Kom ihåg mig?

Brev från advokat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-27, 12:27 #21
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar

Hejsan!

1. Advokater har en förmåga att skrämma/hota så ta det lugnt. Det är en del av deras jobb. Oftast går det att lösa på annat sätt än att gå till domstol, t.ex. genom att de köper din domän som någon annan skrev.
2. Svara på svenska, det är deras uppgift att hitta en bra tolk... De kan ju gott få anstränga sig lite. Om du svarar på svenska som du behärskar så är också risken för missförstånd mindre.

Hoppas det ordnar sig!
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 13:17 #22
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by gabriel@Oct 27 2005, 08:38
Frågan är dock om jag kan bli stämd personligen för i så fall lämnar jag bara över den, i annat fall så låter jag den bara förfalla istället...
Ta ner sidan, låt domänen förfalla och svara inte alls.

Det skulle jag gjort, du kan inte bli stämd om du gör som dom säger.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 14:15 #23
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Jag var för inte så länge med om en liknande tvist där en advokat ringde upp mig och krävde att jag lämnade över en domän. Jag blev skitnervös med lyckades hålla mig lugn länge nog för att säga att jag skulle återkomma via mail.
Jag mailade dem och sa att jag för allas bästa kunde vara snäll överlåta domänen i utbyte mot ersättning för de utgifter vi hade haft i samband med den, men att något överlåtande annars inte skulle vara aktuellt.
De hörde aldrig av sig igen...
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 14:32 #24
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

En sökning på "wipo" här på WN borde ge ett tiotal relevanta resultat. Även några där medlemmens situation varit identisk.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-27, 23:31 #25
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Alltså... det där advokat tugget är utstuderat för att man skall känna sig obehaglig och att de kommer att komma med handfängsel dag 22. Så är det givetvis inte. Ett varumärke måste nog registreras i mer än ett land för att det skall gälla. Om jag reggar Axetaxe AB i Sverige som gör axetaxe hundhalsband och reggar det som varumärke så kan de regga varumärket samtidigt i USA utan att jag kan göra något åt det.

Sitt lugnt i båten, ska de göra något i Sverige så blir det oerhört tungrott för dem. De har inga juridiska rättigheter i Sverige att stämma dig om de inte använder sig av svenska ombud oh varför ska de göra det, du har ju inget ont gjort, bara ett billigt skrämskot från dem. Behåll domänen, spara brevet som ett trevligt minne från otrevliga amerikanska advokater. Vilka brukar skrika högst ? amerikaner.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-28, 20:05 #26
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Du måste ta ställning till om du vill behålla domänen eller är beredd att släppa den. Vill du behålla den, då måste du processa om den. Vill du släppa den, då tycker jag att du ska försöka få ut några dollar för den. Som sagt vad startar din motparts kostnader på 1.500 dollar plus advokatens arvode. Det lär säkert bli betydliget större än 1.500 dollar.

Vill du behålla domänen, kanske i rent djävelskap, finns det ett litet trix som kan fungera. Du gör helt enkelt om freshgames.net till en s.k. konsumentsajt. Det innebär att du på den sajten ger ris och ros till freshgames produkter. Det finns fall och uttalanden som säger att det är okej att inkränta på ett varumärke om det inte sker i kommersiellt syfte och sker i upplysande syfte.

Skulle du ventilera dessa tankar till den där advokaten, så skulle jag tro att de kommer att börja kallsvettas. Du kan ju alltid påstå att du har fått en förfrågan om köp av domänen av någon intresseorganistation i USA som vill använda den till en konsumenttjänst.

Prova lite allternativ i stället för att bara släppa iväg den.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-29, 21:59 #27
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Är freshgames registerat varumärke i sverige? Annars går det kanske att registrera det som varumärke hos PRV, vilket borde öka chansen att få rätt vid en eventuell tvist
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-30, 09:28 #28
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Alltså det kan vara bluff det kan vara sanning. Du finns i sverige de finns inte här så ta det lungt se till att du har knappen på att de inte kan föra över din domain till någon annan.
Lägg upp något på sidan du kan till och med regga ett företag i tex UK för 10 dollar med samma namn om du verkligen vill jävlas med dem. Låt dem stämma dig om de vill det finns ingen på jorden att de kommer ta pengar av dig i Sverige. Skriv inte tillbaka till dem det gör det bara värre eller skriv tillbaka på svenska där du talar om för dom att du pratar bara Svenska och de får baskemig översätta brevet till svenska om de vill stämma dig och de måste de göra.

Yellowberry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017