FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
undrar hur man ska värdera sin site? Finns det några riktlinjer om omsättning, antal besök, antal sidvisningar, etc? cya, /PatrikB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns många faktorer som spelar in, några av dem är precis som du säger. Vill du göra det riktigt så finns det de som värderar webbsidor och domännamn. Det kanske kan ge ett fingervisning på värdet. Prova också att söka efter det i det här forumet, jag tror det har diskuterats flitigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det normala man brukar går på är 8-12 månaders vinst. Men självklart finns det undantag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker det här med "12 månaders vinst" är ett helt orimligt sätt att värdera en site på. Extremt kortsiktigt och med stora skygglappar.
Det finns så många saker som påverkar hur stor vinsten blir och en stor faktor i sammanhanget bör ju vara hur stort arbete det är för att dra in de pengar som dras in. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp det stämmer väl att det finns många andra saker som spelar in. Men om du håller koll på sidor/forum för köp/sälj av webbsidor så ser du att 8-12 månaders vinst alltid används som grundregel för värdering av sidor. Dessutom säljs majoriteten för summor däromkring.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
VIP
|
12 månaders vinst låter väldigt lite, 12-48 månader låter mer rimligt. Man bör också beräkna in själva domännamnet och dess potential ifall det nu är ett bra namn
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
1. Se till resultat/balans (helst specat och taget från bokföringen) 2. Gör eller begär en marknadsanalys 3. Gör eller begär en konkurrentanalys 4. Gör eller begär en projekt- eller affärsplan (om möjligt på webbsidan) //EDIT: Utgick nu från att webbsidan skall värderas inför en försäljning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
8 - 12 månaders vinst? Så det är den summan man kan få/begära vid försäljning/köp?
I många andra företag tar man ju även hänsyn till "goodwill", och där brukar vinsten ligga till grund. Ett snitt på de senaste åren * 5 - 10 (beroende på hur man värderar "goodwill:en), hur "cacheflow:en" ser ut osv ... cya, /PatrikB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
/S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visst får du det. Och tack för omdömet.
Nu är det tyvärr inte den siten jag tänker på, utan mer annan/andra sajt(er) jag tänkt att införskaffa under året. AktivHUND.se är för tillfället inte till salu ![]() cya, /PatrikB PS ... thx för |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|