FAQ |
Kalender |
![]() |
#91 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vi kan börja räkna lite då!
Säg att man har 1 anställd som lägger 1 timme varje dag just för IP del. Då har vi totalt 20 timmar i månaden, säg att det kostar företaget en faktisk kostnad på 200:- i timmen för en anställd. Då har vi en kostnad på 4.000 i månaden, säg att dom då tar 5:- per IP eller 10:- per IP i månaden. Eller kanske 20:- 4.000 / 5 = 800 IP, 4.000 / 10 = 400 IP, 4.000 / 20 = 200. Ska vi vara petiga så kan vi lägga till LIR kostnaden med vilket man kan räkna ca 1k i månaden med. Att det skulle ta en timme varje dag för hanteringen av IP i dom antal varje dag år in och ut är inte riktigt troligt. Man får även tänka på att normalt vill kunderna ha mer än 1IP så blir inte riktigt 200-800 /32 ![]() Och som jag sa att bara jag använder IP i över tusentals klassen, och kan säga att det inte är frågan om ens en timme om man räknar faktisk arbetstid. Sedan kan man fundera på hur ofta man har anställda som gör 100% aktiv arbetstid, alltså som faktiskt har något att göra varje minut på jobbet. Så antagligen så skulle man som företag inte behöva reservera 1h "garanterad" tid just för IP som i mitt exempel. Och nu räknade jag lågt antal IP, ett företag med många VPS/Colo/Dedikerade har betydligt fler IP använda än så. Sedan kan ju dom som tar betalt per månad göra en annan beräkning om dom tycker min skulle vara fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
|
|||
|
Men Xamda, om du nu har en sådan fin lista på alla de kostnader som uppkommer, så kan du säkert med lite basmatematik (+,-,*,/) räkna ut den stora kostnaden per IP genererar för er och på så sätt kan vi verkligen se vad det kostar. Har sett leverantörer ta upp till 50 kr per IP, så jag tar gärna emot en beräkning av dig vad det egentligen kostar per IP och månad.
Förresten ... om man nu antar att en IP adress är en relevant kostnad, varför tar man inte betalt för varje supportärende, inloggning till kontrollpanel mm, som måste egentligen generera större kostnader än en ynka IP-adress? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
|
|||
|
Citat:
2. Ja runt 1k i månaden som liten LIR 3. Kostnad i tid, men knappast en större kostnad uträknad per IP att skriva in. 4. Där var vi inte överens, utrustningen har inte så mycket med IP delen att göra. Inte att du får byta ut den av orsaken för antalet IP. Den kostnaden bör du lägga på huvudtjänsten. 5. Möjligtvis, men borde räknas som konsult eller normalt så bör support vara medräknad i huvudtjänsten samt personal finns ju redan just för supporten. 6. Är mer ett internt problem att få anställda att följa rutiner. Visst kan ju vara en kostnad men är ju ett generalt problem för alla delar isåfall. 7. Jag skulle inte ha en anställd som jobbar med teknik om dom inte ens skulle klara av hantera IP eller uppläggning av dom. Men visst man kan behöva utbilda dom på nya produkter/utrustning, men även den delen har ju inte med IP eller antal IP är ju ändå något som måste göras. Men den intressanta frågan kan då vara varför har inte ni debiterar för IP? Är det för att kostnaden är så lite i det stora hela? Eller att ni tycker att ni ändå får in så mycket pengar på själva tjänsten och att det bara löjligt att ta betalt extra för IP? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
patrikweb>> men borde inte detta gälla även trafik/utrymme då ? När du väl har ett nät, hur menar du att trafiken kostar mer för dig ? Det kan ju inte ta mer tid av dig ? Eller utrymme, skillnaderna i ditt web-l och web-xl paket t.ex, hur menar du att att det senare kostar nästan 3 ggr så mycket, är det 50 mb extra som kostar så ? eller är det 10 extra pop3 konton ? Jag gissar att du har ungefär lika många knapptryckningar, lika mycket tid, oavsett vilket paket du säljer, och vad 50 mb kostar i faktiska pengar får ju räknas till ören.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Trafik kostar även till transitleverantörer ju mer du behöver. Det Patrik inte vill köpa är att TID kostar PENGAR. TID = Dokumentation av IP-addresser, routerkonfiguration, backup (ja även routrar/switchar/brandväggar behöver backupas), ansökningar till RIPE, utbildning av nyanställda som skall lära sig det. Tydligen söker Patrik samarbetspartners, http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=ST&f=2&t=30259 Kanske börjar han snart inse att man inte kan göra allt själv och då kostar det ännu mer TID genom sammarbeta, diskutera, utbilda, m.m. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
|||
|
Ja tid kostar pengar, men lyckas inte få ihop att det skulle ta så mycket tid så man skulle behöva ta massa månadkostnader för IP.
Bara räkna på mitt exempel så ser man att det är orimligt. Samt kan inte säga att antal IP påverkar kostnader för göra backup av routerkonfig eller liknande. Känns mer som alla försöker lägga alla driftkostnader dom har som IP kostnad som inte ens har något mer saken att göra hur många IP som används eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
|
||||
|
Citat:
På de flesta företag med fler än 5 anställda så brukar det vara så att man har arbetsroller t.ex. kundsupport, serverdrift osv. Kundsupporten mekar sällan med servrar. Där jag jobbar nu så får jag en beställning/ärende från säljare/kundtjänst, behöver jag sen en ipadress för att kunna utföra jobbet, t.ex. om det är en ny server, så måste jag beställa en ip-adress och DNS-inlägg från nätavdelningen och så fungerar det på fler ställen - troligtvis de flesta. Så måste det vara om man är fler anställda än vad du kan räkna på en hands fingrar för den mänskliga faktorn gör att saker och ting annars glöms bort eller slarvas med pga. lathet osv. Det har jag varit med om tidigare och då har man till slut ingen koll på vem som gjort vad och vem som använder vad. Det är som sagt en jävla skillnad att köra solo mot att jobba strukturerat med kollegor men vill du komma till dina egna kostsamma insikter så varsågod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
|||
|
Nej du sköter inte administrationen själv över dom IP du får från Telia, är precis samma sak hos dom.
Sedan att det inte fungerar bra internt hos ett företag tycker jag är deras problem att lösa och inte belsta kunderna för. Och det påverkar inte bara kostnaden för IP isåfall utan alla tjänster företaget erbjuder. En vanlig kundsupport ska inte sitta arbeta med saker dom inte kan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|