Kom ihåg mig?

WN suger

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-20, 16:43 #101
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

MorteKai... Vad hände där?
allstars är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 17:08 #102
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Medlem
wedges avatar

Reglerna må vara hur tydliga som helst, det spelar ingen roll när det är godtycket som bestämmer när admin/moderator ska tillämpa dem. Thomas som låste din tråd, Mortekai, har låtit egenreklamtrådar postade ibland nyheterna ligga kvar, trots att regelverket uttryckligen förbjuder sådan postning.
Summan av kardemumman är att om WN-personalen gillar dig kan du bryta mot vilken regel som helst. Om de inte gillar dig så agerar de och gömmer sig bakom ett regelverk.
wedge är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 17:14 #103
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Citat:
Reglerna må vara hur tydliga som helst, det spelar ingen roll när det är godtycket som bestämmer när admin/moderator ska tillämpa dem. Thomas som låste din tråd, Mortekai, har låtit egenreklamtrådar postade ibland nyheterna ligga kvar, trots att regelverket uttryckligen förbjuder sådan postning.
Summan av kardemumman är att om WN-personalen gillar dig kan du bryta mot vilken regel som helst. Om de inte gillar dig så agerar de och gömmer sig bakom ett regelverk.
Det är förståss inte bra, man ska vara konsekvent vilket är svårt när gränsen är så hård...det är nog därför det kan kännas godtyckligt tyvärr.

Citat:
MorteKai... Vad hände där?
Du menar varför jag fick en varning?
Mortekai är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 18:32 #104
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Reglerna är hur tydliga som helst så det är väl inget att diskutera om där. Hurvida egenreklam, länkar etc ska vara tillåtet eller ej har diskuterats många gånger tidigare, det finns inget rätt eller fel och WN har valt en väg i frågan.

Wedge: Friskt vågat! Hurvida vissa medlemmar särbehandlas medan andra kommer undan med det tror jag inte på. Jag tar bort all egenreklam jag hittar, jag är dock helt insatt i alla trådar och jag läser bara en bråkdel av alla trådar, mer har jag inte tid med. Och så ser det ut för de flesta Moderatorer/Admins.
FredrikMH är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 19:36 #105
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Originally posted by wedge@Aug 20 2009, 17:08
Självklart väljer man själv hur man vill driva en webbplats. Man vill normalt sett ha en röd tråd som flyter genom allting man gör och den går inte alltid att spalta upp i enkla regler, därav "godtycket". För att ta ett extremt exempel: om jag driver ett politiskt forum så vill jag inte ha ett gäng nazister där även om de råkar följa reglerna.

Vad gäller exempelvis egenreklam så är det ibland en tolkningsfråga och då är det ganska naturligt att en del känner sig "godtyckligt felbehandlade".
Oläst 2009-08-20, 20:46 #106
wedges avatar
Medlem

Medlem
wedges avatar

Låt oss anta att jag skrivit en bok. Någon frågar om nånting, och jag svarar i tråden att jag skrivit en bok som tar upp det ämnet. Jag anger bokens fullständiga namn samt instruktioner om hur den kan köpas på nätet. Är detta egenreklam?
wedge är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 21:16 #107
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Citat:
Låt oss anta att jag skrivit en bok. Någon frågar om nånting, och jag svarar i tråden att jag skrivit en bok som tar upp det ämnet. Jag anger bokens fullständiga namn samt instruktioner om hur den kan köpas på nätet. Är detta egenreklam?
Enligt den specifikationen som WN satt...Ja, utan tvekan.
Du får inte hänvisa till någonting du är involverad i alls, speciellt inte med länk.

Citat:
Vad gäller exempelvis egenreklam så är det ibland en tolkningsfråga och då är det ganska naturligt att en del känner sig "godtyckligt felbehandlade".
Med tanke på hur §3 är formulerad finns det inte mycket utrymme till tolkningar:
Citat:

- Du får inte skapa eller sprida marknadsföring i forumet, efterfrågad eller ej.
- Ingen som helst reklam om den egna tjänsten, produkten eller hemsidan i syfte att dra mer trafik eller sälja något. Detta gäller även dotterbolag/moderbolags tjänster/produkter.
- Du får inte posta nyheter om dina tjänster eller hemsidor, eller tjänster/hemsidor du är involverad i.
Om du lägger in länkar så är det ett brott mot §3 hur du än vrider och vänder på det och skriver du om något du är involverad i så klassas det som nyheter eller reklam beroende på tycke eller smak
Oläst 2009-08-20, 21:25 #108
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Mortekai, hade du skapat 1 tråd och lagt den i feedback så hade det inte varit några problem. Du skapade 3 trådar i 3 olika forumdelar om samma sida. Det är inte bara egenreklam, utan jävligt störigt också.
daniel_ är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 21:31 #109
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Få missbrukar detta, vi har sällan problem med egenreklam.

Med tanke på att en så stor del av oss medlemmar på WN verkligen har en site vi skulle vilja ha en länk till så är det nästan konstigt att vi inte har mer spam, reklam eller smygreklam.

De problem som mest uppstår är när bulvaner tipsar om "nya" produkter/tjänster/erbjudande. Det är ju ganska vanligt förekommande och svårare att adressera.

Angående uppgraderingen till vb3 så är det klart i början på nästa vecka. Det har varit riktigt struligt att komma runt alla saker som skiljer IPB och vb3.

Vi kommer även passa på att byta domän till "wn.se"
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-20, 21:34 #110
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Citat:
Originally posted by daniel_@Aug 20 2009, 21:25
Mortekai, hade du skapat 1 tråd och lagt den i feedback så hade det inte varit några problem. Du skapade 3 trådar i 3 olika forumdelar om samma sida. Det är inte bara egenreklam, utan jävligt störigt också.
Jag norpar tråden för att svara daniel_...hoppa över och läs vidare

1 tråd la jag i feedback för att få lite..feedback på forumet, den var väl ok?

1 tråd la jag i off-topic eller allmänt för att se om någon var intresserad att betatesta en annan del av samma webbplats. Helt annat syfte, helt annan tråd...föll dock hårt på att det a) var länkar inblandade och B) det var en tjänst som jag var inblandad och då kickade §3 in. Helt ok, även om jag som en del andra har lite synpunkter på den paragrafen i sig.

1 tråd la jag för 2 veckor sedan innan projektet började där jag frågade vad ett hosting community kan/bör innehålla. Här borde jag fått lite smisk enlig §3, men jag gissar att eftersom projektet inte fanns så såg man lite genom fingrarna.

Tre separata ämnen, tre separata trådar, tre separata forum? Skulle jag lagt tre trådar i feedback istället, eller bakat ihop alla tre frågor i en tråd?
Tips mottages så jag inte råkar störa någon mer i framtiden.
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017