Jag har beslutat mig för att göra mig av med en av mina shoppar på grund av tidsbrist. Hur gör man för att på ett enkelt sätt värdera sidan?
Just nu gör vi nästan ingen marknadsföring alls, har till och med slutat med adwords, och har runt 3-500 besökare varje dag med vissa toppar på 6-700 besökare (utan nyhetsbrev eller marknadsföringskampanjer). Just nu så läggs det inte så mycket ordrar och det beror helt enkelt på att de produkter som ligger där nu inte är tillräckligt intressanta eller har rätt pris. Jag vet att när jag lägger upp rätt produkter till rätt priser (behöver inte vara dräparpriser) så trillar ordrarna in och det är medvetet som vi inte har detta just nu på grund av att vi inte har tid. Det jag vill komma till är att det inte går att värdera sidan baserat på orderhistorik utan man måste se till alla andra värden som att vi har mycket besökare (väldigt mycket direct request är väl väldigt posititvt...?) utan att göra någon marknadsföring. Sidan hamnar hyfsat på sökmotorerna.
Jag kommer att försöka sälja sidan till någon som har liknande verksamhet men inte på webben. Då blir det ju intressant att räkna på vad det faktiskt skulle kosta att sätta upp en shop som denna och få den här trafiken som sidan har och det är ju inte helt lätt... eller?
Det är en oscommerce shop och sådana sätter ju folk upp till höger och vänster för några tusenlappar, att optimerade den för sökmotorer kostar väl 10-20 tkr beroende på vem man vänder sig till (jag betalade ca 10) men resten. Att den varit upp i drygt ett år och alla dessa besök som kommer dagligen från ingenstans, vad är det värt? Hur ska jag eller den som köper värdera sidan? Finns det företag som proffesionellt värderar websidor/shoppar (som man värderar ett hus

) ?
Vi har lagt ner en hel del på marknadsföring tidigare både på webben och i tidningar så de är ju så vi har fått våra besökare från början. Men sedan ett par månader så har vi nästan inte gjort någonting.