FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Placeringen styr. Småföretag världen över är beroende av att ligga högt i träfflistorna på sökmotorer. Skoföretaget 2bigfeet.com fick en hög placering på Google och nådde stora framgångar. Men det som Google en gång gett kan det även ta ifrån en.
N24.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat från artikeln:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Till slut slog det honom att Google kanske var trasigt."
Hehe.... Klockrent... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tja att Google precis som MS är ett kommersiellt företag vars enda mission är att tjäna pengar...
Den enda skillnaden mellan dem är att MS har en högre dominans på sitt område än vad google har på sitt, än så länge. Eller se det här 1) Ny sida - hamnar i sandboxen några månader 2) Kommer sig upp , köper Adwords ligger kvar på bra topposition 3) Slutar med Adwords åker ned 4) Börjar med Adwords åker upp igen I lite olika kombinationer, men med kontentan köper man reklam av Google så ligger man bra till, gör man det inte så åker man ned. Steg 1 till 3 har jag själv erfarenhet av. Ok för litet urval för att dra någon långtgående slutledning utan se det som en ren spekulation från min sida. Min andemening är snarare den att det finns en tendens hos vissa att betrakta Google som någon form av rebell och uppstickare i branschen, lite som Firefox, Linux. Google är precis som affärsdrivande företag ute efter en enda sak och det är vinstmaximering. Inget fel i det förvisso. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror inte att Google medvetet manipulerar sökresultat för att sälja fler annonser.
Isåfall borde man rimligtvis åka NER i sökresultatet om man köper adwords. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
borde man? tvärtom är det väl så att om man köper adwords vill google gynna den personen genom att ge extra "gratis" besökare? det tycker jag verkarrimligt.
OT: Det finns väl inget som säger att google inte kan/får/skall manipulera SERPsen med hänsyn till hur folk annonserar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Beror på hur listiga dom är, ligger Tradera på sida 1 i resultatet på sökordet auktioner, och dessutom lägger en adwordsannons på samma ord, då kanske google vill att besökarna ska komma till Tradera via annonsen istället för sökresultatet.
Å andra sidan kan man tänka sig att dom vill belöna dom som betalar med bättre position, vilket ger Google färre klick på annonser. Kanske är det bästa för Google om placeringen pendlar mycket, bästa sättet att få stabilitet i kundflödet är isåfall att köpa adwords istället. Finns mycket att spekulera i om man tror att dom manipulerar. Jag tror fortfarande inte på det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tror ni på allvar på dessa konspirationsteorierna om manipulerade sökresultat för att få folk att köpa adwords?
Vad händer med den nya siten som kommer överst då vid en algoupdate. Är det alltid en site som inte köper Adwords, för om inte, så slipper de ju att lägga lika stor budget på annonsering eftersom de ändå ligger etta. Seriöst, get real ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|