att sälja mjölk. Vet inte hur jag kan vara tydligare än jag varit. Kan tänka mig att det blivit rörigare av att det kom upp andra saker som inte hade så mkt med saken att göra dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ring skatteverket, då får ni alla ett svar som är korrekt......
/Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Utsvävningarna står du själv för när du inte kan acceptera ett enkelt svar om att det inte spelar någon roll.
JAg tar dina exemel ett efter ett: Citat:
Hade nu Kalle istället haft en F-skattsedal hade han fakturerat företaget 100.000+moms 25.000. Företaget hade fått en kostnad på 100.000 och Kalle hade fått en intäkt på 100.000. Dessa ska ha sedan betala in sociala avgifter och skatt på, nämligen 25.000 i sociala avgifter och 22500 i skatter. Efter detta har bolaget haft en kostnad på 100.000 som efter skatteeffekten hos bolaget blir en nettokostnad på 72.000 och Kalle har redovisat ett resultat från sin enskilda firma på 75.000 (den sociala avgiften är en avdragsgill kostnad) som han betalt skatt på så netto i handen har han 52.500. Det som haltar lite i detta är att Kalle troligen också har en del kostnader som han kan ta upp i sin firma som gör att resultatet blir lägre än de omsatta 100.000 men det vet vi ju ingenting om här. Från momsen kan man helt bortse eftersom aktiebolaget betalar 25.000 till Kalle som i sin tur betalar in dessa till skatteverket i sin momsdeklaration månaden efter och där skatteverket sedan betalar ut dessa igen till aktiebolaget efter att detta skickat in sin momsdeklaration samtidigt som Kalle skickade in sin deklaration och pengarna. Citat:
Kalle som knappast kan sägas ha köpt denna sida som han nu säljer till sitt privata personliga bruk från början ska därför beskatta alla 100.000. Frågan är då om det ska beskattas under inkomst av kapital eller inkomst av tjänst. Kapital kan det väl knappast röra sig om när det gäller en hemsida till skillnad från domäner (?) så det blir inkosmt av tjänst. Eftersom ingen arbetsgivare betalt sociala avgifter på denna tjänsteinkomst så får Kalle själv göra det och beskatta det som inkomst av Hobby. Från de 100.000 drar han då först av 25% som ska motsvara arbetsgivaravgifterna och beskattar sedan de övriga 75.000 som tjänst. Efter detta har han betalt 25.000+22.500 i skatter och har 52.500 kvar. Antag nu att Kalle istället har F-skattsedel och säljer sidan som en vara. Hade nu Kalle istället haft en F-skattsedal hade han fakturerat företaget 100.000+moms 25.000. Företaget hade fått en kostnad på 100.000 och Kalle hade fått en intäkt på 100.000. Dessa ska ha sedan betala in sociala avgifter och skatt på, nämligen 25.000 i sociala avgifter och 22500 i skatter. Efter detta har bolaget haft en kostnad på 100.000 som efter skatteeffekten hos bolaget blir en nettokostnad på 72.000 och Kalle har redovisat ett resultat från sin enskilda firma på 75.000 (den sociala avgiften är en avdragsgill kostnad) som han betalt skatt på så netto i handen har han 52.500. Det som haltar lite i detta är att Kalle troligen också har en del kostnader som han kan ta upp i sin firma som gör att resultatet blir lägre än de omsatta 100.000 men det vet vi ju ingenting om här. Från momsen kan man helt bortse eftersom aktiebolaget betalar 25.000 till Kalle som i sin tur betalar in dessa till skatteverket i sin momsdeklaration månaden efter och där skatteverket sedan betalar ut dessa igen till aktiebolaget efter att detta skickat in sin momsdeklaration samtidigt som Kalle skickade in sin deklaration och pengarna. Ursäkta att det blev samma text en gång till men det är så verkligheten ser ut, det är ingen skillnad på att sälja vara eller tjänst. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Creoweb, jag tror inte det hjälper i det här fallet...
