FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle bara vilja veta hur jag ska redovisa i min bokföring när jag endast har två stora utbetalningar från CJ (Commission Junction) och Google Adsense för mina affiliateinkomster. Varje dag redovisas, på google o cj, hur mycket som jag tjänat men de faktiska pengarna då jag löser in mina dollarcheckar har endast skett två gånger för år 2005. Någon som jobbar som affiliate o har enskild firma kanske vet hur man ska göra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du ska redovisa vad som sker på ditt bankkonto, alltså endast vi de tillfällen du får utbetalt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det stämmer som Davve säger, det är som sagt pengar som du tjänat under året.
Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag sätta upp 2 stycken intäktskonton exemelvis: 3011 Commission Junction 3012 Adsense (Förslag på konton) och sedan boka av dem på det konto som pengar sätts in, på så sätt blir det lätt att hålla ordning på dessa inkomster trots att de bara sker några gånger per år. Av egen erfarenhet så brukar revisionsbyråer ha lite svårt att veta var detta är för något, så tror inte att de skall ha några invändningar att lägga upp detta i systemet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för snabba svar. Det var när jag läste bokföringsnämdens "Att föra bok" som jag blev lite fundersam. Där kan man ju få uppfattningen att man ska bokföra allt in i minsta detalj. Så då är det bara dessa inkomster jag behöver ta upp i bokslutet o lite datainköp. Smidigt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Just när du kommer till bokslutet är detta viktigt för att få det rätt. Du ska ta upp alla dina intäkter som uppstått under året oavsett om du fått betalt eller inte. Ett företag som fakturerar och normalt bokför först när kunden betalar måste i december även boka in alla utestående fakturor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
[edit:stavning] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Just det där med dollarkursen är ju väldigt jobbigt. Jag fick tex. vänta 1,5 månad innnan pengarna kom in på mitt bankkonto. I mitt fall kan det skilja flera tusen från den dag jag fick min check till dagen när pengarna sätts in på mitt konto.
När det gäller redovisning varje månad är det omöjligt för mig att redovisa de pengarna som kommit in en månad eftersom en del av pengarna återbetalas till kunderna månaden efter då de har 30 dagars "öppet köp" (detta gäller för mina affiliateinkomster från Commission Junction). Här finns ju oxå problemet med dollarkursen. Genom att redovisa med olika kurser varje månad är det ju omöjligt att få det att stämma med pengarna som sedan sätts in på mitt bankkonto. Hur ska jag få ihop det då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Att man däremot ska bokföra alla utestående fordringar vid bokslutet, alltså även ej inbetalda kundfordringar det är helt klart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eftersom jag förslår en intäktsbokföring varje månad så är ju inte rediteringarna något problem. antag att du har bokat upp 1000 kr månad 1. Månad två har du ytterigare 1000 kronor men samtidigt har det blivit en återbetalning på 100, nettot som du då bokar är bara 900. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|