FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi betalar 40.000:- + moms i månaden (inhyrd person)
Om vi stället anställer personen och vi lägger ut exakt samma pengar i form av lön. Hur mycket motsvarar det i bruttolön till personen då? Någon som orkar räkna ut det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Arbetsgivaravgifterna är cirka 32%, så det blir runt 30 000.
Men det är ju inte bara lönekostnad som personal drar. Man brukar räkna med att man bör ha tre gånger bruttolönen i intäkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Plus att en anställd blir du inte av med hur som helst och måste betala hans lön under en viss tid då han är sjuk. Har man små marginaler kan det vara bättre att ha någon inhyrd. Ungefär som att binda sina bolån.
Dessutom är 40K billigt (i mina ögon), iofs beroende på vad han gör. En duktig systemutvecklare kostar c:a 100K per månad i min värld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är inte inom programering eller datorvärlden.
tar man endast minus arbetsgivaravgifterna så blir det inte rätt. Semesterpengar måste oxo räknas in + lite annat väl? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi räknar
32% arbetsgivaravgift 10% pensionspålägg 18% semesterpålägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan det motsvara en lön på 20.000:- brutto?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Går ju inte få ett exakt svar utan att veta alla uppgifter om denna personen, men räknar vi t.ex enl skattetabell 32,0 får vi en bruttolön på knappt 29.000:-.
Bruttolön: 28.500:- (A-skatt: 9.265:- + Netto: 19.235:-) Pensionsavgift: 2.000:- Arbetsgivaravgift: 9.200:- Sedan tillkommer ju sjuklön, uppsägningstid, betalda ledigheter(bröllop, begravning, akut sjukdom etc.)... Jag håller med eg0master. Har du små marginaler så är det säkrare att ha en person inhyrd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Semesterersättningen är 12% enligt lag.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
De lagstadgade arbetsgivaravgifterna är från 2006-01-01 32,28% men till detta kommer kollektivavtalade lönebikostnader som premier för tjänstepension med 16,90% fär tjänstemän (för arbetare gäller 6,50%). Till detta kommer sjukförsäkringar och andra diverse kostnader. Är man egen företagare bör man räkna med att sätta av det maximala enligt lag till tjänstepension dvs 35%. Ett konsultarvode på 40000 kr per månad som är extremt lågt må jag säga. Det betyder att du betalar 242 kr/tim!!! Varför försöka sänka den extremt låga timkostnaden? Men hur som helst så var det inte det frågan gällde utan vad det blir för bruttolön. Jag skulle helt enkelt räkna så här (jag förutsätter att detta är en tillfälligt anställd som får ut semesterersättning direkt i samband med ordinarie lön). Månadsarvode/1,50/1,12 = BruttoMånadslön 40000/1,50/1,12 => 23 809 kr/mån Som timlön uttryckt blir det: 23809/165=>144 kr/tim Semesterersättningen ska läggas till med 12% direkt på lönen i detta fall. Sen har du då kostnader som utbildning, sjukdom m.m. som kostar pengar och som du som arbetsgivare måste stå för. Det kostar utöver detta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|