![]() Fasko du betalar inte sociala avgifter på vara sig produkter eller tjänster på en gång. - Du säljer något (vara eller tjänst ointressant så säg att det är mjölk) för 100.000 + moms (25%*) 25.000:-. Du skickar då en faktura på 125.000:- till kunden. Du har inga som helst kostnader/inget inköpsvärde/etc för varan/tjänsten. Du skall redovisa moms på 25.000:- eftersom du inte har någon moms att dra av. Det här är den enda affären du gör på hela året. Så när du deklarera skall du ta upp hela beloppet 100.000:-till beskattning och betala dina egenavgifter. Har du ett företag är det på i princip på samma sätt. Dvs det som blir över när alla kostnader är borträknade skall tas upp till beskattning. Jag tror inte att vi behöver ta hur det fungerar i ett AB, känns som det är lång väg före du kommer ha ett sådant ![]() *Annan moms på livsmedel, vet det men ville inte krångla till det för mycket |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Först och främst ett jätte tack för ett så utförligt svar!
Jag var inte medveten om att sociala avgifter "tar ut" momsen men det är ju ganska logiskt nu när du skrivit det så bra. Hur som helst spelar det ingen roll för företaget men Kalle får ett mycket bättre läge om han skaffar f-skatt då han både kan sänka sin vinst (mindre skatt) och dra av utgående moms. 25% billigare varor för sånt man kan dra av på. Kontenan av det hela är alltså att hur man än gör så tjänar man på skatten. Om Kalle inte har några inkomster har han skattefritt upp till ~16500, annars är det 30%. Det är att jämföra med Ett AB (som i detta fall är enskild firma och inte AB) som annars skulle betala 50% skatt. Man tjänar alltså 20% skatt eller mer beroende på Kalles inkomster. Dessutom tjänar man också en "momskälla". Då kommer vi in på det som var oklart angående momsen. I stället för att Ett AB sitter på en massa ingående moms så har en del av den (25000) överförts till Kalle. Det betyder att saker som man bara kan dra av en gång, t ex en dator (?), kan man nu dra av två gånger. En gång på Ett AB och en gång hos Kalle. Två inköp och två avdrag. Detta lönar sig om Ett AB har svårt att hitta utgifter som kan ses som avdragsgilla. Ett företag har en massa vinst och en massa ingåendemoms. Görs ingenting försvinner i princip alla pengarna (typ 70% om man drar av 25% och sedan 50%). På köpet betalar Kalle bara 30% i skatt medans Ett AB skulle betalat 50%. Nu blev det dumt med att kalla det "AB" eftersom det inte är det. Jag är medveten om att ett AB inte skulle behöva betala 50%. Däremot skulle ett AB behöva betala 30% på vinst och vid en utdelning till ägare skulle ägaren få betala 30% till i form av kapital-(?)inkomst(om det inte blir 50%). Det är dock en helt annan fråga och jag ska inte betynga er med den. ![]() Utan F-skatt -> man tjänar skatteskillnader Med F-skatt -> man tjänar skatteskillnader och en till "momskälla" Hoppas det inte är otydligt nu. Jag förstår (tror jag) hur det ligger till och har lärt mig en massa! Tack så mycket än en gång! EDIT Såg hubberts svar efter jag postat. Förutom det andra jag skrivit ovan kan jag väl bara säga att företaget i fråga inte är mitt. En annan sak är väl att Kalle självklart ser till att skaffa lite kostnader som är "relaterade". Ha en fortsatt trevlig dag! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om Kalle har köpt en produkt som han vidaresäljer till ett AB skall Kalle rent formell ta upp vinsten till beskattning - oavsett om han säljer via blocket eller inte. Kalle har betalat moms när han köpte produkten - denna moms är normalt inte avdragsgill för företaget när företaget köper produkten av Kalle.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|